persoane cu dizabilitati
Focus

Cum poți contribui la o piață a muncii accesibilă pentru toată lumea 

Inițiativa eJobs, Kaufland România & Accessi+

Accesul la informație și servicii online este esențial atât în viața de zi cu zi, cât și în educație, socializare sau procesele de recrutare. Companiile au început să întreprindă demersuri în acest sens, însă persoanele cu dizabilități încă se confruntă cu anumite provocări atunci când își caută un loc de muncă. Accesibilitatea digitală presupune practici și tehnologii care permit utilizarea site-urilor, aplicațiilor și altor platforme de către toată lumea, indiferent de vârstă, sex, experiență, abilități sau chiar dizabilități. Pentru a face piața muncii mai accesibilă tuturor candidaților, eJobs, liderul pieței de recrutare online, a demarat un parteneriat împreună cu Kaufland, și Accessi+, primul furnizor de servicii complete de accesibilitate digital de pe piața locală. Împreună, cei 3 jucători își propun să accesibilizeze platforma de recrutare și să faciliteze accesul digital la joburi pentru persoanele cu dizabilități și deficiențe.

Accesibilitatea digitală a devenit o prioritate astăzi, mai ales în contextul directivei European Accessibility Act, care stabilește cerințe minime de accesibilitate pentru produse și servicii, inclusiv digitale. Aceasta va intra în vigoare pe 28 iunie 2025, obligând companiile cu peste 10 angajați să respecte noile prevederi. Pentru a înțelege mai bine misiunea acestui parteneriat și de ce accesibilitatea digitală nu este doar o tendință, ci o necesitate, am discutat cu Bogdan Badea, CEO la eJobs, și Estera Anghelescu, Director Recrutare și Employer Branding la Kaufland România.

Bogdan Badea

Bogdan Badea, CEO la eJobs

„Este o diferență între a oferi locuri de muncă și a oferi locuri de muncă pentru toată lumea, iar rolul nostru este de a ne asigura nu doar că toți angajatorii pot ajunge la candidații pe care și-i doresc, dar și că toți candidații, indiferent de vârstă, sex, experiență, abilități sau chiar dizabilități reușesc să-și găsească un loc pe piața muncii. Realitatea este că încă există o barieră pentru anumite categorii de candidați nu doar în a se angaja, ci și în a accesa acele anunțuri de angajare pentru care ar putea fi eligibili. Accesibilizarea digitală a eJobs vine ca un pas următor firesc, de care piața avea nevoie de ceva vreme deja. Ne dorim ca întregul proces de aplicare pentru un loc de muncă să fie la fel de simplu pentru absolut toți candidații, așa cum este și normal, de altfel. Avem cu toții drepturi egale la un loc de muncă. Din păcate, însă, nu pentru toți este la fel de simplu să ajungem la ele”, explică Bogdan Badea, CEO la eJobs, cea mai mare platformă de recrutare din țară. 

 

Estera Anghelescu

Estera Anghelescu, Director Recrutare și Employer Branding la Kaufland România

„eJobs este unul dintre cei mai longevivi parteneri ai Kaufland în zona de recrutare și ne bucurăm că acest parteneriat a fost extins inclusiv în cadrul programului A.C.C.E.S.. eJobs reprezintă un canal important pentru atragerea de candidați relevanți, de aceea am decis să demarăm acest parteneriat între Kaufland, eJobs și Accessi+, primul furnizor de servicii complete de accesibilitate digital de pe piața locală, care a venit în acest parteneriat cu o expertiză internațională. Împreună, ne dorim să contribuim la accesibilizarea digitală a platformei eJobs, astfel încât candidații cu dizabilități să poată avea parte de un proces de aplicare accesibil și incluziv în mediul online”, spune Estera Anghelescu, Director Recrutare și Employer Branding la Kaufland România.

