Putem avea un ”remote onboarding” magic?
Ai auzit vreodată de jocul Dungeons and Dragons? Sigur ai auzit. E un joc de societate care a fost menționat în Dexter’s Laboratory, în The Big Bang Theory, serialul faimos de comedie, în Stranger Things, unul dintre cele mai apreciate seriale de pe Netflix, și e baza multor jocuri RPG de tip fantasy. Gradul de complexitate a jocului e însă la un cu totul alt nivel față de orice alt board game și amintește de activitatea unei companii.
„Acesta e secretul vieții: să fii cu totul implicat în ceea ce faci și, în loc să-i spui muncă, să realizezi că e joacă.” – Alan Watts
Zic asta pentru că un joc de Dungeons and Dragons poate dura săptămâni, luni, ani sau poate să nu se termine niciodată. Poate fi jucat doar în echipă și ține cont atât de misiunea oficială, cât și de agendele personale ale fiecărui jucător. Dinamica echipei e dictată de personalitățile oamenilor, iar reușita finală ține atât de strategie, cât și de noroc. Ah, și, poate cel mai important pentru exemplul de față, Dungeons and Dragons are un proces de remote onboarding fantastic.
Ce ne învață Dungeons and Dragons despre remote onboarding?
Promit să nu te obosesc cu multe detalii, dar, de dragul exemplului, trebuie să îți explic un pic cum funcționează. Într-un joc de Dungeons and Dragons ai, în primul rând, un Dungeon Master, un narator care controlează jocul conform unui set de reguli foarte clare. Apoi ai echipa, compusă din câteva persoane care, în mod ideal, își aleg personaje cât mai diverse dintr-o listă de rase și clase cu anumite abilități. Grupul de aventurieri pornește apoi într-o campanie imaginară, narată de Dungeon Master, întâlnește monștri cu care se luptă, îndeplinește varii misiuni și pe parcurs evoluează pe măsură ce obține experiență și învață noi abilități. Cam ca la un job! Dar ce e cu adevărat fascinant e procesul de onboarding al unui nou coechipier.
Eu m-am alăturat, spre exemplu, la un moment dat, unui grup destul de avansat de jucători. Doar crearea personajului meu a necesitat 3 zile de documentare. Mă așteptam să mă integrez cu dificultate, să nu înțeleg povestea și să nu reușesc să relaționez cu echipa, dar Dungeon Master-ul a avut alte planuri. Ca un manager adevărat, a știut ce să facă pentru a facilita procesul de integrare. A propus o misiune secundară, mai scurtă și mai ușoară, pe lângă campania oficială, în care am avut timp să-i cunosc pe membrii echipei și să le înțeleg mai bine abilitățile. În acest timp, am aflat mai multe și despre campania mare, despre ce s-a întâmplat în aventură până în acel moment și am putut să îmi cunosc și noii coechipieri la nivel personal. În momentul în care ne-am întors la misiunea oficială, eram gata de acțiune.
Cred că și în HR am putea învăța ceva de aici, în special acum, când foarte mulți colegi noi încep munca de la distanță. La birou au ocazia de a interacționa și în afara task-urilor de serviciu, dar remote lucrurile devin mai dificile. Și tu poți să îi construiești însă o experiență de remote onboarding magică noului angajat, chiar dacă se întâlnește doar virtual cu noii colegi. Trebuie doar să preiei controlul poveștii, la fel cum o face un Dungeon Master.
Organizează o primă întâlnire online cu echipa, în care doar să se cunoască, stabilește un task sau o serie de task-uri în care să nu fie necesar un onboarding de proiect lung și permite-i noului angajat să se familiarizeze astfel atât cu noii colegii și noua cultură, cât și cu dinamica de lucru în general. Să înceapă jocurile!