Transparentizăm sau nu salariile?
În România, salariile sunt în continuare un subiect tabu, în special în mediul privat. Există însă companii care au făcut un prim pas către transparentizarea pieței salariilor, afișând oferta financiară chiar în anunțul de angajare. Despre ele vorbim în continuare, despre un act de curaj până la urmă, având în vedere că inclusiv legea încurajează confidențialitatea acestor date.
În continuare vorbim în șoaptă sau deloc despre salarii pentru că nu avem un cadru legal care să susțină transparentizarea. Codul Muncii spune negru pe alb că salariul este confidențial, angajatorul având obligația de a lua măsurile necesare pentru asigurarea confidențialității. Chiar dacă măsura vizează doar angajatorul, de cele mai multe ori obligativitatea menținerii secretului e transferată și în cazul angajaților.
Păstrarea confidențialității în ce privește salariile e dorită de către angajatori pentru a menține un climat satisfăcător în organizație, pentru a evita tensiuni sau invidii între angajați, dar și efecte precum frustrarea sau demotivarea.
Companiile cu care am stat de vorbă au demonstrat însă că dezvăluirea salariilor, chiar dacă vorbim doar de câteva poziții, le-a venit în ajutor atunci când au avut de recrutat noi angajați. Nu doar că a eliminat speculațiile nefondate, dar a crescut și încrederea în companie.
Salariul iese din sfera subiectelor tabu
Retailerul și producătorul de mobilă Mobexpert, agenția de turism Veltravel și producătorul de uși și ferestre Rom Decor sunt doar câteva companii care au hotărât să scoată salariile din zona de tabu. Cele trei companii au fost determinate să facă acest pas din nevoia de candidați potriviți, în contextul în care oferta de locuri de muncă disponibile în piață este mult mai mare decât numărul de aplicanți.
„Curajul de a publica salariile a venit din necesitatea de a câștiga timp și de a atrage doar candidați care-și doresc să lucreze în cadrul companiei noastre în condițiile salariale existente”, spune Andrada Brezae, HR Generalist la Mobexpert Pantelimon.
Astfel, recrutorii nu-și mai pierd timpul cu interviurile în urma cărora nu se concretizează nimic, pentru că așteptările candidaților sunt mai mari decât ce poate oferi compania, iar candidații nu mai bat drumul degeaba până la sediul companiei. „Aveam un număr mare de interviuri cu candidați foarte buni, pe care îi doream în compania noastră, dar ale căror așteptări depășeau nivelul salarial bugetat de noi”, explică Andrada Brezae.
În cadrul Mobexpert numărul aplicanților nu a crescut, dar recrutarea a devenit mai eficientă, pentru că cei care aplicau își doreau cu adevărat să facă parte din echipa companiei. „Pentru noi a fost un beneficiu, deoarece a fost un câștig de timp și, totodată, ne-am adresat unei plaje de candidați pe care ni-i putem permite”, adaugă Andrada Brezae.
Și agenția de turism Veltravel a testat terenul spre transparentizarea salariilor printr-un anunț publicat pe eJobs.ro pentru poziția de agent de turism & ticketing. „Avem o grilă de salarizare în care angajații sunt încadrați și care evoluează în funcție de vechime, pregătire și dedicare. Afișarea salariilor este un pas normal, mai ales dacă angajatorul dorește să existe încredere de ambele părți de la bun început”, spune Eugen Iacob, managing partner la Veltravel.
Potrivit acestuia, nu a fost vorba de curaj atunci când au hotărât să precizeze salariul, ci mai degrabă de încrederea pe care au dorit să o câștige în ochii candidaților, oferind exact ceea ce au promis. În cazul Veltravel, numărul aplicanților a crescut odată cu afișarea salariilor, deși mulți candidați nu erau relevanți pentru pozițiile scoase la bătaie. „Am primit sute de solicitări de angajare pentru acest job, multe candidaturi nu erau relevante, dar am găsit ce ne-am dorit”, explică Eugen Iacob. Pentru rolul de agent de turism & ticketing compania oferea un salariu cuprins între 600 și 1.000 de euro.
