Care este rolul tehnologiei în creionarea noilor tendințe în HR
Implicarea tehnologiei în activitățile zilnice e importantă atunci când vorba de tendințe, totuși departamentele de HR se orientează din ce în ce mai mult spre oameni, spre nevoile acestora. Contează experiența angajaților încă de la interviul de angajare, fie că vorbim despre generatia Z sau despre generațiile anterioare.
„E important să analizăm experiența umană, iar apoi să vedem cum tehnologia ne poate ajuta să îmbunătățim această experiență”, spune Irina Tache, Solution Sales Executive HCM LoB la SAP România, companie specializată în dezvoltarea de soluții software de business.
Potrivit acesteia, experiența angajaților reprezintă un diferențiator cheie pentru succesul unei companii. Experiența la locul de muncă și productivitatea sunt într-o strânsă legătură. Iar a determinat companiile să învețe din ce în ce mai multe despre nevoile și preferințele angajaților.
Cu ce să începi dacă vrei să creezi o experiență memorabilă?
„Implementarea într-o organizație a unei culturi bazate pe feedback reprezintă un prim pas în învățarea și conectarea angajaților cu strategia companiei. De asemenea, feedback-ul îmbunătățește retenția angajaților. Spre exemplu, cei din generatia Z spun că și-ar părăsi actualul loc de muncă dacă nu ar primi feedback constant de la managerii lor”, spune Irina Tache.
Angajații de astăzi au nevoie să fie ascultați pe tot parcursul lor în companie. Astfel că, liderii din aceste organizații trebuie să dețină abilitatea de a oferi și de a primi feedback în fiecare moment.
Ce e nou pentru oamenii de HR?
Pe lângă experiența angajatului la muncă, oamenii de HR încep să se gândească și la echilibrul între job și viața personală. Mai mult, se discută despre presiunea resimțită de oamenii dintr-o companie în ceea ce privește ritmul alert al vieții. Spre exemplu, un studiu realizat de Gallup arată că 44% dintre angajați au raportat simptomul de burnout la muncă.
„Această suprasolicitare a angajaților afectează toate industriile și îi costă pe angajatori o scădere a productivității, erori repetate sau accidente de muncă”, explică Irina Tache. În acest sens, fiecare manager sau om de HR trebuie să fie conștient de semnele de epuizare a angajaților pentru a putea lua măsuri.
Ce-și doresc cei din generatia Z?
Știm că fiecare generație își pune propria amprenta asupra mediului de muncă datorita experiențelor sociale, politice, financiare și tehnologice. Anul viitor, milenialii și membrii generației Z vor reprezenta peste 50% din forța de muncă la nivel mondial.
„Acest segment al forței de muncă este obișnuit să aibă tehnologia integrată în viața de zi cu zi, iar în consecință, se așteaptă de la compania la care lucrează să îi pună la dispoziție toate tool-urile necesare pentru a-i sprijini în drumul către succes”, mai explică Irina Tache.
Noile generații de angajați trebuie să rezoneze cu tehnologia implementată în cadrul unei companii încă de la primele interacțiuni cu aceasta. Tehnologia la locul de muncă trebuie să îi urmărească pe aceștia de-a lungul întregului lor parcurs, de la recrutare și onboarding, la partea în care le este evaluată performanța constant, sau doresc să-și schimbe rolul în cadrul companiei.
„În plus, o zonă de colaborare socială în cadrul companiei este importantă. Totuși, pentru generatia Z oportunitățile privind comunicarea internă merg mult mai departe de intranet. Viitorul este reprezentat de roboți, realitate virtuală și device-uri mobile”.
Cum vor evolua preferințele angajaților tineri pe viitor?
Compensarea, flexibilitatea și oportunitățile de creștere în carieră se numără printre principalii factori în funcție de care candidații tineri își aleg un job. Companiile din piață au început să vină în întâmpinarea acestor nevoi și propun viitorilor angajați pachete salariale consistente, beneficii, dar și program flexibil sau muncă remote.
„Pe măsură ce companiile dezvoltă și creează noi strategii de HR, diferențele dintre generații vor trebui luate în calcul. Sunt câteva aspecte care contează și care vor continua să evolueze în ceea ce privește importanța acestora. Beneficiile și compensarea se vor focusa din ce în ce mai mult pe sănătatea și bunăstarea angajatului, iar fluidizarea managementului carierei, prin sisteme de mentorat, learning și coaching, vor îmbunătăți retenția și conectarea oamenilor cu organizația”, explică Irina Tache.
În opinia sa, angajații tineri înclină spre un sistem cât mai transparent, care să le ofere vizibilitatea și comunicare continuă.
Ce facem cu generațiile anterioare?
Indiferent de vârsta pe care o au angajații, toți își doresc aproximativ aceleași lucruri de la un loc de muncă. Respectul, recunoașterea meritelor și sentimentul de unitate într-o echipă se numără printre aceste valori comune.
„E important să înțelegem unde se află angajații în ceea ce privește responsabilitățile și interesele pe care le au în afara locului de muncă. Trebuie să ne reamintim că angajații, indiferent de generație, împărtășesc aceleași similitudini și diferențe”, explică Irina Tache.
În ceea ce privește tehnologia, membrii generației baby boomer sunt cei care au inventat PC-ul, e-mailul, jocurile video și smartphone-ul. Și tocmai de aceea, relația lor cu tehnologia de la locul de muncă ar trebui reanalizată. „Această generație a pus bazele transformării digitale de la locul de muncă, prin modernizarea tehnologiei analogice prin cablu către una digitală și wireless. În continuare, aceștia sunt dornici de transformare digitală și de toate avantajele pe care le aduce această evoluție”, precizează Irina Tache.