Job de acasă – cum ne adaptăm?
Zona de remote work, deși în trecut adusă în discuții sau conferințe, era privită cu scepticism de unii angajatori. În prezent, însă a devenit o normalitate. Iar tot mai multe business-uri și-au transpus activitățile în online. Mulți manageri pentru prima oară își gestionează angajații de la distanță. Iar unii salariați experimentează pentru prima dată un job de acasa.
Un job de acasa însă ar putea fi o soluție bună pe termen lung pentru anumite companii, care până acum consumau multe resurse pentru a întreține un birou. Hai să vedem dacă merită să ne transpunem activitățile în online sau nu?
Într-un studiu făcut de Deloitte, axat pe generația Millennials, s-a ajuns la concluzia că pentru a avea angajați fericiți din această generație soluția e simplă și ușor paradoxală: flexibilitatea în privința locului de muncă combinată cu stabilitatea unui job full-time.
Important este să înțelegem care ar fi ambele perspective, deoarece fiecare companie ar trebui să analizeze dacă activitatea sa sau părți din activitatea sa poate beneficia de acest tip de colaborare.
Argumentele sunt din perspectiva companiei, orientată spre angajat. Nu am luat strict perspectiva companiei, deoarece acolo cel mai important punct în favoarea unui job de acasa ar fi o reducere semnificativă de costuri pentru tot ceea ce înseamnă chirie, cheltuieli administrative etc., ci am încercat să privim lucrurile și din perspectiva angajaților.
Job de acasa: câteva argumente pro
Libertatea alegerii spațiului de lucru e printre cele mai importante avantaje, mai ales dacă privim din perspectiva noii generații, pe care monotonia unui spațiu tradițional o poate descuraja pe termen mediu sau lung. Ceea ce, pe termen lung, te va ajuta să crești rata de retenție.
Managementul timpului. În corporații una dintre cele mai întâlnite fraze este: „Nu am avut timp”, ceea ce se traduce fie în „A trebuit să mă întrerup des din ceea ce făceam” sau „Am fost distras de colegi și nu am putut să termin ceea ce îmi propusesem”. Un job de acasa elimină din timpii morți, mai ales pentru persoanele care au probleme de concentrare când există agitație în jurul lor sau care nu știu să prioritizeze în cazul în care apare un nou task urgent.
Work-life balance. Un alt subiect fierbinte în corporații este timpul petrecut în trafic/metrou pentru a ajunge la birou sau a pleca acasă. În condițiile în care traficul pare să se îngreuneze din ce în ce mai mult în marile orașe, să poți „vinde” ideea că le oferi angajaților care muncesc remote câteva ore de „viață” în loc de muncă pare să devină un atu în fața altor angajatori care nu oferă această posibilitate.
Cealaltă latură
Interacțiunea socială. Chiar dacă tehnologia ne ajută să fim conectați la orice în ziua de astăzi, pare că nevoia de interacțiune reală începe să crească și, de multe ori, o întâlnire față în față poate rezolva mult mai mult decât un meeting prin orice soluție de comunicare. În plus, timpul petrecut într-un spațiu comun nu se rezumă doar la muncă, de multe ori pauza de cafea sau de prânz reprezintă un moment important de socializare care îi apropie pe oameni și îi face să se cunoască mai bine.
Lipsa de concentrare sau distrageri. Chiar dacă zona de remote work te va scăpa de distragerile inerente într-un birou clasic, vor apărea altfel de distrageri: fie că vorbim de a face „puțină curățenie”, fie că vorbim de un copil sau despre „câteva minute” de plimbare în aer liber. Genul acesta de colaborare necesită o putere de concentrare mare și o autodisciplină astfel încât să poți duce la bun sfârșit proiectul în care ești implicat.
Dependența de tehnologie. Practic, când vorbim de un job de acasa, tehnologia este obligatorie și de multe ori e singura metodă prin care poți interacționa. De aceea, la un moment dat, poate deveni ușor sufocantă.
Dacă pentru compania ta munca de acasă e potrivită pe termen lung rămâne să stabilești. Analizează și plusurile, și minusurile și ia decizia potrivită pentru echipa ta!