10 lecții pe care un CEO le-ar putea deprinde din sportul de performanță
Fie că suntem sau nu împătimiți ai sportului, în practică sau în fața televizorului, cu toții știm și recunoaștem că sportul de performanță este o modalitate excelentă de a ne dezvolta, de a crește, de a învăța lecții esențiale de viață și de a deprinde aptitudini importante. Încă de mici dăm nas în nas cu fotbalul din curtea școlii sau cu handbalul din liceu, învățăm cum stă treaba cu munca în echipă și descoperim conceptul de câștig colectiv. Ce ne mai învață sportul, la fel de important, este mentalitatea de lider și cum să conducem un grup de oameni spre același scop.
Ne plac echipele celebre care câștigă cele mai mari premii ale sportului, dar ce trecem cu vederea este că n-ar ajunge niciodată atât de sus fără antrenori. Ei sunt cei care îi ajută pe jucători să se dezvolte, îi motivează și îi recalibrează la fiecare pas. Ei știu cum să construiască o echipă, stabilesc obiective clare și execută strategii pentru atingerea lor. Pe scurt, procedează la fel ca un CEO.
Așadar, hai să îți prezint 10 lecții pe care un CEO le-ar putea deprinde din sportul de performanță, ce valori sunt importante pentru un lider, la ce să fii atent și la ce nu și cum să gestionezi echipele precum antrenorii celebri.
1. Nu începe fără un plan
Fie că e vorba de afaceri sau de sport, întotdeauna trebuie să pornim la drum cu o strategie clar definită. Un plan strategic ghidează echipa și îi oferă scop și viziune. Dar nu este de ajuns doar crearea lui, ci și împărtășirea acestuia cu toate părțile implicate. Astfel, odată comunicat clar și corect planul strategic de sus până jos, fiecare membru va înțelege care este scopul final, ce pași trebuie să facă pentru a se apropia de atingerea acestuia și ce piesă din puzzle este el în acest mare joc al succesului.
2. Plan măreț, dar pași mărunți
Un meci, indiferent de sport, nu începe odată cu fluierul arbitrului sau cu startul cronometrului. Fiecare sport începe cu mult înainte, cu planificarea și strategia stabilite în prealabil. În funcție de sport, piesele pot deveni complexe și necesită timp pentru a fi înțelese și memorate. Antrenorii descompun jocul mare în bucăți mici, astfel încât întreaga echipă să le poată vedea. Desenează fiecare mișcare pe tablă, ca toată lumea să știe ce se întâmplă, cu ce scop și când, cum și unde se încadrează fiecare persoană în joc și rolul pe care îl are fiecare în parte. Odată împărțit pe bucăți ușor de gestionat, membrii echipei văd lucrurile mai clar și mai în detaliu.
Liderii trebuie să facă același lucru cu proiectele și obiectivele pe care le au în plan. Ideile abstracte și ample sunt greu de executat și chiar de înțeles. La fel și proiectele care dau impresia că sunt prea mari pentru a fi făcute și nu par a avea un început sau un sfârșit bine definite. Când împărțim un proiect și mergem în profunzime, pas cu pas, până la cele mai mici piese, oamenii pot vedea unde își au locul în imaginea de ansamblu, ce au de făcut la fiecare pas și pot pune întrebări punctuale. Un plan măreț poate fi un generator de teamă și anxietate, însă descompunerea lui în etape este soluția ideală pentru îndeplinirea sa.
3. Câștig comun prin roluri individuale
În sportul de performanță, fiecare jucător are un rol și o responsabilitate specifice: cei din atac trebuie să marcheze, iar cei din defensivă trebuie să apere poarta. Toți jucătorii își cunosc locul și înțeleg modul în care rolul lor specific contribuie la atingerea obiectivului colectiv al echipei. În mod similar, definirea clară a rolurilor și responsabilităților într-un business garantează faptul că toți membrii echipei își îndeplinesc rolul, fiind totodată la curent cu ce lucrează ceilalți. Atribuirea clară a rolurilor ajută la eliminarea nevoii de micromangement și reduce probabilitatea unei comunicări greșite.
În fiecare echipă, fiecare membru are un rol care contribuie la atingerea obiectivului colectiv, însă capacitatea echipei de a lucra împreună este de fapt cea care generează un impact real și creează valoare. Un căpitan de echipă bun va acorda credit celorlalți membri ai echipei atunci când vine vorba de succesul lor, pentru că știe că o echipă strâns legată este mai bună decât un singur jucător mare pe cont propriu. Liderii de afaceri buni cunosc punctele forte ale fiecărui membru al echipei în parte și știu cum să găsească cele mai bune modalități de a-i ajuta să și le folosească, pentru a se completa reciproc și a lucra ca un tot.
