Sfaturi pentru utilizarea corectă a unei scale de evaluare a performanțelor
Ca reprezentant al unei organizații, trebuie să iei decizii bazate pe date atunci când vine vorba despre promovări, creșteri salariale sau crearea programelor de dezvoltare profesională. Fără o modalitate eficientă de a culege date structurate, de multe ori te expui la inexactități și părtiniri în astfel de decizii. Un studiu realizat de LinkedIn în 2018 arată că 94% dintre angajați ar rămâne pentru mai mult timp într-o companie care investește în cariera lor. Aceștia vor să vadă implicarea și dorința companiei de a le crea un mediu propice pentru dezvoltarea lor. Iar primul pas în această direcție este să creezi o scală de evaluare a performanțelor din care să extragi informații valoroase pe care apoi să le aplici în crearea programelor de dezvoltare a oamenilor.
Unul dintre motivele pentru care companiile sunt reticente atunci când vine vorba de scale de evaluare a performanțelor este că acestea nu măsoară neapărat acțiunile sau comportamentele oamenilor care aduc cele mai bune rezultate unei afaceri, ci mai degrabă se bazează pe abordări numerice sau pe clasamente. Astfel pot fi promovare persoanele greșite, iar cele cu performanțe reale pot fi trecute cu vederea. Pentru a obține însă date relevante atunci când alegi scale de evaluare a performanțelor, e important să ții cont de câteva sfaturi.
Ce să iei în calcul când vine vorba de scale de evaluare a performanțelor
Sfatul #1: Personalizează formularea
Este esențial să te asiguri că scala de evaluare aleasă se aliniază cu brandul și obiectivele de afaceri. Ceea ce înseamnă că trebuie să fii flexibil în ceea ce privește formularea întrebărilor, dar și opțiunile de răspuns. Cu cât ești mai specific, cu atât vei obține răspunsuri mai relevante. Mai mult, crearea unor întrebări și opțiuni de răspuns clare devine cu atât mai importantă pe măsură ce numărul de opțiuni de răspuns crește.
Sfatul #2: Fii transparent
Toată echipa ar trebui să știe cum măsoară organizația succesul. Transparența sistemului de evaluare va ajuta la construirea încrederii în rândul angajaților și va oferi corectitudine în modul în care angajații sunt evaluați pentru performanța lor. Astfel, fiecare persoană evaluată ar trebui cunoască cum sunt extrase datele, dar și cum sunt interpretate acestea.
Sfatul #3: Alege o scală de evaluare în funcție de detaliile pe care dorești să le obții
O scală de evaluare de 3 puncte este una de bază. Există însă și scale de evaluare a performanțelor mai elaborate de 5 puncte sau chiar 10 puncte, care îți pot oferi date mai precise și mai detaliate.
Una dintre cele mai comune metode de măsurare a performanțelor este Scala Likert, creată de omul de știință american Rensis Likert. Prin adaptarea acestei metode, companiile pot urmări atât implicarea, cât și felul în care se simt angajații la job. O scară Likert bine concepută ar trebui să aibă un număr egal de opțiuni negative și pozitive, dar și o opțiune neutră, pentru a obține cele mai relevante rezultate.
Ți-a plăcut articolul Ce să iei în calcul când vine vorba de scale de evaluare a performanțelor? Citește și:
Podcasturi cu care-ți îmbunătățești productivitatea
Cum să devii un om proactiv la job
Practici bune când acorzi bonusuri de Sărbători