 

 

Acest demers este unul important pentru Kaufland, cu atât mai mult cu cât din echipa de recrutare face parte Delia, o persoană nevăzătoare.

 

Cum facem piața muncii mai accesibilă pentru persoane cu dizabilitati?

 

We Are HR: Când ai realizat că accesibilizarea este esențială pentru o incluziune mai bună în piața muncii?

Estera Anghelescu: La fel ca multe alte persoane, am știut întotdeauna că accesibilitatea este o necesitate pentru persoanele cu dizabilități și o obligație morală pentru organizații, indiferent de natura lor. În 2019 am decis să acționez, motiv pentru care a apărut programul A.C.C.E.S., prin care ne-am propus să ne implicăm, nu doar să constatăm. Cu toate astea, înainte de a demara programul, nu eram complet conștientă de impactul accesibilizării dincolo de lucrurile evidente, precum rolul rampelor de acces, al locurilor de parcare pentru persoane cu dizabilități și alte exemple cu care suntem oarecum familiarizați cu toții. Pe măsură ce am avansat cu acest program și am început să recrutăm candidați, am putut înțelege ce înseamnă în practică accesibilitatea și de ce este necesară pentru un proces de incluziune complet. Un exemplu în acest sens a fost atunci când am dorit să angajăm pentru prima dată o persoană în scaun rulant pentru postul de casier și am constatat că nu puteam acomoda un astfel de candidat în zona caselor de marcat, deoarece spațiul de intrare era prea mic și, prin urmare, nu permitea accesul acestuia. Atunci am decis că este nevoie să adaptăm aceste case, lucru pe care l-am făcut, iar astăzi ne bucurăm să putem spune că avem 21 de case de marcat în diferite magazine din țară, adaptate pentru angajații Kaufland în scaun rulant.

 

We Are HR: Accesibilizarea digitală este o tendință sau o necesitate permanentă?

Estera Anghelescu: Faptul că accesibilitatea, în general, fie că vorbim de cea fizică sau digitală, este o necesitate ar trebui să fie deja o certitudine. În ceea ce privește accesibilitate digitală, cred că aceasta poate fi în egală măsură o tendință și o necesitate permanentă, însă devine evident faptul că, odată cu transformările care au loc în mediul virtual, accesibilitatea digitală capătă o importanță tot mai mare. Pentru că trăim într-o perioadă în care tehnologia și mediul digital sunt în continuă schimbare, influențând modul în care ne raportăm la tehnologie și rolul acesteia în viața noastră de zi cu zi. Suntem categoric într-o zonă a tendințelor cu fiecare nou update sau soluție digitală, pe bază de Inteligență Artificială sau nu, care apare, iar asta aduce cu sine noi nevoi de adaptare.

Munca hibridă, de exemplu, este o tendință care generează noi nevoi, printre care se numără și accesibilitatea digitală, pentru a putea garanta acest drept la muncă în mediul online persoanelor cu dizabilități. Cu cât tendințele de digitalizare cresc, cu atât apar și nevoile de adaptare la acest mediu, iar accesibilitatea digitală va deveni tot mai importantă. În special dacă ne uitam la statisticile globale care ne arată că numărul persoanelor cu dizabilități este în creștere și dacă luăm în calcul faptul că, de-a lungul vieții, fiecare dintre noi se va regăsi, cel puțin o dată, într-o situație de dizabilitate, fie ea situațională sau temporară.

Pentru a permite accesul tuturor în această lume digitală, avem nevoie ca ea să fie accesibilă, în special pentru anumite categorii de persoane: cele cu dizabilități, deficiențe, vârstnici și alte categorii de utilizatori.

Ca angajator, trebuie să le asigurăm candidaților accesul nediscriminatoriu pe piața muncii și angajaților instrumentele necesare pentru a-și putea desfășura activitatea, atât în mediul fizic, cât și în cel digital.

