Ia învățarea în propriile mâini
Ca să oferi angajaților o experiență plăcută în companie, ai nevoie de o echipă de traineri care cunoaște bine business-ul și face din învățare un proces memorabil. Ei sunt cei care gândesc programe personalizate de învățare pentru colegi și le adaptează în funcție de feedback-ul primit. Tot ei te ajută să descoperi talente și să le oferi ocazia de a crește în companie. Află de la angajatorii care au investit în propriile echipe de learning & development ce presupune un plan coerent de formare și de motivare a oamenilor.
Una dintre cele mai importante experiențe ale angajaților tăi în companie este cea în care au ocazia să dezvolte și rafineze constant skill-uri noi. Ce fel de formare ar fi bine să alegi astfel încât ei să participe activ?
Când vine vorba de participarea la cursuri de educaţie formală sau nonformală, angajaţii români sunt pe ultimul loc în Europa. Când vine vorba de participarea la cursuri de educaţie formală sau nonformală, angajaţii români sunt pe ultimul loc în Europa. Doar 0,9% dintre ei au participat la o formă de educaţie şi dezvoltare profesională în 2018, comparativ cu media europeană de 11,1%, arată cel mai recent studiu Eurostat. Procentul ne situează la distanţă chiar și de Bulgaria, ocupanta penultimului loc, unde participarea e de 2,5%. Pe de altă parte, așa cum am văzut din cel mai recent studiu eJobs, 94,3% din români sunt interesați de cursurile care să le asigure o reconversie profesională, dacă însă acestea ar fi plătite de companie.
De la interes la participare este însă de multe ori cale lungă. Lipsa timpului este cel mai întâlnit motiv pentru neparticiparea la cursuri, mai arată studiul Eurostat. Iar atunci când formarea se face cu oameni din afara companiei, lucrurile devin și mai complicate: „În general, angajatul revine în organizație și decide dacă și ce vrea să aplice din ce a învățat la cursul extern. Totodată și timpul managerilor este limitat: a afla ce a învățat angajatul din echipa sa la formarea externă și ce aplică în organizație este mai greu de măsurat”, spune Mihaela Iliuță, director Resurse Umane la KRUK Romania, companie care are un departament intern de learning & development de mai bine de 12 ani.
Training la el acasă, în companie
Vrem să știm ce învață angajații, cum, cu ce frecvență, când, unde. Iar de multe ori învățarea chiar în interiorul companiei, prin departamente de learning & development și specialiști in house se dovedește mult mai avantajoasă și mai la îndemână: „Avem posibilitatea personalizării cursurilor, iar trainerii au mai multă credibilitate, având în vedere experiența lor în domeniul comercial și background-ul tehnic. Mai mult decât atât, oferim flexibilitate când vine vorba de timpul dedicat trainingurilor, iar costurile pentru formarea în interiorul companiei sunt semnificativ mai mici decât pentru formarea externă”, spune Mihaela Vlăduț, director Dezvoltare Resurse Umane la Romstal.
Avantajele acestea pot cântări mult în decizia de a-ți deschide propriul departament de learning & development. Deși despre L&D vorbim mai mult doar de câțiva ani încoace, am aflat că unele companii au departamente dedicate formării angajaților încă de la lansarea pe piață.
KRUK Romania are un astfel de departament de acum 12 ani. În mod similar, Romstal a început în anul 2000 cu Academia Romstal, dedicată formării tehnice a angajaților. Iar cel de-al treilea exemplu asupra căruia o să ne oprim azi, compania G2Travel, tour-operator global specializat în servicii pentru agenții de turism, e ceva mai nouă pe piață: și-a început activitatea în 2012, dar s-a extins rapid la nivel global, iar trainerii din România au ajuns să ofere suport colegilor din Europa și din Asia.
Cine sunt oamenii responsabili de crearea programelor de training
Am vrut să vorbim cu oamenii care se ocupă de formare, pentru a ne da seama ce înseamnă lucrul la un training. În spatele cursurilor stau adevărați designeri care identifică nevoile de training la nivel de companie și proiectează traiectoria învățării. Ei creează de fiecare dată produse noi, care vin să susțină atât strategia companiei, cât și exigențele clienților și ale colegilor: „Săptămânile creării cursurilor nu sunt tocmai ușoare pentru traineri”, spune Mihaela Iliuță.