Uneori, transparentizarea nu vine cu rezultatele dorite
Sunt însă și companii în piață care au apelat la această tactică pentru a atrage candidați, însă rezultatele nu au fost cele așteptate. Rom Decor deține showroomuri atât în Capitală, cât și în alte orașe mari din țară. Reprezentantul sediului din Galați ne-a spus că în urma afișării salariilor au apărut discuții între angajați și chiar invidie.
„Noi includem salariile în anunțurile de angajare pentru că aplică mai mulți candidați. Cele mai multe joburi sunt în domeniul vânzărilor, iar dacă includem și salariile e mai ușor să-și facă o idee despre venitul de la care pornesc. La acesta se adaugă și bonusurile din vânzări”, spune Sorin Carp, manager la Rom Decor.
Provocarea companiei a venit din faptul că angajații vorbesc despre salarii și astfel au apărut neînțelegeri. „Sunt oameni care lucrează în companie de cinci ani, iar cineva nou venit în echipă poate ajunge să câștige mai mult decât cel care are vechime. Sunt oameni angajați în perioade diferite, în orașe diferite, cărora le oferim salarii diferite. Nu poți oferi același salariu ca în București în Galați”, explică Sorin Carp.
El consideră că e mai bine să existe confidențialitate pentru a nu crea situații delicate în companie. „Am observat că românii sunt curioși în ce privește salariile cunoștințelor sau ale colegilor, ceea ce poate genera situații tensionate”, spune Sorin Carp.
Cu bune și cu rele
Dezvăluirea salariilor nu vine doar cu avantaje, ci și cu dezavantaje, după cum am văzut. Într-adevăr, afișarea nivelului salarial în anunțul de angajare aduce mai mulți candidați relevanți și chiar îi cerne pe cei care au așteptări salariale prea mari. Totodată, pot aplica oameni atrași doar de salariu, dar care nu au experiența necesară pentru rolul scos la bătaie. Pe de altă parte, nu putem nega plusurile. „E un element ce atrage, asigură transparența companiei față de potențialii angajați și setează așteptările de la bun început”, spune Sorina Donisa, CEO la APT România.
Nu în ultimul rând, este vorba și despre discrepanța salarială între femei și bărbați existentă în piață, pe care salariile la vedere ar putea să o reducă.
Dezavantajele transparentizării salariilor sunt, în schimb, de cele mai multe ori, cele de natură emoțională. Unii angajați se simt frustrați dacă află că un coleg câștigă mai bine decât ei. Asta îi poate demotiva, performanța se poate diminua și pot apărea invidii. Un studiu realizat de PressOne, care a urmărit măsurarea comportamentelor și emoțiilor care-i împiedică pe români să formeze ușor comunități, arată că 80% dintre români sunt invidioși cu precădere în situațiile profesionale, iar peste 50% dintre ei sunt invidioși pe colegii care muncesc mai puțin, dar câștigă mai mult decât ei. Pe principiu pur românesc „Să moară și capra vecinului”.
Pe lângă dezavantajele emoționale, mai sunt și bugetele de salarii care ar putea exploda din cauza nevoii de a alinia câștigurile. „Sunt situații în care noii angajați pot avea salarii mai mari decât cei mai vechi, iar companiile vor fi forțate să alinieze orice posibilă diferență sau să accepte o fluctuație mare de personal. Uneori oamenii au tendința de a se supraevalua, companiile putând fi în fața unui val de renegocieri salariale”, menționează Sorina Donisa.