Bogdan Badea: Accesibilizarea digitală nu are legătură cu tendințele sau cu punctele pe care trebuie să le bifăm pentru a crește capitalul de imagine, ca angajator. Când vorbim despre accesibilizare digitală, vorbim, de fapt, despre standarde normale ale pieței la care trebuie să ne aliniem cu toții. Da, poate că incluziunea a devenit un buzzword, dar partea bună a faptului că îl vedem pe buzele tuturor este că, în sfârșit, începem să oferim, cu adevărat, șanse egale pe piața muncii tuturor candidaților. Cu siguranță că, în câțiva ani, ceea ce astăzi pare un efort izolat va deveni regula în toate industriile și în toate companiile angajatoare.

 

We Are HR: În 2019, ați demarat Kaufland A.C.C.E.S.. Ce provocări ați întâmpinat și cum le-ați depășit?

Estera Anghelescu: Am întâmpinat foarte multe provocări, însă nu aș vrea ca acestea să descurajeze pe cei care doresc, la rândul lor, să aibă astfel de inițiative. Tocmai de aceea, vestea bună este că am reușit să găsim soluții pentru fiecare dintre ele și, în final, impactul proiectului atât în business, cât și în societate, face ca toate aceste eforturi să merite. Am avut o abordare diferită cu programul A.C.C.E.S., pe care l-am gestionat intern într-o manieră destul de antreprenorială. L-am gândit încă de la început ca pe un program pe termen lung și am prevăzut etapele de dezvoltare corespunzătoare: am început cu o fază pilot, care a presupus crearea unei echipe interne și a unui grup de lucru, promovarea în interiorul organizației a inițiativei și alocarea unui buget care să ne permită validarea conceptului, după care am lansat programul propriu-zis și l-am extins la nivel național.

În tot acest demers de 5 ani am întâmpinat multe provocări, una dintre ele fiind identificarea nevoii de adaptare a caselor de marcat pentru angajații în scaun rulant. Alte provocări au fost fie de natură internă, unde a fost nevoie de eforturi pentru sensibilizarea colegilor cu privire la importanța adaptării rolurilor, a proceselor de recrutare și a celor de onboarding pentru noii colegi cu dizabilități, dar și externe, care au venit dintr-o zonă fie administrativă – odată cu extinderea programului la nivel național, fie de preconcepții la nivelul societății, uneori chiar și a lipsei de încredere: atât în rândul persoanelor cu dizabilități care s-au confruntat de-a lungul timpului cu multe cazuri de discriminare sau nedreptate, ceea ce le-a redus încrederea în organizații și în societate în general, cât și în rândul societății per ansamblu. Însă am avut parte și de foarte mult suport și de deschidere din partea asociațiilor persoanelor cu dizabilități, a instituțiilor publice și a altor organizații și persoane care ne-au fost alături încă de la lansare și pentru care avem toată recunoștința.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Echipa Kaufland

Echipa Kaufland România

We Are HR: Care sunt cele mai notabile rezultate ale programului A.C.C.E.S.?

Estera Anghelescu: În prezent, peste 450 de persoane cu dizabilități fac parte din echipa noastră și în continuare avem alte aproape 500 de roluri pentru care recrutăm la nivel național. Am adaptat 21 de case de marcat pentru angajații în scaun rulant, pe lângă alte adaptări ale spațiilor de lucru și celor dedicate clienților.

Doar anul acesta am reușit câteva premiere în România de care suntem mândri, precum: lansarea la nivel național a caravanei A.C.C.E.S. împreună cu George Baltă și Tedy Necula, organizarea evenimentului aniversar pentru cei 5 ani ai programului A.C.C.E.S. la muzeul MINA, în data de 16 mai, de Global Accessibility Awareness Day. În cadrul acestuia am adus împreună colegi, parteneri și susținători, pentru o zi completă de discuții, interacțiuni, experiențe imersive dezvoltate cu ajutorul tehnologiilor de ultimă generație, pentru sensibilizarea publicului cu privire la rolul accesibilității.

