Poate fi ambitia o piedică în calea succesului?
Sunt momente în viața profesională în care poți fi cel mai bun prieten al tău și altele în care te poți transforma în cel mai mare dușman personal. Și-n multe dintre cazuri, ambitia este cea care înclină balanța într-o parte sau în alta. Despre cum te poți bucura doar de aspectele ei pozitive și cum o poți stimula și în rândul angajaților tăi îți povestim în cele ce urmează!
Ambitia te încarcă. Te propulsează spre obiectivul mult visat. Această ambiție, atunci când este îmbrățișată și manifestată în moduri care te mențin deschis și disponibil pentru restul lumii, îi atrage pe oameni către tine și îi inspiră. Cu timpul, însă, aceeași ambiție se poate transforma într-o închisoare. Poți deveni captiv în scenariul ideal pe care ți-l imaginezi și bântuit de faptul că, spre exemplu, cariera ta nu este niciodată atât de bună pe cât ar putea fi.
Când ambitia nu-i a bună
O ambiție bună presupune să ai obiective realiste. O ambiție toxică vine de obicei la pachet cu obiective nerealiste. Când alegi un obiectiv nerealist, alegi practic calea dezamăgirii. Încrederea pe care o ai în tine se va prăbuși deoarece ai încercat să-l atingi și ai eșuat lamentabil. Acest lucru se datorează faptului că te-ai pregătit pentru eșec și te-ai autosabotat. Dacă vrei să realizezi ceva, alege un obiectiv rezonabil. Apoi, creează un sistem prin intermediul căruia să măsori evoluția. Astfel de mici succese te vor ajuta să nu te abați de la drumul spre marea victorie. Ține cont și de faptul că o ambiție bună îi poate inspira pe ceilalți, în timp ce o ambiție toxică te poate răni pe tine, dar și pe cei din jurul tău.
Cum să te asiguri că te lași ghidat doar de ambitia potrivită
Iată câteva dintre abordările pe care le poți urma pentru a regândi un pic felul în care te folosești de ambiție și pentru a înlătura obiceiurile cu potențial toxic în timp:
- Conectează-te la valorile tale profunde și adevărate. Nu lăsa pe nimeni și nimic să le definească pentru tine. După ce ți-ai definit principiile și convingerile, de fiecare dată când ți se prezintă o oportunitate, întreabă-te dacă ea este în acord cu aceste valori. Dacă nu, atunci mergi mai departe. Nicio oportunitate nu merită sacrificarea integrității.
- Fă o listă cu lucrurile pe care le lași deoparte pentru a-ți realiza ambitia. Acestea sunt adeseori lucruri pe care le etichetezi cu cuvinte precum „neproductiv”, „ineficient”, „o pierdere de timp”, sau „plictisitor”. Eficiența este cu totul subiectivă – ambitia ta tinde să te facă să consideri lucruri precum o ieșire în oraș cu colegii/prietenii sau luarea pauzei de masă ca fiind ineficiente, deoarece ele te desprind pentru moment de la obiectivul tău.
- Care sunt lucrurile la care tânjești în afara vieții profesionale, lucruri care nu se aliniază întocmai cu ambitia ta? Trece-le pe o foaie distinctă în agenda ta, apoi observă dacă le lași loc și acestora în viața ta sau le tot amâni.
Cum cultivi ambitia bună în rândul oamenilor din echipa ta
Crearea unei atmosfere pozitive la locul de muncă este o strategie care va îmbunătăți negreșit moralul și motivația – mai ales atunci când gestionezi oameni cu o ambiție scăzută și vrei să le sporești încrederea. Există mai multe moduri pentru a crea un mediu la locul de muncă care se concentrează pe pozitivitate, printre acestea numărându-se:
● Activitățile și jocuri distractive cum ar fi spre exemplu vânătoarea de comori, zile tematice, excursiile cu echipa etc.
● Recompensele regulate pentru a sărbători rezultatele bune și proiectele duse la bun sfârșit.
● Exerciții de spargere a gheții pentru ca membrii echipei să se cunoască mai bine.
● Înfrumusețarea biroului cu un decor luminos și energizant.
● Oferirea de feedback pozitiv și încurajări chiar și pentru sarcini mărunte care au fost rezolvate.
Orice strategie ai alege să abordezi, psihologia pozitivă este soluția dacă-ți dorești să stimulezi o ambiție sănătoasă în rândul oamenilor tăi. Prin crearea unui mediu pozitiv folosind tehnicile de mai sus, vei genera un sentiment de apartenență care, la rândul său, va îmbunătăți moralul echipei.
Fă lucrurile ca la carte!
Conduci un business în care oamenii tăi rareori dau dovadă de ambitie? Înțelegi de ce le lipsește? Ai dori să încurajezi recâștigarea ambiției și îmbunătățirea anumitor rezultate la job? Există o diferență între angajatori și angajați când vine vorba de ceea ce își dorește fiecare de la locul de munca. Acest diferență poate fi minimizată cu o abordare nouă și inovatoare a procesului de învățare, promovând curiozitatea și dorința de a căuta răspunsuri, mai degrabă decât aglomerarea căsuțelor de e-mail ale angajaților cu produse informative nesfârșite. Prin crearea de formate variate pentru a furniza informații, companiile pot cultiva competențele relevante și pot rămâne competitive.
Iar cartea scrisă de Cheryl Johnson „Ambition: The Missing Attribute in Your Employees” încearcă să te ajute în această direcție, în a-ți transforma angajații obișnuiți în unii extraordinari. Capitolele cărții acoperă subiecte precum EQ , IQ, coeficientul de ambiție și cum diferă acesta de la un individ la altul. Procesul de învățare trebuie să se adapteze pentru a ține pasul, iar business-ul din care faci parte trebuie să se muleze astfel încât oamenii din echipă să-și păstreze ambitia pentru a atinge atât succesul individual cât și pe cel colectiv. „Ambition: The Missing Attribute in Your Employees” îți va arăta cum să găsești componentele decisive care vor reaprinde flacăra ambiției în oamenii tăi.
În viață, puține lucruri sunt albe sau negre. Mai degrabă, latura lor bună sau rea depinde de ceea ce poți face sau nu poți face din ele. Oamenii cu un grad sporit de ambiție sănătoasă își modelează ambitia astfel încât aceasta să se muleze pe interesele și idealurile lor. Tot ei o valorifică fără să se distrugă în timpul acestui proces pe sine sau pe cei din jurul lor. Însă e important de reținut totuși că nu e imperios necesar să ai o supradoză de ambiție pentru a avea succes. Se poate și-n doze mici, mult mai ușor de controlat.
Ți-a plăcut acest articol despre cum îți poate sabota ambitia drumul spre succes, dar și cum o poți cultiva la nivel de echipă? Citește și: