Spune-mi cine ești și o să-ți spun cine vei fi
Am susținut recent un workshop pentru tineri antreprenori în care am vorbit despre cum se construiește o echipă, ce cauți, unde cauți, cum cauți, dar, mai ales, ce trebuie să faci pentru a și găsi ce-ți trebuie. La finalul seminarului, unul dintre participanți a venit să mă întrebe ceva ce nu a îndrăznit să întrebe de față cu toată lumea pentru simplul fapt că i s-a părut că dilema lui era naivă, pentru că purta în spate un răspuns de la sine înțeles: dacă, la început de drum, nu pot să ofer salarii mari, ce șanse am să cuceresc un candidat cu viziunea mea, ca antreprenor? Răspunsul pe care îl vedea implicit era „zero”. În realitate, lucrurile sunt puțin mai nuanțate de atât.
Să fie poate 10 ani, dacă nu mai bine, de când companiile au început să poarte vizibil grija mesajelor cu care ies în public, a website-urile din care cei interesați puteau să afle tot ce voiau (de multe ori, și ce nu voiau) despre ele și a tușelor fine care construiesc toată imaginea brandului corporate. Căci pentru brandurile comerciale, lucrurile se jucau în prima ligă de mult mai mult timp decât atât.
Cam pe atunci a început să răsune clar în jargonul oamenilor de comunicare și marketing povestea cu misiune & viziune. Alăturate, de fapt, mai mereu unui al treilea element care era menit să se poarte ca o ștampilă a calității – valorile.
Din lipsă de experiență sau inspirație, în scurt timp, mai toate secțiunile de misiune & viziune arătau cam la fel și erau centrate în jurul acelorași cuvinte-cheie: responsabilitate, calitate, inovație, creștere, profesionalism, implicare, determinare etc. Înțelegeți ideea – erau principiile pe care se construise povestea brandului care venea în fața noastră.
Din păcate însă, chiar dacă noi chiar credem în importanța fiecăruia dintre principiile de mai sus, dacă TOȚI credem în aceleași, este ca și cum nu credem în nimic, de fapt. Ce spuneau acele cuvinte despre un brand spuneau, de fapt, despre toate.
Capcana de care să te ferești când te gândești la misiune și viziune
Așa că aceasta este, poate, prima capcană de care ar trebui să ne ferim atunci când gândim misiunea și viziunea brandului nostru (atât ca produs/serviciu, cât și ca angajator). Trebuie să aibă capacitatea de a crea aderență (așa cum au principiile largi enumerate mai sus), dar, la fel de important, trebuie să fie și diferențiator. Iar asta pleacă de la o analiză foarte clară a ceea ce poți tu să oferi, dar și a ceea ce ești dispus să dai în plus față de ceilalți jucători.
Un alt lucru la care trebuie să fim atenți este legat de constanță. Nu neg că, uneori, constanța poate duce la plafonare. Alteori însă, constanța creează consistență. Ce vreau să spun? Că atâta vreme cât ești egal cu tine (ca brand) de la început până la final, ești și credibil. Din nou, este foarte simplu și tentant să te lași luat de valul buzzword-urilor și rezultatelor din studiile de piață, dar dacă acele buzzwords și acele studii spun că oamenii te vor într-un fel în care tu, pur și simplu, nu ești, poate ar trebui să nu te aventurezi în zone necunoscute. De ce? Pentru că, mai devreme sau mai târziu, s-ar putea să ajungi în vârful scării și să realizezi că s-a sprijinit pe clădirea greșită.
Revenind la ce mă întreba tânărul antreprenor despre care povesteam la început, da, cred că viziunea poate fi cu adevărat cuceritoare, dacă e onestă. Dacă e credibilă. Dacă e îndrăzneață, dar nu utopică. Dacă, în definitiv, îți spune exact ce aveai nevoie să auzi. Și cred că, astăzi, antreprenorii au mai mult decât oricine puterea de a convinge prin viziune. Pentru că ei își pun tot ce au pe o singură tavă. Nu au de respectat un set de valori comune cu alte zeci de sucursale răspândite în toată lumea de aceeași corporație. Ei au un anumit tip de autenticitate care este foarte șarmant pentru un candidat, dar care livrează doar dacă ce spui prin misiune și viziune este dublat de ce faci concret, în business-ul de zi cu zi. Dacă nici ei nu-și permit această libertate, nu știu cine și-o mai permite.
Și ar mai fi ceva: misiunea și viziunea au valoare dacă tu ești primul care crede în ele. Ce stă în spatele lor nu sunt cuvinte scoase din pălărie, sunt promisiuni pe care tu le faci clienților, consumatorilor, partenerilor de business, angajaților, candidaților. Iar asta este valabil pentru orice companie, oricât de mare sau de mică ar fi. Aceste promisiuni susțin un scop și o identitate. Fără ele, ești doar o „entitate”. Acel ceva pe care îl uiți imediat cum ai trecut strada.
Ți-a plăcut articolul despre misiune, viziune & valori? Citește și:
15 tendințe în HR care te pregătesc pentru noul sezon de recrutare
Cum aducem motivația în echipă și cum ne remontăm după experiențe dificile