Tot în luna mai, am devenit membri ai The Valuable 500, o inițiativă a organizațiilor de top la nivel global, pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități, Kaufland fiind singura companie din România din această structură.

Am lansat demersurile de accesibilitate digitală prin parteneriate strategice cu unele dintre platformele unde avem postate anunțuri de angajare pentru persoanele cu dizabilități, care să faciliteze accesul acestora la aceste joburi și să asigurăm un proces de aplicare accesibil.

 

We Are HR: Ce sfaturi ai oferi altor companii pentru a fi mai accesibile persoanelor cu dizabilități?

Bogdan Badea: Având în vedere dinamica pieței muncii din ultimii ani și ritmul rapid de digitalizare, este momentul ca toți angajatorii să ia foarte serios în calcul subiectul accesibilizării în direcția candidaților cu dizabilități. Felul în care sunt integrați în companii este, desigur, partea cea mai importantă, însă primul pas este să le înlesnim drumul până acolo. Asta înseamnă să poată ajunge la job-uri la fel de ușor ca orice alt candidat, să le poată evalua și, în cele din urmă, să poată aplica.

Estera Anghelescu: Să aibă curajul să înceapă și determinarea să continue, indiferent de provocări. Așa cum am menționat anterior, accesibilizarea este un demers continuu și orice îmbunătățire, chiar și minoră, constituie un progres care merită să fie realizat. Cea mai mare capcană este considerarea pașilor mici ca fiind insuficienți și, prin urmare, renunțarea la inițiativele de accesibilizare. Am acumulat multe cunoștințe din discuțiile cu persoanele cu dizabilități, din interviurile realizate cu acestea sau în timpul întâlnirilor organizate în diverse locații din țară și cu asociațiile partenere.

În același timp, instruirea colegilor prin programe interne a avut un impact semnificativ, reprezentând un efort prin care ne-am asigurat că echipa înțelege importanța adaptării în comunicare, ce instrumente poate utiliza și cum poate transforma aceste acțiuni într-o experiență benefică.

 

We Are HR: Ce obiective aveți pentru 2024?

Estera Anghelescu: Prima jumătate a anului 2024 a fost foarte productivă pentru programul A.C.C.E.S.. Ne-am atins deja multe dintre obiectivele stabilite pentru acest an și ne-am setat ținte noi pentru cea de-a doua jumătate. Având în continuare deschise aproape 500 de roluri la nivel național pentru persoanele cu dizabilități, ne determină să fim foarte activi în promovarea lor.

În paralel, continuăm să căutăm soluții pentru adaptarea spațiilor din Kaufland, atât cele fizice, cât și digitale. Pe lângă recrutarea acestor noi colegi, trebuie să asigurăm un proces de onboarding cât mai eficient și suntem constant în legătură cu colegii noștri pentru a fi la curent cu provocările cu care se confruntă, să ne adaptăm la nevoile lor, să învățăm unii de la alții și să ne îmbunătățim.

 

Ți-a plăcut articolul despre cum facem piața muncii mai accesibilă pentru persoane cu dizabilitati? Citești și: 

Cum găsești cei mai căutați specialiști ai momentului

Cum simplifică digitalizarea procedurile din HR

Cum știi că e timpul să predai ștafeta popularității

 

Categorii:
Focus

Proiectul We Are HR, lansat în 2017, își propune să vină în întâmpinarea managerilor și specialiștilor în resurse umane cu cele mai noi tendințe din domeniu și cu o perspectivă diferită asupra proceselor de recrutare, retenție și motivare a talentelor. Atât site-ul cât și revistă omonimă oferă informații esențiale și statistici relevante despre industrie și pun în discuție tehnicile actuale de recrutare, precum și instrumentele și tehnologiile folosite în acest proces și modul în care acestea influențează viitorul unei noi generații de candidați și angajați.

Leave a Reply

*

*