4. Motivația primează
Mai țineți minte meciurile de la începutul pandemiei? În încercarea de a nu opri de tot campionatele sportive de baschet sau fotbal, federațiile specifice au găsit ca soluție imediată desfășurarea meciurilor fără fani. Fără urale, fără zgomot, fără aplauze, fără… sprijin. Întrebați orice sportiv și garantat niciunul nu-și amintește acea perioadă drept una plăcută, chiar și dacă au câștigat meciuri sau premii. De ce? Pentru că, indiferent de poziția în care ne aflăm, organismul nostru are nevoie de motivație ca de combustibil. Fanii care aplaudă, strigă numele jucătorilor și izbucnesc de fericire când echipa preferată marchează schimbă complet imaginea sportului de performanță. Ei sunt motivația supremă a sportivilor. Și este dovedit că șansele ca oamenii să performeze mai bine atunci când au alături susținători care îi încurajează sunt înzecite.
Același lucru este valabil și în afaceri. Membrii echipei au nevoie de sprijin moral și recunoaștere pentru munca pe care o fac. Ca lider, recunoașterea și recompensarea membrilor echipei pentru realizările lor sunt modalități excelente de a-ți arăta aprecierea. Celebrarea victoriilor ca parte a culturii companiei, fie ele și mărunte, îi motivează pe membrii echipei să atingă obiective mai îndrăznețe și le ridică vizibil moralul.
5. Acceptă ce nu poți controla și concentrează-te pe ce poți schimba
Oricât de mult se antrenează o echipă și pregătește răspunsuri pentru fiecare scenariu posibil, lucrurile mereu diferit altfel pe teren, iar situații imprevizibile apar întotdeauna. Echipa controlează jocul cât de mult poate, aleargă și se concentrează la nivel maxim, dar nu poate influența vremea sau modul în care cealaltă echipă reacționează la mișcările sale. Așa că apelează la singura soluție pentru situații de genul: acceptă că există momente ce nu pot fi controlate. Însă, pentru că sportul de performanță este aproape 90% mental, jucătorii se concentrează pe ce pot schimba și ce pot îmbunătăți din mers dacă adversarii folosesc strategii la care nu se așteptau: devin creativi, își dozează energia și sunt atenți la reacțiile și răspunsurile pe care le dau.
La fel ca echipele sportive de performanță, liderii trebuie să se concentreze pe ceea ce pot controla și să nu se îngrijoreze de lucrurile asupra cărora nu au nicio putere, pentru a evita stresul, tensiunea și, cel mai important, crearea unei culturi anxioase în echipă. Dacă nu poți opri ploaia, schimbă-ți încălțămintea. Iar dacă nu poți prezice următoarea mișcare a adversarului, pregătește-te pentru toate mișcările posibile!
6. Ai încredere în echipa ta și învață-i să aibă încredere și între ei
Și în sport, și în afaceri, cât și în general în viață, încrederea stă la baza tuturor relațiilor interpersonale. În sportul de performanță, antrenorii trebuie să aibă încredere că echipele lor înțeleg planul de joc și fac tot posibilul să-l execute corect. Iar jucătorii trebuie să aibă încredere unii în alții.
În calitate de CEO, trebuie să fii încrezător că managerii tăi sunt bine pregătiți pentru a-și conduce echipele și că echipele lor sunt capabile să funcționeze. Acest lucru implică înlocuirea micromanagementului cu încredere, iar, în situații problematice, înlocuirea blamării colective cu confruntarea directă. Prin așezarea încrederii pe un piedestal, promovezi o cultură a colaborării, creativității și comunicării deschise și, de asemenea, contribui la ridicarea moralului și a stării de bine, care sunt pilonii principali în stimularea performanței.
7. Împacă-te și cu succesul, și cu eșecul
Puține domenii au succese și eșecuri la fel de clare și puternice ca în sport. Echipele fie câștigă, fie pierd. Crucial, însă, este modul în care o fac. Mai mult, membrii unei echipe pot fi mustrați pentru că nu știu să piardă sau se comportă nepotrivit în fața eșecului. Câte mingi de baschet și de fotbal sau câte rachete de tenis n-au fost aruncate din furia înfrângerii? Însă, la final, jucătorii își dau mâna, la fel ca la începutul jocului, oricât de devastatoare ar fi fost înfrângerea, pentru a arăta importanța câștigului și a pierderii cu respect.
Mai apoi, în vestiare, membrii echipei și antrenorul analizează meciul, indiferent de rezultat, pentru a înțelege ce nu a mers bine, ce a mers bine și ce ar putea merge și mai bine. Liderii ar trebui să facă același lucru cu companiile lor. Oamenii ar trebui chiar încurajați să câștige, să piardă și să știe cum să le facă, cu mândrie și respect, pe ambele.
