minciuna inceputuri inflorituri
Focus

Ce efecte are minciuna la interviu?

De ce să te ferești de începuturi cu înflorituri

Când le promitem candidaților măriri și avansări ca să-i convingem să semneze, fără să avem, de fapt, un plan pentru ele, am putea la fel de bine să le promitem Luna și stelele. Pentru noi sunt argumente convingătoare și chiar ajungem să ne imaginăm că sunt reale, dar pentru ei toate aceste înflorituri sunt o minciuna care doare din ce în ce mai tare, odată cu trecerea timpului. De ce facem astfel de promisiuni și cum le scoatem din repertoriul nostru, îți dezvăluim în continuare.

E prima oară când ne vedem. Sunt extrem de emoționată. Ne-am cunoscut pe net și am vorbit de câteva ori, dar nu vreau să-mi fac prea multe speranțe sau scenarii înainte. Față în față ne vom da seama de mai multe.

E destul de greu să ajung la adresă însă. Mi-au înghețat picioarele până aici. Părea mai aproape pe hartă și nu m-aș fi gândit niciodată că n-ar fi deszăpezit zona asta. Doar a nins acum patru zile. E probabil singura zonă din oraș în care încă trebuie să-ți croiești drum printre troiene. Dar nu contează! Aproape am ajuns și sunt prea entuziasmată ca să mă deranjeze puțină zăpadă.

Mă pierd prin complex, dar imediat cum ajung sunt invitată să intru, deci măcar n-am fost nevoită să aștept.

Ai venit cu metroul?, mă întreabă.

Da, da, cu metroul…

Și de acolo ce-ai luat?

Ăăăh… un autobuz șase stații.

Așa fac mulți, dar stai liniștită, la primăvară ne mutăm chiar la ieșirea de metrou!

Oh, ce bine!

Probabil te-ai prins până acum că povestea de mai sus e de la un interviu la care am fost o dată și nu de la o întâlnire. Și ce e fascinant la situația asta e cum o singură replică m-a convins să accept jobul, în ciuda dificultății de a ajunge acolo. Tot ce mi-a rămas în cap e că trebuie să îndur puțin, iar apoi lucrurile vor fi mult mai bine. Din păcate însă, mutarea la „gura metroului” a fost doar un mit, o minciuna, iar compania s-a mutat la puțin timp chiar mai departe, într-un loc care chiar nu e deszăpezit niciodată și care nu avea nici măcar trotuar o bună bucată din drum, iar pentru cineva fără mașină trotuarul contează.

Pentru unii, alegerea noului sediu a fost o schimbare bine-venită, desigur, dar pentru mine a transformat rapid jobul într-un loc din care abia așteptam să fug. Era imposibil să găsești un taxi, făceam chiar și două ore până la muncă la orele de vârf și mă gândeam cu groază la prima iarnă pe care aveam să o petrec la acest nou sediu. Ca atare, în mai puțin de un an, înainte de prima zăpadă mi-am dat demisia.

 

Minciuna sau înfloritură?

Acum să nu mă înțelegi greșit. Sărmanul recrutor n-a avut nicio vină. Nu a vrut să-mi spună o minciuna ca să mă păcălească, ci pentru că și el își dorea cu adevărat ca acel zvon să se transforme în realitate. A căutat un mod de a relaționa cu mine fără să-mi spună mot à mot: „știu că e departe sediul, dar mai dă-ne o șansă, suntem dispuși să ne schimbăm”.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

E ceva ce facem în mod natural, și în viața de zi cu zi, dar și în recrutare. Căutăm moduri de a empatiza cu oamenii din jurul nostru. Doar că în HR o facem mult mai forțat. Pe de o parte, pentru că ne ajută să avem un discurs mai natural la interviu și, pe de altă parte, pentru că îl ajută și pe candidat să se relaxeze. Dar fix pentru că forțăm această relaționare, ajungem să spunem lucruri care pe termen lung nu ajută pe nimeni.

