Ce lectii învățăm din baschet, TV și social media
Dezvoltare personala

Ce învățăm de pe terenul de baschet, de la TV și din social media

Se poate și altfel!

Dacă nici în vremurile în care trăim, cu surse de inspirație în fiecare colț al internetului, nu găsim lectii numai bune de învățat, atunci când? Fie că vorbim de jucători de baschet de talie mondială, de un prezentator carismatic de talk-show sau de noi platforme de social media, lecțiile pe care le putem extrage sunt variate, surprinzătoare și ușor de implementat, indiferent de domeniul de activitate. Hai să le vezi pe rând în cele ce urmează!

 

A fi sau a nu fi un M.V.P.?

Ca orice alt sport, baschetul poate servi și el drept „școala vieții”. Maeștri ai gestionării timpului, preciziei și situațiilor de criză, jucătorii de baschet sunt o sursă continuă de lectii: de leadership, de control și, de ce nu, de popularitate. Printre mișcările extrem de agile de pe teren și aruncările la coș calculate până la cel mai mare nivel de acuratețe se ascund lectii valoroase de gestionare a eșecului, perfecționare continuă și muncă în echipă, valoroase pentru orice public.

 

Ce lectii învățăm din baschet, TV și social media

 

Să pierzi e inevitabil. Punct.

Când ne gândim la baschet, ne vin în minte Michael Jordan, LeBron James sau Kobe Bryant, adevărați M.V.P. ai jocului. Rememorăm imaginile legendare cu ei ridicând trofeul cel mare, dar trecem cu vederea că ele au fost doar puncte culminante. Poveștile din spate sunt presărate și cu eșecuri. Jordan a câștigat 6 campionate, dar cu 2 ani de înfrângeri între ele. Kobe a câștigat 5, dar pe ultimele 2 după alte 6 campionate pierdute. Iar LeBron a câștigat 4, dar cu 3 echipe diferite și la ani buni distanță. De ce merită menționat? Pentru că fiecare dintre ei ar fi avut cel puțin 2 trofee în minus dacă nu înțelegeau importanța eșecului, dacă renunțau și dacă nu-l priveau ca sursă de motivație. Să pierzi e ceva normal. Să rămâi învins, în schimb, e o alegere. Nu te scufunda în eșec, folosește-l pe post de combustibil în drumul spre succes. 

Caută excelența, nu perfecțiunea

Scurt și la obiect: nimeni nu e perfect și nu există scurtături. Întreabă-te în fiecare zi „am fost mai bun azi decât ieri?”. Doar asta contează. Excelența este un proces lung de îmbunătățire treptată. Tinde spre a ajunge excelent în ceea ce faci, nu perfect. La fel e și în baschet: niciun jucător nu e perfect, nicio echipă nu e perfectă. Dar există momente de excelență. În 2011, Dallas Mavericks câștigau primul lor campionat din istoria echipei. Dirk Nowitzki, care era la echipă încă din 1998, a ales să joace un meci decisiv chiar dacă avea febră de 38°C, poziționând astfel echipa drept defavorizați. Decizia avea, însă, să facă diferența. Și cine credeți că juca la echipa adversă care i-a subestimat și astfel a pierdut titlul? Exact, LeBron James.

Să vedem, să vedem, ce-o să iasă

Atychiphobia, sau teama de eșec, este una dintre cele mai întâlnite frici din ziua de azi, mai populară decât teama de păianjeni, înălțimi sau chiar moarte. Citatul „Pierzi 100% din șansele de care nu profiți.” are un sens ad litteram în baschet. Jucătorii nu ar ști niciodată dacă ar fi marcat sau nu dacă… nu ar încerca. Cum altfel ar putea afla răspunsul dacă nu aruncând mingea? 0.02 secunde mai erau pe tabelă când Kawhi Leonard a încercat să arunce la coș, dintr-o poziție foarte grea, în meciul decisiv din semifinala campionatului din 2019. De 4 ori a sărit mingea pe marginea coșului, apoi a intrat. Raptors au avansat în finală, iar mai apoi au câștigat primul campionat din istoria echipei. Oare a meritat să încerce?