Un rol important îl are și brandul de angajator, și politica de recrutare, care ar putea suferi din cauza impactului transparentizării salariilor. „Nu e exclus ca acele companii care-și publică salariile să devină ele însele victimele acestei practici, pentru că, dacă nu o fac toți odată, cei care nu și-au publicat salariile pot veni apoi cu strategii gândite să submineze acele oferte: fie oferind un salariu și cu 50 de lei mai mare, fie integrând forțat în salariu diverse beneficii, cum ar fi tichetele de masă sau voucherele de vacanță”, spune Sorin Faur, fondatorul Academiei de HR, companie de consultanță în resurse umane.
În rând cu norvegienii
Norvegia este țara din Europa în care nu există secrete în privința salariilor. Norvegienii pot afla cât câștigă cunoștințele, prietenii și colegii lor cu doar câteva click-uri. S-a creat astfel un echilibru al pieței, salariile sunt stabilite prin acorduri colective, iar diferențele salariale sunt destul de puține. De cât timp are însă nevoie România pentru asta?
„Nu toate țările pot merge pe un astfel de model, deoarece aceste practici sunt produsul unui întreg sistem social și economic pe care nu îl avem în România. Nu cred că vom ajunge prea curând acolo, chiar și în condițiile în care tot mai multe companii își vor publica anumite salarii”, spune Sorin Faur. În opinia sa, companiile care au curajul să facă acest pas sunt liderii din piață, cei care dau tonul și oferă cele mai bune salarii din segmentul lor. E clar că fac din oferta financiară un argument de atragere a candidaților. „E firesc să vrei să-ți publici salariul când știi că sunt puțini care oferă pachete similare. Nu la fel de benefică pentru o companie se dovedește situația în care salariul oferit nu este la nivel de top pentru segmentul său, ci mai degrabă la nivelul pieței”, explică Sorin Faur.
România e la început de drum la capitolul transparenței salariale. Chiar dacă există deja companii care publică salariile pentru diverse poziții, mai are de recuperat și în ce privește mentalitatea.
„Avem multe de învățat de la norvegieni. Un prim pas spre transparentizare ar putea fi cunoașterea politicii de salarizare în cadrul firmei, nu neapărat publicarea ei. Aceasta ar ajuta salariații să își calibreze eforturile și așteptările”, mai spune Eugen Iacob.
Noile generații ar putea să schimbe această mentalitate, mai ales că astăzi deja există diverse soluții pentru a afla salariile oferite de anumite companii. „Noile generații care s-au născut cu tableta în mână și care găsesc online aproape orice informație de care au nevoie ar putea să schimbe mentalitatea asta”, spune Sorina Donisa. Ea precizează că transparentizarea poate fi încurajată și prin crearea unui cadru legal, așa cum s-a întâmplat și în cazul Norvegiei.
Noul val
Tot mai multe companii aleg să-și transparentizeze salariile, cel puțin pentru anumite poziții, atât pe site-urile de recrutare, cât și în campaniile publicitare. Însă mulți angajatori țin cu dinții de confidențialitatea salariilor din companie. Și chiar dacă transparentizarea acestora vine cu destul de multe avantaje, nu trebuie să neglijăm aspectele negative cu care demersul vine la pachet. Angajatorii pot începe cu pași mici, găsind o soluție prin care să le explice angajaților modul în care sunt stabilite salariile, astfel încât oamenii să știe că sunt plătiți în conformitate cu așteptările și cu pregătirea lor profesională.
România are nevoie de un cadru legal și de schimbarea mentalității pentru o transparență totală, căci sunt generații întregi cărora la angajare li s-a spus: „Salariul este confidențial”. Poate că noile generații vor veni cu un aer proaspăt și lucrurile se vor schimba. Sau poate vom hotărî că e mai bine să nu le știm. Rămâne de văzut!
Salut. Despre ce diferente salariale intre femei si barbati discutam? Pana acum eu nu am intalnit astfel de cazuri.
In Romania, cel putin in corporatii, salariile sunt egale. Ba poate chiar sunt avantajate femeile.