Nu i-am numit degeaba designeri, căci trainerii folosesc frecvent principii din design: „Colegii gândesc și regândesc produsele de dezvoltare pentru cei peste 600 de membri ai echipei. Odată ce draftul este gata, trainerul organizează un demo și are de trecut filtrul exigent al întregii echipe de HR. Fiecare membru al echipei de HR are detalii valoroase din companie, importante în finalizarea designului de curs”, adaugă directorul de resurse umane al KRUK Romania.
În dezvoltarea creativă a cursurilor ajută și faptul că fiecare trainer vine cu un background diferit: „Colegele mele au diferite specializări: în domeniul economic, în turism, inginerie, relații publice și comunicare”, spune Ana Maria Bobircă, Quality & Training Manager la G2Travel. Aceasta povestește că în departamentul pe care îl coordonează rolurile sunt împărțite: „Jumătate din echipă livrează programe de training și dezvoltă programe de familiarizare a noilor candidați cu mediul de lucru. Cealaltă jumătate creează documente utile pentru învățare.”
Cum gândesc un program de training
Așa cum spuneam și mai devreme, munca unui trainer seamănă foarte bine cu cea a unui designer. Începe cu cercetare și discuții în echipă: „În primul rând, împreună cu departamentul de HR, identificăm nevoile de training ale angajaților noștri. După fiecare proces de recrutare desfășurat de către HR, știm care sunt rolurile ce urmează să fie ocupate și pentru care dintre ele este necesar să organizăm programe de training intern”, povestește Ana Maria Bobircă.
De la cercetare, trainerii trec la gândirea programelor personalizate de formare. Pornesc de la strategia companiei, de la cursurile pe care le-au organizat în anii anteriori și de la cerințele și nevoile clienților: „Gândim trainingul cu foarte multă exigență, motto-ul fiind acela că dacă tot ieșim în organizație cu un produs, ar fi bine să aducă valoare participanților, să creeze impact, să fie wow. Altfel n-am avea «cumpărători» pentru produsele dezvoltate de HR”, spune Mihaela Iliuță de la KRUK Romania.
De regulă, un training are nevoie de două-trei luni de analiză, research și creare a conținutului până să fie gata de prezentat angajaților. „Lansarea poate debuta cu un episod-pilot, urmând apoi calibrarea cu așteptările colegilor și trainingul propriu-zis”, adaugă Mihaela Vlăduț de la Romstal. Exact ca în design, trainerii fac îmbunătățiri pe parcurs. Vin, de exemplu, cu jocuri de rol în sesiunile de training și le adaptează în funcție de feedback-ul colegilor, cu atenție la experiențele pe care le oferă oamenilor.
De la training de scriere, la simulări de business
O experiență plăcută în companie înseamnă pentru angajați și cursuri care să-i atragă și să le dezvolte noi abilități. Iar trainerii sunt din ce în ce mai creativi și vin cu o tematică de
cursuri adaptată situațiilor de zi de cu zi de la job: „Le oferim training intern de comunicare și ne pregătim să lansăm un program de abilități de scriere”, povestește Ana Maria Bobircă.
Pe partea de soft skills, KRUK oferă traininguri de coaching și încearcă să deschidă noi perspective liderilor în lucrul cu echipele lor. Mai mult decât atât, angajații pot participa la simularea unei situații de business și învață cum să se adapteze mai ușor schimbărilor, prin cursurile de Change Management. Toate aceste abilități soft sunt mai bine puse în valoare când oamenii au la îndemână și cunoștințe tehnice, iar companiile oferă cursuri de project management, finanțe, GDPR și legislația muncii. Cursurile sunt multe și variate, însă pentru fiecare nou angajat există un plan de formare gândit începând cu prima sa zi în companie.
