Despre adaptabilitatea angajaților și reconversie profesionala la orice vârstă
Unul din trendurile importante ale momentului este generat de dinamica mediului în care trăim. Fie că vorbim de planul profesional sau de cel personal, schimbările permanente sunt laitmotivul secolului 21. Și tot din acest motiv remarcăm astăzi un fenomen care în urmă cu câțiva ani era aproape de neconceput: este vorba despre reconversie profesionala.
Persoanele din generațiile anterioare, bunicii sau părinții noștri au lucrat în același domeniu toată viața lor, având o meserie de bază pe care și-au exercitat-o poate la un singur loc de muncă. Situația s-a schimbat extrem de mult, iar tinerii din generația Y știu cum să aleagă mereu ceea ce li se potrivește și nu dau înapoi atunci când trebuie să înceapă de la zero dacă lucrurile nu îi mai mulțumesc pe deplin.
În foarte multe cazuri, ca o influență a revoluției tehnologice, o reconversie profesionala poate deveni chiar obligatorie în domeniile sau pe posturile în care este nevoie de digitalizare pentru a ușura sarcinile zilnice. Există o mulțime de domenii de activitate în care munca oamenilor a fost înlocuită de tehnologie și toate studiile arată că acestea sunt într-o continuă creștere. Ce înseamnă asta? Multe dintre joburile actuale vor dispărea în următorii ani, iar oamenii vor trebui să se îndrepte spre altfel de activități.
Reconversie profesionala: de ce sunt determinați angajații?
Pe lângă dinamica fără precedent pe care o cunosc astăzi mai toate domeniile de activitate, există și o serie de factori care țin de fiecare persoană în parte. Aceștia pot determina apariția dorinței de a face o schimbare în planul carierei. Ei pot fi legați de nemulțumirile privind partea financiară, de plafonarea la job și de lipsa posibilităților de dezvoltare, dar și de strategia angajatorului, care își poate schimba perspectiva asupra organigramei din propria compania și poate decide să restructureze departamente sau chiar întreaga firmă.
Toate acestea sunt strâns legate de competiția acerbă din piață ce impune în multe cazuri o evaluare exactă a costurilor generate de forța de muncă și de profitabilitatea fiecărui angajat. Performanța resurselor umane și participarea lor la maximizarea profitului sunt în zilele noastre aspecte de care companiile țin seama indiferent de departamentul din care fac parte, în trecut fiind o caracteristică exclusiv a salariaților din domeniul vânzărilor.
În cazul companiei Vitacom, toți angajații din toate departamentele sunt remunerați în baza unui sistem de motivare compus din anumiți indicatori, care diferă de la un post la altul, chiar în cadrul aceluiași departament. Acest lucru contribuie nu doar la motivarea lor și la dorința de a-și îmbunătăți performanțele, dar permite și o evaluare permanentă a muncii fiecărui angajat de la o lună la alta, astfel că în orice moment poate fi verificată evoluția și performanța.
Prin această politică financiară se pot lua mai ușor decizii în ceea ce privește necesitatea reconversiei profesionale pe un post mai adecvat aptitudinilor unui angajat sau modificarea necesarului de personal din anumite departamente.
De asemenea, tot în cadrul companiei noastre, angajații noi au o perioadă de probă care diferă pentru posturile de conducere, în care noul angajat este testat și analizat pentru a verifica în ce măsură corespunde postului ocupat.
De foarte multe ori, interviurile de angajare nu sunt suficiente sau 100% relevante, pentru că ele reprezintă doar simple discuții sau testări teoretice, astfel că munca propriu zisă este adevăratul test pentru a determina dacă persoana aleasă este potrivită sau nu. Există cazuri în care persoana însăși descoperă că postul nu este tocmai ceea ce își dorește și că ar fi mai potrivit pentru un alt departament. Aici este mult mai important ca angajatul să își găsească locul care să îl facă fericit și satisfăcut, decât perioada de reacomodare cu noul post sau schimbarea de planuri.
De ce se reconvertesc profesional tinerii?
Din aceeași categorie, un alt fenomen ce afectează nevoia de reconversie profesionala este acela al tinerei generații care intră în câmpul muncii și care experimentând primul loc de muncă poate descoperi că așteptările sau aptitudinile lor nu sunt în concordanță cu locul de muncă ales. Mai mult, aceștia sunt profund caracterizați de nevoi de afirmare, de lipsa rutinei și de nevoia de nou, astfel că de-a lungul carierei sunt predispuși la a schimba domeniul de activitate de mai multe ori.
Partea bună este că adaptabilitatea este o trăsătură de bază a acestei generații, astfel că trecerea de la un domeniu la altul nu reprezintă o problemă, ba din contră este chiar o nevoie. În plus, nu este un secret că mulți ajung să termine o facultate într-un domeniu impus de părinți, poate același în care s-au pregătit și ei, fără ca tânărul absolvent să aibă vreo înclinație spre domeniul studiat și nu puțini sunt cei care nu se regăsesc în noul domeniu, fiindu-le extrem de greu să muncească zi de zi într-o activitate care nu îi caracterizează.
Cum îi ajutăm să se adapteze în noul rol
În fața acestui fenomen, un rol important îl are organizația, în a ajuta angajații să se adapteze prin intermediul training-urilor și a procedurilor de lucru precise care să facă trecerea mai simplă. Practic este cam același lucru ca în cazul unui nou angajat, care trebuie instruit în momentul în care începe o nouă activitate. Există sigur diferențe, căci în acest caz nu s-a schimbat doar postul, ci și domeniul, de aceea atât angajatul cât și angajatorul trebuie să ia în calcul capacitatea de a se adapta a individului, dar și interesul cu privire la noul domeniu. Chiar dacă nu există experiență sau studii de specialitate în noul domeniu, pasiunea și înclinația către el pot de multe ori să le substituie și fac trecerea mult mai facilă. O persoană pasionată va avea motivația necesară să învețe și va acumula mult mai rapid informațiile necesare dacă este direct interesată.
Aceste lucruri ne duc spre o altă zonă interesantă în care putem afirma că dincolo de CV-urile pompoase și pline de informații, datoria unui om de HR este să descopere prin interviu și teste, adevărata înclinație a candidatului, entuziasmul său și capacitatea de a se adapta în multele situații prin care poate trece o companie în zilele noastre.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
Ce-și doresc angajații de la 2020?