Lider pentru lideri
De la mentorship la leadership
Așadar, una dintre ideile pe care tinerii manageri o preiau de la superiorii direcți este abordarea în echipă a oportunităților nou apărute. La rândul lor au grijă să aplice această idee: „De la managerii mei am învățat că e bine să mă comport ca membru al echipei, să lucrez cot la cot alături de colegii mei, iar aceștia, la rândul lor, au prins încredere în mine. Și, chiar dacă au fost reticenți la început, în scurt timp au venit și mulțumirile pentru ajutorul pe care l-am oferit ori de câte ori a fost nevoie”, povestește Gabriela.
Tot pe construirea unei relații de încredere s-a bazat și Regina Ichim în momentul în care a început lucrul cu echipa: „Am fost sinceră de la început în ceea ce privește experiența mea și le-am arătat colegilor că îmi place să lucrez alături de ei. Mi-am propus să dezvolt un mediu de încredere, de comunicare deschisă, în care orice subiect, oricât de irelevant ar fi, poate fi discutat. Unul dintre primele sfaturi primite a fost să am încredere în echipă și în lucrul cu oamenii. Am învățat că fiecare Project Manager își definește un stil propriu – sunt convinsă că al meu va fi definit în continuare de experiențele și provocările pe care le voi întâmpina”, își amintește cu drag Regina.
Oferă oamenilor un plan care are sens pentru ei
Un stil propriu de management și-a format și Valentina Roman, în care are grijă să includă și să aplice ceea ce a învățat de la managerii săi antreprenori, aspecte care pe ea au ajutat-o să evolueze și să dea sens jobului său: „A trebuit să îmi formez o echipă nouă. Au fost multe schimbări și este un proces de durată, dar am învățat multe. Atunci când reunești o echipă în jurul unui proiect, ca manager trebuie să încurajezi oamenii să vorbească despre atuurile lor și despre modul în care ei vor contribui la efortul comun. De regulă, oamenii se implică mai bine când au la dispoziție un plan care are sens pentru ei”, precizează Valentina. Iar faptul că lucrează într-un mediu unde încă din prima zi se bucură de încrederea managerilor dă sens muncii sale și o ajută ca, la rândul ei, să transmită încredere noilor colegi din generația Z: „Cred foarte mult în ideea de echipă. Mai bine de jumătate din efortul de manager îl constituie deprinderea tehnicilor sociale de a-i încuraja pe acei membri ai echipei care nu se descurcă prea bine, de a-i îndruma când vor să ceară și să ofere feedback, cum să se încadreze și să reacționeze potrivit unui anumit context. Munca în echipă nu apare ca prin minune”, spune Valentina.
Ce așteptări au tinerii manageri de la colegii din HR
Cel mai important însă, când vorbim de echipă, e să nu uităm că și departamentul de HR trebuie să facă parte din ea. Contează ca în acest departament să fie oameni recunoscuți pentru implicarea în parcursul profesional al colegilor, care nu se limitează doar la a numi și revoca din funcții colegi.
Important e că tinerii manageri caută sfaturi în jurul lor și nu au o problemă în a le primi de la colegii de la HR, atât timp cât se bazează pe experiențe. De multe ori însă acest rol este asumat exclusiv de managerii direcți și e timpul să schimbăm asta: „Mă așteptam, în primul rând, să fiu ajutată. În cazul meu am considerat că sfaturile primite de la managerii mei ar fi mult mai valoroase decât multe cursuri despre leadership”, crede Regina.
Povestea continuă cu liderii din HR
Așa cum am văzut, tinerii manageri sunt deschiși să învețe din poveștile celor cu mai multă experiență în conducerea de echipe, iar mentori le pot fi chiar oamenii de la HR. Din păcate, celor din urmă uneori le vine greu să își asume și rolul de a-i ghida. Și nu pentru că nu ar vrea sau nu ar avea ce povesti, ci pentru că de multe ori sunt evaluați în funcție de câți oameni aduc în companie sau câți evaluează.
Primul pas este ca tu să fii un model pentru ei, exact ca în mediul antreprenorial, să le câștigi încrederea colegilor prin încurajarea transparenței, pe baza rezultatelor. Astfel câștigi nu numai încrederea, ci și atenția tinerilor manageri. Apoi discută cu ei oricând despre problemele pe care le întâmpină în echipă. Ține cont și de faptul că leadership-ul nu se învață la școală, iar mulți dintre manageri sunt la prima experiență de acest fel. Iar aici intervii tu. În orice situație, fii alături de ei, cu atenție la nevoile și preocupările lor. Fii tu un model de urmat!
Ți-a plăcut articolul? Citește și alte articole pe aceeași temă:
Învață să-ți folosești carisma și vei deveni lider
ideea de simpla, angajat icompetent – dat afara. statul ar trebui sa ne ajute, ii trimitem sa lucreze la stat, acolo sunt acceptati si cautati chiar