Cum păstrezi sănătatea organizației în perioade de schimbare?
Schimbarea este tot mai prezentă în viața noastră. În ultima perioadă suntem martorii unor evenimente pe care nu le putem controla, dar care ne impactează și ne schimbă dispoziția. Cum este resimțită schimbarea în interiorul companiilor? Ce rol au liderii în această perioadă? Răspunsurile la aceste întrebări ni le-a dezvăluit Ilinca Manu, Associate Certified Coach (ACC) în cadrul International Coaching Federation și specialist în cadrul ATLAS, platforma de sănătate și wellbeing.
A fi lider în vremuri de schimbare
În experiența mea profesională, am lucrat cu lideri din organizații de toate dimensiunile, companii care au trecut atât prin perioade de creștere organică, cât și prin perioade de criză internă, și indiferent de elementele menționate mai sus, calitățile de mai jos le-am regăsit în toți liderii aflați în vremuri de schimbare:
Flexibilitate: liderii care demonstrează că pot aborda orice situație ivită în mod obiectiv, pot schimba planuri și strategii fără a pierde din vedere impactul deciziilor lor.
Disponibilitate: liderii care sunt aproape de oamenii din companie și care prin acțiunile lor arată că ei sunt acolo, indiferent de situație sau conjunctură. E nevoie de opinia și implicarea lor sau pur și simplu de prezența lor;
Atitudine și zâmbet: poate suna școlăresc sau poate nepotrivit momentului, dar îmi plac oamenii care zâmbesc, acel zâmbet autentic și nefiltrat, care indirect îți conferă încredere; și dacă mai vine și la pachet cu o atitudine de siguranță și încredere în sine, cred că aceste calități pot oferi unui lider instrumentele necesare să gestioneze orice schimbare s-ar ivi în organizație.
Presiunea momentului, a cifrelor și a mediului extern în general pot deveni extrem de apăsătoare; liderii aflați în perioade de schimbare în companii au, pe lângă rolul managerial, și rolul de a fi un exemplu de reziliență, de getting things done, un exemplu de a trece prin situații dificile cu o atitudine corectă, sinceră, pozitivă și nu în ultimul rând, umană.
În cadrul sesiunilor de coaching, liderii cu care am lucrat aveau, în cele mai multe dintre cazuri, o viziune axată pe a identifica oportunitățile care apar în aceste perioade de schimbare, având în mod autentic calitățile descrise mai sus. În plus, toți gravitau în jurul unui concept important pentru orice companie: echipa.
Echipa sau „sistemul nervos central” al organizației
Schimbând tonul profesional al articolului, voi încerca să descriu în cele ce urmează conexiunea dintre lider – echipă – schimbare, așa cum mi s-a desfășurat în fața ochilor acum câteva săptămâni.
În timp ce făceam cercetarea pentru a scrie acest articol, băiatul meu de 9 ani, proaspăt ales căpitan al echipei de baby-basketball în cadrul clubului la care se antrenează de performanță de peste doi ani, m-a întrebat, cu acea curiozitate specifică vârstei lui: Cum știu să fiu un căpitan bun? Ce fac eu acum pentru echipa care m-a ales căpitan? Și, de fapt, ce înseamnă echipă pe bune? Am realizat atunci că răspunsurile pe care mi le cerea, cât și discuția care a urmat pe această temă, reprezentau o sursă bună de cercetare pentru acest material. Indiferent că ești liderul unei organizații cu mii de oameni, aflat la maturitate profesională, sau liderul în devenire al unei mici echipe de baschet în formare, este critic să ții minte și să porți cu tine mereu această idee: echipa este nucleul activității tale, iar sănătatea companiei/ a echipei depinde direct proporțional de modul în care sunt tratați oamenii din interiorul acestora, de către liderii lor.
Deci, cum știu liderii să fie „căpitani” buni?
Pentru început, ei oferă spațiu, încredere și suport. Prin modul lor de a fi disponibili, flexibili, asumați. I-am explicat fiului meu că, indiferent că are doar 9 ani, i-ar prinde bine să învețe să conducă prin exemplu: exemplu de corectitudine, de colegialitate, apropiere și umanitate. Poate părea filozofic pentru un copil de clasa a treia, însă realitatea mi-a arătat, la vârste mai mari, că fix în perioade de schimbare, oamenii se întorc la validarea nevoilor de bază pe care le avem din perspectivă emoțională. Echipa și oamenii care o formează își doresc să știe că ei contează pentru companie, că este nevoie de ei și de activitatea lor pentru ca organizația să rămână „sănătoasă”, că sunt apreciați și recunoscuți.
Ca și în cazul echipei de baschet a fiului meu, fiecare „jucător” are rolul lui, fiecare își aduce contribuția și, deși doar unul dintre ei „înscrie cele mai multe coșuri” pe parcursul meciului, toți ceilalți contribuie la acel rezultat final. Ce este însă critic pentru un lider, este să își asume: strategii, decizii, greșelile proprii, cât și susținerea și încrederea transmise oamenilor pe care îi conduce. Un lider asumat este un lider care poate susține perioadele de schimbare și poate identifica oportunitățile derivate din aceste momente și care au impact direct asupra culturii organizaționale.
Cum arată radiografia unei companii „sănătoase” în perioade de schimbare?
Cultura organizațională își menține sănătatea prin oamenii care o promovează și o integrează în același timp în activitatea de zi cu zi. Un instrument util în care caz este coachingul. Dacă ar fi să observăm câteva dintre competențele pe care se bazează procesul de coaching, este interesant de analizat cum, în perioade de schimbare, cultura organizațională își păstrează autenticitatea și datorită faptului că liderii ei demonstrează printre altele și competențe ce se regăsesc și în coaching:
- Etică și conduită morală;
- Stabilirea și menținerea înțelegerilor și promisiunilor făcute;
- Cultivarea încrederii și a siguranței în raporturile profesionale;
- Ascultarea activă;
- Facilitarea creșterii oamenilor din companie;
În încheiere, vreau să subliniez importanța de a înțelege nevoile și așteptările echipei. „Liderii adevărați nu creează urmăritori, ei creează mai mulți lideri”, spune Tom Peters, scriitorul american care a dezbătut subiectul practicilor de management.
Ți-a plăcut articolul despre ce rol au liderii în perioadele de schimbare? Citește și: