Locuința de protocol, un „must-have” pentru companii
Locuințele de protocol sunt indispensabile pentru multe dintre organizațiile din străinătate. Gigantul din domeniul tehnologiei, Microsoft, a construit, de exemplu, trei case cu un design cu totul deosebit pentru angajații săi. Este vorba despre „case în copac” care pot fi folosite pe tot parcursul anului și care cuprind, printre altele, săli de conferințe, șeminee, o sală de mese și un restaurant. Acestea pot fi folosite fie pentru organizarea unor întâlniri sau ședințe, fie ca hub pentru munca remote într-un spațiu plăcut, care să stimuleze creativitatea angajaților și să le ofere un motiv în plus pentru a veni cu drag la job.
În ultimul timp se poate observa și în rândul companiilor din România un interes din ce în ce mai mare pentru locuințele de protocol. Reprezentanții acestora le vizează însă dintr-un alt motiv – respectiv ca metodă de reducere a costurilor, potrivit specialiștilor Imobiliare.ro. În țara noastră puține sunt organizațiile care aleg să cumpere proprietăți, preferată fiind, în general, închirierea unor astfel de spații.
Locuințele de protocol sunt închiriate pe termen lung, în special de companiile cu mai multe sedii, care au astfel activitățile răspândite în diferite orașe, lucru ce presupune numeroase cheltuieli pentru deplasările făcute de angajați în interes de serviciu. Această soluție poate reduce aceste cheltuieli și cu mai bine de 15%-20%.
Pentru a menține sub control costurile și pentru a avea stabilitate, contractele de închiriere pentru locuințele de protocol se semnează, în general, pe o perioadă de 12-60 de luni.
Atunci când aleg o locuință de protocol, reprezentanții companiilor sunt interesați de proprietăți aflate în orașele în care își desfășoară activitatea, poziționate în imediata apropiere a polurilor de birouri. În București ar fi vorba, spre exemplu, despre zone precum Pipera, Băneasa, Aviației, Herăstrău sau Grozăvești.
Printre acestea se regăsesc unele dintre cele mai scumpe și exclusiviste zone ale Capitalei, unde chiria ajunge, în medie, la 600 de euro pe lună pentru un apartament cu 2 camere aflat într-un bloc construit în perioada 1980-2000.
Chiria unui penthouse cu 4 camere în zona Herăstrău într-un bloc nou poate să depășească însă 8.000 de euro pe lună. În Băneasa aceasta poate să ajungă la 6.500 de euro, iar în zona Aviației la 5.300 de euro.
În orașe precum Cluj-Napoca sau Iași miza unor locuințe de protocol ar putea fi utilizarea acestora în procesul de relocare a specialiștilor aduși din alte localități, inclusiv din Capitală. Numeroase organizații care își desfășoară aici activitatea le pun la dispoziție noilor angajați locuințe de serviciu sau posibilitatea de plată a chiriei pe o perioadă de circa 3 luni pentru a le ușura procesul de relocare.
Există însă și companii, puține la număr, care optează pentru o locuință de protocol în stațiuni de la munte sau de pe litoral. În acest caz este vorba despre spații care sunt folosite pentru activități de leisure, pentru organizarea team building-urilor – un important instrument pentru a crea o echipă puternică, eficientă și motivată – sau a training-urilor.