Stiluri de delegare pe care le poți aborda chiar de azi
Delegarea este o abilitate esențială de leadership, dar nu este una ușor de gestionat. Din fericire, există mai multe stiluri de delegare care-ți permit să te acomodezi cu întregul proces, dacă ești la început de drum în management sau dacă tocmai ai preluat o echipă nouă. Ți le prezentăm pe fiecare în parte:
Delegarea instrucțională
Acesta este stilul de delegare de bază. Îi spui direct persoanei ce trebuie să facă, ce pași trebuie să urmeze. Explici sarcina, stabilești așteptări clare, oferi informații despre deadline-uri și gata!
Avantaj: Este mai ușor, pentru că se va urma modelul deja testat de tine.
Dezavantaj: Poți fi tentat să intervii uneori mai mult decât e cazul și să faci micromanagement.
Scenarii care se potrivesc acestui stil:
→ Când delegi ceva pentru prima dată
→ Sarcina nu are mai multe variante de rezolvare
→ Membrul echipei care primește această sarcină este nou
Delegarea cu sugestii
În cazul acestui stil, soliciți sfatul celui căruia îi delegi sarcina. Nu treci la informarea sa directă ca-n cazul stilului anterior, ci ceri cercetări conexe și idei. În calitate de manager, după ce acestea îți sunt prezentate, decizi dacă trebuie să faci ajustări sau modificări în abordarea deja stabilită.
Avantaj: Luarea deciziilor și autoritatea rămân la tine. Angajații se simt, de asemenea, implicați.
Dezavantaj: Poate fi dificil să accepți sugestii și să faci schimbări ale planului inițial.
Scenariu care se potrivește acestui stil:
→ Când vrei să-ți ajuți membrii echipei să fie mai independenți
Delegare cu decizii la comun
Analiza și toate deciziile aferente sunt luate împreună într-un mod consultativ. Mai întâi explici problema, apoi aștepți soluții sau recomandări de la membrul echipei. Apoi, pe baza acordurilor reciproce, decideți ce se va face. Acest stil atribuie, de asemenea, autoritate membrilor echipei; cuvântul lor ar trebui să cântărească la fel de greu ca al tău.
Avantaj: Responsabilizează 100% echipa.
Dezavantaj: S-ar putea ca execuția să dureze ceva mai mult ca înainte.
Scenarii care se potrivesc acestui stil:
→ Când simți că un anumit proces are nevoie de un suflu nou
→ În perioadele în care lucrezi la mai multe proiecte simultan
Ți-a plăcut acest articol ce prezintă diverse stiluri de delegare? Citește și:
6 sfaturi pentru combaterea stresului la job