Nimeni nu câștigă singur

În 1997, Michael Jordan marca 31 de puncte împotriva Phoenix Suns și câștiga meciul. Însă aplauzele nu erau pentru el. Dennis Rodman, coechipierul său, marcase 0 puncte. Păi și de ce îl aplaudau? Pentru că recuperase mingea de la adversari de 21 de ori, ca mai apoi să o paseze în cadrul echipei. Asta după ce, cu câțiva ani în urmă, o recuperase de 49 de ori pe parcursul a două meciuri consecutive ale fostei echipe. Ați zice că, pentru asta, Rodman a fost și el M.V.P. la rândul lui. Nu, dar un coechipier foarte bun clar da. Pentru că, un jucător de baschet ocupă o poziție în teren, însă, în lipsa celorlalți 4, nu poate câștiga meciul. Secretul e ca la final, când strigi „am câștigat!” să vorbești la plural. La singular nu poți fără cei din jur!

Distrează-te!

La urma urmei, în baschet e la fel ca în viață. Uneori e totul atât de roz încât te sperii, alteori pur și simplu nu înțelegi ce ai mai putea face ca să ieși din impas. Ce contează la finalul zilei este să nu ne luăm atât de în serios. Iar dacă se poate, să nu uităm să ne și distrăm pe parcurs. Un meci de baschet poate fi doar câștigat sau pierdut, dar niciodată repetat. La fel e și în viață. Să nu uităm că n-o mai luăm de la capăt. Doar acum putem să îmbrățișăm eșecul, să luptăm să atingem excelența, să experimentăm tot ce e de experimentat, să ne găsim oamenii potriviți cu care să clădim succesul și să ne distrăm făcând toate astea!

 

Lectii de condus un one-man show

În universul captivant al televiziunii, prezentatorii de talk-show ne par magicieni ai cuvintelor. Dar, dincolo de lumina reflectoarelor, se ascund ani întregi de muncă și experimentare. Ne dorim să învățăm și noi arta comunicării la nivelul lor și să vorbim pe micile ecrane în fața a milioane de oameni, însă nu toți vom ajunge acolo. Asta nu ne împiedică totuși să nu împrumutăm câteva lecții de viață de la ei.

 

Ce lectii învățăm din baschet, TV și social media

 

Abaterea de la etalon

Interviurile cu invitați celebri sunt cele mai atrăgătoare părți ale talk-show-urilor, dar, de cele mai multe ori, acestea încep mai întâi cu un monolog de actualitate. Când Stephen Colbert l-a înlocuit pe faimosul David Letterman, a cerut să fie scos monologul, pentru că i se părea un format învechit. Timp de 6 luni, emisiunea a început fără, până când producătorul a realizat că de fapt nu trebuie să-l elimine complet, ci să mizeze pe amprenta personală a prezentatorului. A venit cu propunerea de a face totuși un monolog, dar în stilul caracteristic, presărat cu umor fin. „O idee nebună”, a considerat Colbert, dar care acum e urmărită de milioane de telespectatori și replicată de alți prezentatori. Pentru că, uneori abaterea de la regulă devine regula în sine.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Nișarea: Ultima frontieră

Chiar dacă a fost nevoie să se lupte puțin cu el, nu a trecut mult timp până când Colbert a ajuns să stăpânească la perfecție secțiunea de monolog. Următorul pas spre diferențierea de ceilalți a fost să-și găsească o identitate aparte, o nișă a lui. Și a găsit-o repede: spontaneitatea. Pentru că talk-show-ul său era transmis în direct, reacțiile și răspunsurile sale trebuiau să fie cât mai rapide și gândite în timp real, ceea ce s-a dovedit a fi un atuu al său. Talentul său de a livra replici acide aproape instantaneu l-a făcut cunoscut în întreaga lume. Încearcă să-ți găsești și tu nișa ta, oricât de mică ți-ar părea diferențierea. Asta face diferența.

