Meseriile viitorului: cum a evoluat industria de gaming
De mai bine de un an vorbim despre impactul pe care îl are pandemia asupra pieței muncii. În toată această perioadă, am atins subiecte precum implicarea & sănătatea emoțională a angajaților. Dar am venit și în sprijinul companiilor ce au fost afectate de criza sanitară cu diverse sfaturi utile pentru ca ele să se adapteze la noua realitate.
De această dată însă vorbim pe larg despre meseriile viitorului, cele care au avut un trend ascendent în ultimul an și care ne pot influența modul de lucru în viitor. Așa că, dăm startul seriei de articole cu industria de gaming. Aceasta câștigă tot mai mult teren pe piața muncii, aducând un număr tot mai mare de joburi disponibile. În plus, din ce în ce mai mulți tineri își doresc să se orienteze către acest sector de activitate.
Ca să aflăm mai multe despre cum a evoluat industria de gaming, dar și cum arată profilul recrutorului de talente pentru acest domeniu, am stat de vorbă cu Mihai Cotos, fondatorul Digital Crusade, turneul național de Esports.
Cum a evoluat industria de gaming în ultimii ani?
Industria de gaming este într-o continuă dezvoltare de mai bine de zece ani, iar pandemia i-a accelerat și mai mult ascensiunea. Astfel, angajatorii din acest sector au scos la bătaie tot mai multe locuri de muncă. „Esports reprezintă deja un competitor serios pentru sporturile clasice, cât și pentru industria entertainment-ului. Și tocmai de aceea a devenit un magnet pentru talente din toate domeniile conexe”, explică Mihai Cotos.
Printre principalele schimbări ce au avut loc în această industrie în ultimul an, reprezentantul Digital Crusade, amintește că jocurile video au fost transformate într-o soluție pentru cei care se confruntă cu probleme ale sănătății emoționale. „Cred că este cea mai importantă schimbare adusă de ultimele luni. Totodată, la nivel de hobby, 2020 a însemnat mai multe ore petrecute în joc, mai multe jocuri testate și o socializare intensă online fără grija distanțării sociale”, spune Mihai Cotos. În timp ce oamenii au început să petreacă mai mult timp în fața jocurilor video, companiile au profitat de asta și au lansat tot mai multe noutăți.
Vestea mai puțin bună pentru această industrie a fost anularea celor mai mari turnee de Esports, determinată de pandemie. „Evenimentele clasice s-au anulat, dar acestora le-au luat locul evenimentele din online, cu viewership de 3 miliarde de oameni la o singură competiție”, mai punctează Mihai Cotos.
Spre exemplu, turneul național de Esports, Digital Crusade, este unul dintre puținele evenimente care nu doar a rezistat pandemiei, dar a reușit să evolueze prin cele două ediții derulate anul trecut. Mai mult, acesta a pus în scenă chiar și un nou joc Wild Rift.
Cum ar trebui să arate HR-ul care recrutează talente pentru gaming
Odată cu evoluția pieței muncii și implementarea multiplelor tehnologii, și omul de HR trebuie să țină pasul cu toate aceste schimbări și să se adapteze cât mai rapid la ele. Astfel, recrutorii ce lucrează pentru o companie din industria de gaming, trebuie să știe să creeze medii de lucru plăcute, dar și o cultură organizațională atractivă pentru candidați.
„Trebuie să uite de șabloane, să nu caute o anumită tipologie de angajați care să se plieze pe cerințele companiei. Organizațiile vor fi nevoite să se adapteze ca să poată crește ritmul de dezvoltare, iar rata de profit va fi în directă legătură cu recrutarea unor oameni capabili să-și traseze propriul rol în organizație”, explică Mihai Cotos.
În opinia sa, un om de HR ce activează în acest sector, ar trebui să caute oameni ce pot contribui cu abilitățile la bunul mers al companiei, nu doar să fie potrivit pe ceea ce face. Mai mult, ca să găsească cei mai potriviți oameni, recrutorii trebuie să pună accentul pe pachetul de beneficii care vine să completeze nivelul salarial și care să aibă în prim plan sănătatea fizică și psihică a angajaților.
Cât despre recrutorii care-și doresc să se orienteze către acest domeniu, Mihai Cotos spune că ar fi bine ca aceștia să fie pasionați de el sau cel puțin să fie atrași de această arie de activitate. „Asta ar asigura un induction bun în înțelegerea tipologiilor de jucători. Cât despre cursuri sau traininguri, aceștia trebuie să parcurgă toți pașii clasici de pregătire, completați de o foarte bună conectare la realitatea din domeniul Esports”, adaugă Mihai Cotos.
Cele mai căutate roluri din industria de gaming
În acest moment, cele mai căutate locuri de muncă din industria de gaming sunt cele de developeri și de testeri. Deși, s-ar putea să crezi că rolurile din această industrie necesită candidați cu abilități tehnice, în realitate există și joburi pentru care este nevoie de abilități creative, deoarece acestea contribuie la creația design-ului, coloanei sonore sau chiar scenariului jocurilor.
„De asemenea, jocurile nu se vând singure, ele au nevoie de un oameni de vânzări ca să își caute susținere în rândul companiilor, de marketers pentru campanii de lansare pe piață”, spune Mihai Cotos.
Totodată, o echipă de Esports mai are nevoie de un manager, antrenor, analist, sales sau tournament admin, PR, content creator, production manager, jurist sau contabil.
Unde este poziționată România la capitolul Esports
România încă nu ia loc la masa internațională de Esports, deoarece nu dispune de o legislație în acest sens, precum există în Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova, Serbia sau Ucraina.
„România este una dintre țările cu cel mai rapid internet, cu tineri talentați, cu IT-iști recunoscuți și căutați în toate colțurile lumii. Avem un potențial enorm în zona digitală, de aceea trebuie să luăm atitudine”, spune Mihai Cotos. El a luat deja inițiativa în propriile mâini, fiind parte din nucleul de inițiativă care își propune să înființeze, cu suportul autorităților, Federația Română de Esports.
Următorul domeniu al viitorului, ce are deja un impact puternic asupra modului de lucru a oamenilor de HR este inteligența artificială. Urmărește-ne pe WeAreHR.ro, dacă vrei să fii primul care află noutățile din acest sector.
Ți-a plăcut articolul despre industria de gaming? Citește și:
Implementezi o nouă tehnologie în companie? Cum susții angajații în procesul de schimbare
Decodificarea recrutării în IT