8. Îmbunătățire fără sfârșit
În sport, cel mai comun risc este riscul de a stagna. Sau, mai rău, de a rămâne în urmă. Echipele sportive de performanță se antrenează, exersează și încearcă noi tactici în mod constant. Se forțează fizic și psihic zilnic, pentru a-și atinge forma maximă și a nu oferi niciun avantaj adversarilor. Dacă o echipă nu se antrenează și nu caută noi modalități de a se îmbunătăți, adversarul o va lua prin surprindere. Oricare ar fi rezultatul adus de fluierul final, câștig covârșitor sau înfrângere la limită, singurul mod în care o echipă devine mai bună este să se îmbunătățească în mod continuu. Indiferent de nivelul la care a ajuns.
După meci, antrenorul întotdeauna își felicită și-și motivează echipa, ca mai apoi să facă un debrief al partidei. În mod similar, din postura de CEO, debrief-urile periodice și retrospective te pot ajuta să identificați zonele de îmbunătățire și să stabilești noi obiective, realiste și concrete, pentru echipă. Lupta continuă pentru îmbunătățire și creștere este esențială pentru succesul pe termen lung. Pentru că, pe lângă crearea unei culturi a câștigului în echipa ta, este vitală și crearea unei culturi a îmbunătățirii continue, a creșterii și a învățării.
9. Rămâi flexibil!
Ne place sau nu, toate domeniile din jurul nostru sunt și vor rămâne întotdeauna incerte. Contextul social și/sau economic, cât și multe alte aspecte greu de prezis, pot schimba rapid, neașteptat și complet orice domeniu. Amintiți-vă martie 2020. Cine ar fi putut prezice astfel de eveniment? Cine era complet pregătit pentru așa ceva? Pe de altă parte, cine a supraviețuit acelei perioade clar nu a făcut-o din noroc. Mai degrabă, soluția a fost adaptarea rapidă la circumstanțele neașteptate și la schimbarea continuă, cât și acceptarea, conștientizarea și privirea în ochi a unei perioade de criză pe perioadă nedeterminată.
În același mod, echipele sportive de performanță trebuie să fie capabile să evalueze circumstanțele în schimbare ale jocului și să își ajusteze strategia și planurile după cum este necesar la momentul actual. Deși este esențial ca toți membrii echipei să cunoască planul principal, este la fel de important ca toți să fie pregătiți să-l schimbe oricând e cazul. Nu trebuie să existe nicio diferență de importanță între planul A și planurile B, C sau Z.
10. Comunicarea chiar este cheia succesului
Am păstrat pentru final cel mai important aspect. În sportul de performanță, un lucru cert este că echipele nu pot reuși niciodată fără muncă în echipă și comunicare eficientă. Fiecare echipă își dezvoltă propriul limbaj și cuvinte speciale pe care numai ei le înțeleg. Își stabilesc metode de comunicare pe și în afara terenului și-și dezvoltă capacități de a înțelege coechipierii doar din limbajul corpului sau gesturi subtile.
Liderii trebuie să se concentreze și ei pe comunicare eficientă și munca în echipă dacă doresc să aibă succes. Nu e de ajuns ca oamenii din echipele tale să comunice, ci și să se înțeleagă între ei și să-și cunoască diferitele forme de comunicare specifice. Degeaba creezi un plan strategic bun dacă nu este comunicat în mod corespunzător tuturor membrilor echipei.
Cele mai multe erori în business sunt cauzate de comunicarea greșită sau de o lipsă totală de comunicare. O modalitate ușoară de a îmbunătăți comunicarea și de a face un obicei din a o face în mod constant este de a organiza întâlniri frecvente și bine structurate. Fie că este vorba de o întâlnire de echipă sau de un meeting unu la unu, nu ezita să oferi feedback și să te angajezi într-un dialog deschis, pentru a te asigura că membrii echipei sunt sincronizați și pe drumul cel bun. Încurajează-ți membrii echipei să ceară ajutor atunci când au nevoie de el și să se ajute reciproc atunci când au timpul și capacitatea de a face acest lucru.
În concluzie, dacă este să rămâi cu un singur lucru din acest articol, acela este faptul că nicio echipă nu poate câștiga fără un antrenor bun. Iar un ce CEO de calitate este responsabil și pentru eșecul, și pentru pentru succesul echipei, știe ce face și cum valorifică fiecare membru în parte, împărtășește planurile mărețe cu toți și evită pe cât posibil microgestionarea. Cu încredere, motivație și comunicare eficientă.
Ți-a plăcut acest articol despre lecții pe care un CEO le-ar putea deprinde din sportul de performanță? Citește și:
Motivează, provoacă, inspiră: cum creezi o cultură a inițiativei