Promitem că mutăm sediul mai aproape de viitorul angajat, când nici nu știm unde locuiește acesta. Promitem o mărire de salariu în șase luni când nici măcar nu știm dacă angajatul va face performanță în noua poziție. Promitem oportunități de dezvoltare când nici măcar nu avem o strategie clară pentru departamentul din care va face parte.

Ne e ușor să promitem atunci când promisiunile par firești. Când top managementul ne-a promis și nouă de luni bune că ne mutăm mai spre centrul orașului și când măririle și avansările sunt naturale pentru industria din care facem parte. Dar dacă nu avem niște strategii bine puse la punct, care să ne susțină promisiunile, mai rău ne facem pe termen lung atunci când încercăm să atragem și să reținem talente, care vor percepe promisiunile noastre ca pe o minciuna.

Desigur, după un timp, poveștile încep să pară reale. Doar le-am spus de atâtea ori. Și nu e că nu ne dorim să implementăm pe bune un sistem de evaluare ca să oferim acele măriri promise. Sau că nu vrem să mărim departamentul și să avansăm pe altcineva într-o poziție de management. Sau că nu vrem să mutăm sediul la doi pași de fiecare angajat. Dar pentru a ajunge de la dorință la realitate, avem nevoie de un plan.

 

Cum evităm minciuna și înfloriturile?

În acest articol povestim mai multe despre cum e indicat să îți faci un ghid de interviu ca să obții informații comparabile de la toți candidații invitați. Într-un astfel de ghid ar trebui să îți notezi inclusiv și ce poți promite. Și chiar există promisiuni pe care le poți face, chiar non-financiare, care să te ajute cu adevărat în retenția angajaților. Iată doar câteva idei:

 

1. Follow-up după o lună, două, trei

Primele luni ale unui angajat în companie sunt deseori decisive. Programează o întâlnire în calendar chiar din momentul în care semnează contractul, ca să afli ce îi place, ce îi displace, ce sugestii are. Noul tău coleg se va simți auzit din primul moment în care pășește la tine în companie, știind că urmează să vorbiți din nou.

 

2. One-on-one-uri cu managerul

Stabilește cu managerii din companie să organizeze, la rândul lor, discuții individuale cu angajații, în special cu cei noi, care poate au nevoie de mai multă susținere pentru a-și descoperi întregul potențial. Noul angajat va fi mult mai dispus să găsească soluții pentru problemele sau dificultățile întâmpinate, știind că are susținerea managerului direct.

 

3. Plan de carieră

În loc să îi promiți noului coleg că ar putea deveni manager într-un an de zile (cum se întâmplă destul de des), mai bine îi promiți un plan de carieră, pe care să îl dezvoltați împreună după câteva luni în companie, când își dă seama ce îi place, ce și-ar dori să facă mai departe și ce loc de creștere există. Atunci vei ști și tu de ce e capabil, dacă are potențial de lider sau dacă e mai potrivit pentru un alt post.

Acestea sunt doar trei idei, dar cu siguranță poți găsi și tu câteva promisiuni reale pe care le poți face noilor angajați. Posibil să nu fie la fel de atrăgătoare ca acele înflorituri clasice, dar dacă acelea îți aduceau angajatul, dar ți-l goneau ulterior, cele reale îți vor reține colegul pe termen lung.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Hybrid work – Cum faci lucrurile să funcționeze în noua modalitate de lucru?

De ce merită să organizezi (și) evenimente virtuale

Categorii:
FocusRecrutare

Lucrează de 10 ani în Marketing & Advertising, orientându-se mai degrabă pe ceea ce poate face acest domeniu pentru Industria de Recrutare. După ce a finalizat un masterat în Antropologie la Central European University, a realizat că e fascinată de felul în care se creează adevărate comunități în interiorul companiilor. De aici a pornit pasiunea pentru People Management & Company Culture, o pasiune pe care a transformat-o în job în cadrul echipei eJobs România, devenind chiar Specialist acreditat în Brandingul de Angajator în 2019, după ce a absolvit Academia de Employer Branding al Universum Global.

Leave a Reply

*

*