Pasiune până la limita legii: Ce ne învață Banksy
Banksy este un artist stradal și activist social britanic a cărui identitate rămâne de ani buni un mister. Devenit faimos la nivel internațional prin intermediul graffiti-urilor controversate de pe ziduri urbane, artistul a fost introdus chiar și în Time 100 Most Influential People, alături de nume consacrate precum Steve Jobs sau Barack Obama. Fără să se știe cine este cu adevărat. Cum? Purtând o pungă pe cap, pentru a-și păstra anonimatul. Pe cât de faimos, pe atât de misterios, cu interviuri evazive, vânători de comori organizate pe social media și rapoarte de arestare false, primul gând ar fi „ce aș avea de învățat de la un asemenea om?”. Ei bine, iată cum Banksy, prin pasiunea sa, ne învață să provocăm, să inspirăm și să stârnim conversații:
Testează varii forme
După cum am descoperit deja cu toții până în acest moment al carierei, oamenii învață în moduri diferite. Și nu e nimic greșit în asta. Doar că, în momentul în care vrei să te adresezi unei mase, nu te aștepta ca 100% din respondenți să-ți înțeleagă mesajul. Și nu te mulțumi cu 70-80%! Când Banksy a început să se exprime prin graffiti-uri, a atras publicul care i-a înțeles mesajul. Însă nu s-a rezumat la atât. Când mesajele au devenit mai ample, pe lângă graffiti, a pictat un tablou, a creat o sculptură sau, de ce nu, a umplut un camion cu jucării care scârțâie – orice pentru a-și transmite mesajul cât mai complet și complex. Așadar, îmbracă-ți și tu mesajul în cât mai multe haine!
Cum îți faci mesajul auzit
Când, în urma unui studiu al muzeului britanic, s-a descoperit că vizitatorii petrec, în medie, doar 8 secunde în fața unei picturi, Banksy a fost șocat. Dar și motivat. A creat imediat un sistem prin care cei care îi vedeau operele prin New York puteau suna la un număr de telefon și primeau instant un ghid audio similar celor din muzee, pentru a afla mai multe detalii despre acestea. S-a adaptat la comportamentul uman și, astfel, a inovat, a atras atenția și a creat impact. Acum gândește-te și tu: cum îți transmiți eficient mesajul în 8 secunde?
La braț cu autoironia
Dacă este cineva care să critice dur atât pe Banksy, cât și arta sa, acela este… chiar el. Se ridiculizează continuu și pe sine, și lumea artei. Ba chiar și pe cei care licitează pentru arta sa. Oamenii care au capacitatea de a râde de ei înșiși creează o atmosferă în care este acceptabil să fii mai puțin decât perfect. Iar asta oferă un sentiment de liniște și scade dramatic presiunea pusă pe umerii celor din jurul lor. Dacă poți fi transparent și autentic și adaugi și umor pe parcurs, crești exponențial probabilitatea ca echipa ta să se simtă mai bine.
La polul opus
Operele de artă ale lui Banksy s-au vândut, la un moment dat, cu 60 de dolari bucata la o taraba discretă de lângă Central Park, New York. Fără reclamă, fără PR sau marketing, fără niciun fel vâlvă. Din acest experiment, artistul a făcut 420 de dolari din vânzări când, de fapt, fiecare piesă valora cu ușurință peste 200.000 de dolari. Mulți lideri fac exact opusul. Urmăresc mulțimea și preiau cele mai recente tendințe. Încearcă și o abordare complet diferită. S-ar putea să fii surprins de ecoul pe care-l poate cunoaște o altfel de inițiativă.
Puțin, dar rar
Printre lucrurile care-l caracterizează cel mai bine pe Banksy se numără și răbdarea. Artistul creează mesaje foarte puternice, dar rar. Ce lecție extragem de aici? Uneori contează mai mult să ai răbdare, să nu te bazezi pe o periodicitate prestabilită, ci să transmiți ce simți atunci când crezi că ar avea valoare. Ghidează-ți și tu mesajele pe acest criteriu. Are rost să spui ceva zilnic sau săptămânal? Sau ar avea o valoare mult mai mare dacă ai transmite doar atunci când este cu adevărat important și ar avea un impact?