Cum integrezi un nou angajat într-un mediu de lucru online
Angajații actuali, dar și cei care aleg să plece în alte companii, sunt cei mai importanți ambasadori de brand. E important să ne preocupăm de întregul traseu pe care-l parcurg în compania noastră. Începând cu onboarding-ul și încheind cu exit-interview-ul.
Ce ai vrea să spună noii angajații despre colegii lor, despre companie și experiența generală după o săptămână de muncă? Dar după 3 luni? Dar peste un an? Ce faci dacă trebuie să îi ajuți să se adapteze la mediul de lucru online? Răspunsurile la aceste întrebări le dezvăluie Luiza Ștefan, Coach & Trainer ATLAS.
Provocări și beneficii comune ale muncii remote
Acum un an visam că se va termina totul rapid, așa cum se întâmplă în cazul oricărui coșmar. Ne-am bucurat în secret că simțeam și noi ceea ce pentru alții însemna un beneficiu venit cu o funcție specială – să fii la tine acasă, stăpân pe organizare. Da, ca angajator privești reducerea de costuri cu chiriile și facturile la utilități, economisești din transportul asigurat și alte beneficii pe care nu le mai asiguri.
Doar că unele plusuri s-au transformat brusc în alte cheltuieli – a trebuit făcut ceva cu cei care nu aveau laptopuri, internet de mare viteză și protocoale de siguranță, birou și scaun corespunzător, camere video sau căști cu microfon, aplicații de lucru colaborativ sau abonamente la aplicațiile de comunicare.
Un întreg efort de restructurare a întâlnirilor, a timpilor de lucru, a modalităților de relaționare cu clienții interni și externi.
Și peste toate acestea se așează resursele și provocările personale ale fiecărui angajat în parte. Cum te simți dincolo de o cameră video? Ce faci cu lipsa de spațiu din apartament? Ce se întâmplă când nu ești neapărat pe aceeași lungime de undă cu colegii din ședință și trebuie să îți expui clar părerea, în fața tuturor? Ce să faci când ai explicat atât de clar lucrurile, dar erai deconectat de câteva minute și nu ai auzit ce au spus restul membrilor echipei?
Cum procedăm cu angajații noi
Unu din patru americani a lucrat remote în 2021, iar până în 2025 numărul acestora va crește cu 87%, arată un studiul efectuat de platforma Upwork. Dincolo de toate provocările, lucrul de acasă are multe beneficii de ambele părți – atât pentru angajat, cât și pentru business – și orice angajator ține la fericirea celor care muncesc pentru creșterea afacerii.
Societatea de Management a Resurselor Umane (SHRM) arată într-un studiu că 50% din numărul angajaților care părăsesc compania o fac în primele 18 luni. De aceea este mai clar ca niciodată că, măcar în primele 90 de zile, în care are loc așa-numita perioadă de socializare organizațională, este foarte important modul în care noii angajați sunt integrați în noile structuri.
Deși toată lumea recunoaște acest adevăr, studiile efectuate de Gallup arată că doar 12% dintre angajații noi sunt total de acord că modul în care se face integrarea este o experiență foarte bună. Iar capitolul unde cele mai multe companii eșuează este cel de creare a siguranței psihologice și a unei legături de încredere între colegi.
Onboarding. În pielea noului angajat
Angajatul nou trece printr-o serie de evenimente care pun multă presiune emoțională – contactul cu managerul, noua echipă, noul spațiu de muncă și traseul până acolo, noi solicitări și poate chiar un mod complet nou de a îndeplini sarcinile de serviciu. Plin de entuziasm și pasiune, cu ceva anxietate față de toate acestea, întregul tablou este condimentat cu niveluri crescute de adrenalină și cortizol. Împlinirea așteptărilor și validările venite în prima perioadă scad aceste niveluri și recreează un echilibru homeostatic care vine cu o stare de liniște și mulțumire, ce aduce la rândul său performanță.
Orice sincopă în acest proces, cum ar fi glume care ar putea fi amuzante în alte contexte sau feedback adresat în lipsa înțelegerii nivelului de integrare, pot constitui baza deciziei de a părăsi proaspătul loc de muncă. Și cum cheltuielile de angajare și desfacere a contractului de muncă pot fi recuperate într-o perioadă de chiar un an, cel mai bun moment pentru orice angajator să demonstreze promisiunile făcute este onboarding-ul.
Cum integrezi cu succes un angajat nou într-un mediu de lucru online?
Idei sunt multe, indicații și sfaturi și mai multe. Unele lucruri se pot livra cu excelență, iar în alte părți nu există resurse deloc. Am extras cele mai importante 3 direcții:
Începe cu HR-ul, managerii și colegii
Experiența de lucru online este complet nouă pentru foarte mulți dintre noi. De aceea primii care au nevoie de siguranță sunt viitorii colegi și managerul echipei în care noul angajat vine, precum și departamentul de resurse umane. Cei mai buni ambasadori ai brandului de angajator nu sunt pozele de pe social media, ci zâmbetele și ajutorul oferite unui nou angajat. Imaginează-ți că te vezi prin ochii celui abia venit. Ce ai vrea să spună despre oameni, companie și experiența generală după o săptămână? Dar după mult mai multă vreme? Începe să construiești de la aceste răspunsuri un context plăcut în care să îți primești și să-ți păstrezi oamenii.
Creează bucle de feedback
O continuare firească a ideii de mai sus este să construiești un proces robust de feedback. Iar baza acestuia este deschiderea și încrederea. Cu toții trebuie să poată spune lucrurilor pe nume. Să își exprime nevoile și așteptările, să poată spune „Nu știu”, „Nu am înțeles” sau „Asta nu se face așa”. Acest tip de interacțiune trebuie să facă parte oricum din cultura organizației, iar venirea următorului angajat poate să fie cea mai bună ocazie să începeți acest lucru. De prea multe ori oamenii buni se pierd pentru că nu există suficientă siguranță psihologică de a spune adevăruri dureroase.
Organizează „onboarding buddy”
De prea multe ori HR-ul îi pune în brațe angajatului nou dosarele cu proceduri, colegii își declină autoritatea de a interveni, iar managerul aruncă din când în când întrebarea dacă e totul ok. Omul dă afirmativ din cap și încearcă să facă totul cât mai bine. În maxim 3 zile, cu creierul doxă de reguli deja uitate și presupusul follow-up al șefului, este așteptat să zbârnâie prin sisteme și email-uri.
Un mod mult mai productiv pentru toată lumea este practica directă – un fel de internship, training on the job sau buddy learning. Aceasta înseamnă că atât liderul echipei, cât și colegii îl învață văzând și făcând pe noul coleg. În felul acesta se creează mai rapid legăturile de colegialitate și încredere. Nu în ultimul rând omul are o înțelegere de ansamblu a ceea ce întreaga companie face, ceea ce duce la stabilizarea sentimentului de apartenență și contribuție.
Sistemul este practicat cu succes de japonezi, mare parte din noii angajați de la ei trec nu doar prin toate posturile din departamentul unde vor lucra, ci prin toate departamentele din companie. În fiecare departament un mentor/buddy îi preia și le explică tot ce se petrece acolo.
Oamenii au nevoie de empatia managerilor, de discuții și conversații care să acopere toată gama de relații pierdute în online. Nu contează că onboarding-ul se desfășoară pe telefon sau pe zoom, nici cât de perfecte sunt platformele de cursuri. Ceea ce contează cu adevărat este relația interumană, interesul sincer să cunoști omul dincolo de apariția fizică și disponibilitatea să întinzi o mână de ajutor atunci când nu pare să fie responsabilitatea ta.