masuri
Update

6 măsuri de ajutor pentru business de care poți profita și în 2021

Descoperă-le pe cele potrivite echipei tale

Anul începe cu vești bune care-ți oferă sprijin în business până când vaccinul va fi disponibil pentru un segment cât mai mare din populație. După ce în 2020, 1,4 milioane de angajați au beneficiat de șomaj tehnic, obiectivul Ministerului Muncii este acela de a susține în continuare angajații și angajatorii până îşi reiau activitatea și de a nu încuraja creșterea bugetului pentru șomaj.

Pentru că și primul semestru din an stă sub semnul incertitudinii economice și multe domenii nu își pot relua activitatea, măsurile de ajutor pentru companii vor fi acordate până în iunie 2021. Aceste masuri îți sunt utile dacă ai restrâns activitatea, dacă ai redus timpul de lucru sau dacă ai nevoie de muncitori sezonieri ori zilieri. În plus, poți oferi și un beneficiu financiar angajaților care lucrează remote, fără ca acesta să fie impozitat.

1. Șomajul tehnic – 75% din salariul de bază al angajaților suportat de stat


Măsura șomajului tehnic a fost o salvare în 2020 pentru business-urile care au fost nevoite să-și închidă sau să-și reducă temporar activitatea.  Datorită acestei masuri au putut să-și țină oamenii aproape și să le asigure un venit cât de cât apropiat de cel pe care îl luau într-o perioadă normală de lucru. 1,4 milioane de angajați au beneficiat de această măsură care le-a permis unora să-și reia activitatea, fără a fi nevoie să treacă printr-un proces de căutare a unui job și recrutare. E mult mai avantajos atât pentru angajați, cât și pentru companii și pentru economie ca statul să susțină în continuare șomajul tehnic și nu șomajul clasic, așa că această măsură va fi valabilă și în primul semestru din 2021. 

Pe 7 decembrie 2020 a fost publicată în Monitorul oficial Ordonanța de Urgență nr. 211 privind prelungirea aplicării unor masuri de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SarsCov-2, precum și pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului 132/2020. Măsurile de sprijiin sunt destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice curente, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă.

Articolul I

(1) Prevederile art. XI și XV (n.r. care fac referire la  indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii  pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor masuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu completările ulterioare, se acordă până la 30 iunie 2021, pentru toate domeniile de activitate prevăzute de Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Prevederile actelor normative care cuprind dispoziții ce privesc aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu completările ulterioare, se aplică în continuare, pe toată perioada prevăzută la alin. (1).

Șomajul tehnic se plăteşte din bugetul asigurărilor pentru șomaj și este calculat astfel: 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 (Legea nr. 6/2020). Câştigul salarial mediu brut este de 5.429 lei, astfel angajaţii vor primi maximum 4.000 de lei brut, adică 2.400 de lei net.

 

2. Programul Kurzarbeit face munca și mai flexibilă


Modelul Kurzarbeit este gândit atât pentru angajatori, cât și pentru angajați și îți permite să-ți ții echipa motivată, pe același salariu și ore mai puține de lucru. „Angajații nu își pierd locul de muncă și primesc salariul aproape integral, deși muncesc mai puțin. Angajatorii își păstrează forța de muncă și au o șansă mai mare de a readuce business-ul la un nivel cel puțin funcțional.”, afirmă Anca Grigorescu, cea care coordonează departamentul de Dreptul Muncii în cadrul societății de avocatură Grigorescu Ștefănică.

Statul susține o indemnizație de 75% din diferența dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă și salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate. Astfel, prin modelul Kurzarbeit veniturile salariale sunt mai mari decât în cazul șomajului tehnic.

Programul Kurzarbeit continuă și în 2021, dar cu mici modificări. Noutățile flexibilizează și mai mult munca:

  • Cele 5 zile în care reducerea timpului de muncă este obligatorie nu mai trebuie să fie consecutive;
  • Angajatorul va putea reduce timpul de muncă al salariaţilor cu cel mult 80% din durata prevăzută în contractul individual de muncă;
  • Firmele nu vor avea voie să angajeze sau subcontracteze pentru activități similare supuse reducerii timpului de muncă.

    Citește aici despre cum poți aplica pentru programul Kurzarbeit.

Pe lângă decizia de la începutul lunii decembrie de a prelungi șomajul tehnic și timpul flexibil de muncă, Guvernul a decis pe 30 decembrie 2020 și prelungirea altor masuri active, până la 30 iunie 2021, se arată într-un comunicat al Ministerului Muncii:

3. Primești 50% din salariu pentru angajații de peste 50 de ani sau între 16 și 29 de ani


Dacă în perioada următoare angajezi persoane de peste 50 de ani  ale căror raporturi de muncă au încetat în  perioada stării de urgență/alertă sau tineri între 16 și 29 de ani, înregistrați ca șomeri, cărora le-au încetat raporturile de muncă din motive neimputabile lor, primești din partea bugetului de stat 50% din salariul angajaților, dar nu mai mult de 2.500 lei pentru încadrarea în muncă, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă.

