meseriasi
Cursuri de formare

Meseriașii au un nou viitor

Responsabili față de generațiile viitoare

Lipsa meseriașilor este una dintre marile provocări cu care se confruntă piața muncii în momentul de față. Tinerii nu mai aleg școlile profesionale, ci mai degrabă liceele teoretice.

Dacă în urmă cu zece ani de pe băncile școlilor profesionale ieșeau peste 150.000 de absolvenți, astăzi numărul lor a scăzut semnificativ, ca urmare a desființării învățământului profesional în 2009. Deși reînființat în 2012, lipsa de meseriași nu a reușit să fie acoperită nici până astăzi. Nevoia acută de forță calificată de muncă a determinat mai multe companii de pe piața locală să se implice în sistemul educațional creând școli profesionale duale și punând pe picioare și alte proiecte care aduc în atenția românilor importanța educației profesionale.

meseriasi

Printre companiile interesate să crească numărul de meseriași se numără și OMV Petrom, care a creat, acum patru ani, „România Meseriașă”, proiect demarat în urma unor studii prin care au fost identificate nevoile reale din piața muncii. „Această inițiativă de susținere a educației profesionale a apărut dintr-o nevoie de business: nevoia de personal, resimțită și de alte companii, pe o piață a muncii în care 85% dintre angajatori consideră că numărul absolvenților de învățământ profesional este insuficient”, spune Mona Nicolici, Manager Departament Sustenabilitate la OMV Petrom.

Scopul proiectului e să pregătească elevii claselor X-XI din licee tehnologice și școli profesionale pentru piața muncii după încheierea studiilor. Astfel, vară de vară, OMV Petrom selectează tineri care participă timp de o săptămână la un program intens de cursuri de dezvoltare profesională și ateliere practice. Aici, liceenii simulează un program de muncă real, învățând noțiuni de bază despre meseria pe care o deprind.

 

Cine sunt viitorii meseriași?

Toți elevii motivați să facă parte din învățământul profesional, care vor să își câștige traiul din asta, sunt invitați să aplice pentru program. „Atunci când facem selecția ne uităm la planurile elevilor, la aspirațiile lor profesionale, la ce vor să facă după absolvire, la dorința de a învăța meserie, dar luăm în calcul și situația financiară a fiecăruia, pentru a le oferi o șansă celor talentați să nu părăsească școala”, mai spune Mona Nicolici. În urma experienței din Tabăra Meseriașilor, unii elevi ajung să-și urmeze pasiunea și să se angajeze în domeniu.

 

De la lansarea proiectului până astăzi, aproape 1.000 de elevi şi 150 de profesori au trecut pragul taberei – viitori electricieni, constructori, operatori de sondă, mecanici, bucătari, ospătari, croitori și frizeri – din aproximativ 60 de licee tehnologice și școli profesionale.

 

 Cu pași mici spre un viitor meseriaș

Inițiativele OMV Petrom nu s-au oprit aici, ci au continuat cu alte proiecte menite să susțină învățământul profesional, printre care și „Liga Elevilor Meseriași”, proiect care pregătește tinerii să devină lideri în societate, să aducă pe agenda publică problemele elevilor din învățământul profesional și tehnic.

Mai mult decât atât, prin „Școala Petroliștilor”, OMV Petrom susţine șase clase de școală profesională cu specializări din industria de petrol și gaze în mai multe unități de învățământ. Timp de trei ani, elevii studiază după o programă actualizată și beneficiază de stagii de practică în cadrul companiei, de burse școlare și cursuri de dezvoltare profesională susținute de angajații OMV Petrom.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Iar prin inițiativa de marketing legată de cauza învățământului profesional „Sandvișul Meseriaș”, compania a contribuit alături de 20.000 de români la strângerea de fonduri pentru dotarea laboratoarelor din școlile profesionale.

 

Sub umbrela „România Meseriașă”

„România Meseriașă” e campania sub umbrela căreia se află proiectele OMV Petrom menționate anterior, dar și alte proiecte adresate comunității extinse din jurul învățământului profesional și tehnic, formate din elevi, profesori, părinți, școli, angajatori și autorități, educația fiind principalul domeniu susținut de companie în ultimii ani, cu un accent pe educația profesională. Astfel, numai anul trecut, aceasta a contribuit cu peste 2.800.000 de euro la dezvoltarea comunităților în domenii-cheie: educație, mediu, siguranță și prevenție, dezvoltarea comunității și a infrastructurii și voluntariat.

„Dincolo de a contribui în timp la reducerea deficitului de personal despre care auzim tot mai des, ne propunem să creștem calitatea muncii meseriașilor, să pregătim o nouă generație de meseriași responsabili. Ne dorim să îi ajutăm pe elevi și pe părinții lor să aprecieze importanța meseriilor și să includem învățământul profesional printre opțiunile lor”, adaugă Mona Nicolici.

 

Cei mai importanți sunt elevii

Cu toate că de pe urma proiectelor OMV Petrom câștigă comunitatea în sens larg (de la companii la fiecare dintre noi, având meseriași pricepuți la care să apelăm), elevii sunt cei care au cele mai multe beneficii. Ajung să se descopere și să se cunoască mai bine – inclusiv cu ajutorul profilării vocaționale care a loc în Tabăra Meseriașilor –, leagă prietenii trainice și descoperă mentori care uneori le schimbă viața, pentru că le deschid ochii în privința propriului potențial. „Elevii au parte de o experiență care le crește dorința de implicare și îi ajută să fie deschiși la nou”, completează Mona Nicolici.

 

Dacă vrei să fii la curent cu tendințele din piața muncii, citește și:

Jocurile recrutării și ale retenției

7card pentru angajatori

Regulile asumării la birou

Viitorul tinerilor este în roboți

 

Categorii:
Cursuri de formareFocusTraininguri

Face parte din echipa eJobs de circa 5 ani. Perioadă în care scrie despre provocările cu care se confruntă confruntă oamenii de HR, managerii, antreprenorii. Și vine cu soluții concrete/aplicabile pentru acestea. Creionându-le atât prin urmărirea tendințelor de pe piața muncii, cât și prin feedback-ul constant primit atât de la companii & de la candidați. Pasiunea pentru nevoile angajaților și companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu zona de resurse umane. Ulterior, a ocupat timp de doi ani poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*