Mai ușor din prima zi
E important să vedem experiența în companie din perspectiva noului angajat care vine, de regulă, dornic să afle lucruri noi. Dacă nu există cineva dedicat care să-i răspundă la întrebări sau dacă informațiile nu sunt organizate, ar putea fi demotivat sau copleșit încă din prima zi. Aici intervin trainerii care știu cum să primească noii colegi: „Fiecare nou angajat intră într-un program personalizat de onboarding, care, în cazul angajaților din departamentele de vânzări, înseamnă o lună de formare la Academia Romstal”, spune Mihaela Vlăduț.
Astfel, pe lângă cursurile de abilități soft și tehnice, noul angajat participă și la sesiuni practice împreună cu mentorul și ulterior această misiune de formare practică îi revine managerului direct. „Încercăm să creăm un mediu cât mai prietenos, cu metode de training moderne, interactive, să folosim tehnologii noi de învățare”, adaugă aceasta.
Cursurile sunt gândite nu numai în funcție de etapa în care se află angajatul, ci și de profilul său: „Ne adaptăm preferințelor de învățare ale generațiilor tinere, millennials și generația Z, și încercăm să-i atragem, să-i implicăm, să vorbim pe limba lor”, povestește Ana Maria Bobircă de la G2Travel. De regulă, cursurile sunt concepute și în funcție de planul de carieră stabilit pentru fiecare angajat.
De la angajat implicat, la trainer
Un plan de carieră include cursurile necesare pentru evoluția angajaților în companie, dar și obiective de performanță pe care le pot atinge prin implicare. Și totul este măsurat. Romstal, de exemplu, a lansat programul POTential prin care identifică angajații implicați, cu potențial, care pot fi antrenați să-și dezvolte abilitățile și să avanseze în carieră. Pentru a participa la acest program, angajații trebuie să obțină un anumit punctaj, prin implicarea în alte tipuri de activități decât cele specifice jobului, cum ar fi training sau mentoring.
Motivație prin joc
Un program intens de studiu, început prin familiarizarea cu mediul de lucru și continuat cu anumite cursuri de formare, poate fi copleșitor pentru angajați. Aici intervin trainerii care știu cum să-și motiveze colegii pentru a învăța. Soluțiile sunt dintre cele mai variate: concursuri, beneficii pentru rezultatele bune de la traininguri și chiar implicarea lor în designul propriului proces de învățare. „Încurajăm colegii să fie propriii designeri ai procesului de învățare, ghidați de trainerii noștri interni. Aplicăm formule de gaming și ne preocupă cum învață noile generații. Pentru angajații existenți care vin cu propuneri și exemple din business chiar facem jocuri de rol”, spune Ana Maria Bobircă.
Prin astfel de programe, companiile investesc pe termen lung în retenția oamenilor. De exemplu, Romstal, G2Travel și KRUK Romania au o rată de retenție de peste 80%. „Acest rezultat vine în condițiile în care avem peste 200 de colegi în call center și pe teren. Iar asta în contextul în care în industria financiară, retenția este de 40-50%”, spune directorul de HR de la KRUK Romania.
Training în 2019
KRUK Romania are în plan să dezvolte abilitățile digitale ale angajaților, dar să îmbunătățească și ritmul de lucru prin cursurile de lean transformation. G2Travel își va dezvolta oamenii în zona de customer care, iar Romstal România va pune accent pe managementul schimbării și leadership.
În spatele acestor cursuri stau echipele de learning & development care gândesc programe personalizate de training pentru colegi și le adaptează în funcție de feedback-ul acestora. Sunt cei care te pot ajuta să conturezi mai bine și mai coerent un program de formare pentru fiecare coleg din echipă.
Spre deosebire de cursurile organizate cu oameni din afara companiei, un departament intern de learning & development gândește experiențe plăcute de formare pentru colegii tăi încă din prima zi în companie. Le adaptează în funcție de timpul și de programul lor, îi motivează să fie mai buni la job și să rămână cât mai mult timp alături de companie.
Ți-a plăcut articolul despre companiile care oferă training intern? Citește și:
Cursuri de dezvoltare profesională pentru echipa ta