4. Ajutor și pentru angajarea zilierilor


Statul oferă angajatorilor 35% din remunerația cuvenită zilei de muncă acordată lucrătorilor zilieri, pentru o perioadă de 3 luni, la alegerea beneficiarului de lucrări.


5. Subvenții pentru salariul angajaților sezonieri


Dacă angajezi lucrători sezonieri, este bine să știi că poți obține din partea bugetului de stat 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate pentru o perioadă de lucru de 8 ore pe zi, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇


6. Părinții primesc în continuare bani în perioada cursurilor online


Programul zile libere plătite pentru părinți în perioada cursurilor online continuă. Părinții vor beneficia, până la finalizarea cursurilor anului școlar 2020-2021, de zile libere plătite cu 75% din salariul brut, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut.

Condițiile pentru acordarea zilelor libere pentru părinți sunt: 

a) au copii cu vârsta de până la 12 ani sau au copii cu dizabilităţi cu vârsta de până la 26 de ani, înscrişi în cadrul unei unităţi de învăţământ sau de educaţie timpurie antepreşcolară;

b) celălalt părinte nu beneficiază, la rândul său, de zile libere;

c) locul de muncă ocupat nu permite munca la domiciliu sau telemunca.

 

400 de lei pentru angajații care lucrează în telemuncă


Acum îți poți susține financiar angajații astfel încât să-și acopere cheltuielile pe care le au acasă, în regim de telemuncă, iar tu nu plătești impozite pentru banii pe care îi acorzi. Potrivit Legii nr. 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal art. 76, alin (4), lit w,  sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile  precum electricitate, încălzire, apa şi abonamentul de date, achiziţia mobilierului şi a echipamentelor de birou sunt în limita unui plafon lunar de 400 lei, corespunzător numărului de zile din lună în care persoana fizică desfăşoară activitate în regim de telemuncă și în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern. Sumele vor fi acordate fără necesitatea de prezentare a documentelor justificative. 

Iată ce e important să știi despre acordarea a 400 de lei fiecărui angajat care lucrează în regim de telemuncă. Portalul finantare.ro oferă un ghid în acest sens:

Bine de știut:

  • Suma acordată (de până la 400 lei / lună), nu este impozabilă nici din punctul de vedere al impozitului pe salariu, nici al contribuțiilor salariale. E o sumă de bani, nepurtătoare de taxe, pe care o poți acorda lunar salariaților. Cheltuiala e deductibilă din punct de vedere fiscal, în cazul în care ești plătitor de impozit pe profit.
  • Facilitatea se aplică începând cu veniturile salariale ale lunii ianuarie, primele declarații în acest sens urmând a fi făcute în cursul lunii februarie 2021.

Cum procedezi:

  • Asigură-te că salariații tai sunt corect declarați în Revisal.
  • Stabilește plafoanele pentru sumele acordate, prin Contractul Individual de Muncă, sau prin Regulamentul Intern.
  • Contactează contabilul și spune-i că vrei să aplici aceasta facilitate și roagă-l să se ocupe de documentația necesară.


Misiunea ta în acest moment este să încurajezi cât mai mult activitatea în companie și să susții oamenii din punct de vedere financiar și emoțional. Nu mai este mult până când vom reveni treptat la o viață cât de cât normală, dar până atunci este important să nivelăm puțin drumul, profitând de acele masuri de ajutor din partea statului care sunt gândite pentru mai multe situații pe care le întâmpinăm acum în business. 

 

Ți-a plăcut articolul despre masuri de ajutor pentru business-ul tău de care poți profita și în 2021? S-ar putea să-ți placă și:

Cu ce beneficii să vii în 2021 pentru oamenii din echipa ta
Tendințe pentru 2021 și ce lăsăm în 2020

Categorii:
Update

După absolvirea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, a lucrat timp de 8 ani în presa scrisă, în PR și în marketing pentru o companie de recrutare. În 2016 a simțit că e momentul pentru o nouă provocare în carieră și s-a alăturat echipei eJobs și ulterior și echipei We Are HR. În portofoliul său se află articole pe subiecte precum modificările legislative în domeniul muncii, cultură organizațională, leadership, employer branding, precum și interviuri cu specialiști în HR și manageri de companii.

Leave a Reply

*

*