Punctul de cotitură

Oricât și-ar spune în sinea lor că nu vor un moment de viralitate, orice prezentator de talk-show visează la acel interviu sau segment care să schimbe puțin jocul și să pună emisiunea pe radarul tuturor. Pentru Colbert, acel moment a fost unul neașteptat. Un interviu expansiv și sincer cu Joe Biden, vice-președinte pe vremea aceea, i-a adus 3 milioane de vizualizări pe YouTube, ridicându-i exponențial nivelul de relevanță și popularitate. Pentru prezentatorii de talk-show, un moment de viralitate este de cele mai multe ori inevitabil. Surpriza, însă, este momentul care se dovedește a fi acela. În repetate rânduri, abia aici intervine impredictibilitate. Iar asta e o frumusețe nu doar a televiziunii, ci a vieții în sine.

 

Comunicării (încă) îi mai cresc ramificații

Știm, părea că în sfârșit am înțeles cum stă treaba cu social media. N-avea cum să mai apară altă platformă socială! Ei bine, 2023 nu a adus doar una, ci două noutăți ce au dat peste cap tot ce învățasem despre social media: WhatsApp Channels și Threads. WhatsApp Channels sunt o funcție a WhatsApp ce permite utilizatorilor să urmărească îndeaproape companiile și să primească mesajele lor direct pe telefon, în mod unidirecțional, iar Threads este o combinație de funcționalități Instagram și X (fost Twitter), unde se postează texte, imagini sau videoclipuri și se poate reposta, cita sau răspunde la threadurile altor utilizatori. Ce putem învăța de la ele?

 

Ce lectii învățăm din baschet, TV și social media

 

Nu te teme de val

Când auzim că a mai apărut încă o platformă pe care trebuie să intrăm și să fim prezenți, primul instinct este să fim reticenți. Și e normal. Însă, atât WhatsApp Channels, cât și Threads, au în prezent unele dintre cele mai ridicate rate de engagement și adopție din România și vor deschide curând noi posibilități pentru angajatori de a-și comunica mesajul și de a atrage candidați. Cum s-ar spune, acolo s-a mutat distracția! Așa că alege să fii deja la petrecere când restul ciocăne timid la ușă. Profită de val și fă-te auzit cât mai repede, s-ar putea să conteze mai mult decât ai crede.

Ce mai spui când ai spus totul?

Ia mâna de pe strategia de conținut! Comunicarea ta de angajator poate fi reutilizată de pe alte platforme aici. Atât timp cât o îmbraci în haine distractive, relaxate și autentice. Pentru că ăsta este limbajul noilor platforme. Oamenii vor acum, mai mult decât oricând, să simtă o legătură firească și naturală cu companiile pe care le urmăresc. Vor să simtă latura umană, să râdă la un meme bun și să relaționeze la un alt nivel cu brandurile care le sunt aproape. Iar pentru că totul e încă la început, nu ezita să experimentezi! Asta e toată frumusețea atunci când apar lucruri noi, netestate și neîncadrate în șabloane de „așa da” și „așa nu”.

Nu viral, ci popular

Mai ții minte începuturile TikTok sau Instagram? Lumea posta continuu, în lupta după viralitate. Iar multora chiar le ieșea. Dar câți dintre ei au rămas cu adevărat relevanți până în prezent? Ok, au clipuri cu milioane de vizualizări și au avut o perioadă în care îi știa toată lumea, dar, în final, tot într-un con de umbră au ajuns. Pentru că, indiferent de ce platformă mai apare (nu de alta, dar în momentul ăsta pare că întotdeauna va mai apărea una), lupta nu este pentru viralitate, ci pentru popularitate. Nu încerca să „bubui”, nu testa tot ce fac alții. Spune-ți povestea în modul tău și tinde spre popularitate și constanță. Nu un moment de viralitate te face cunoscut, ci perseverența și unicitatea. Cu ele merită să te împrietenești!

 

Ți-a plăcut acest articol despre ce lectii putem învăța din baschet, TV și social media? Citește și:

Ce putem învăța din joburile cu misiuni grele

Ce flexibilitate ne învață stand-up comedy

Cum stârnește sportul creativitatea

Categorii:
Dezvoltare personala

Copywriter // Absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București și atras încă de mic de arta îmbinării perfecte a cuvintelor. Stabilit în marketing de peste 3 ani, s-a alăturat echipei eJobs din dorința de a ajuta atât candidații, cât și companiile să se familiarizeze cu piața muncii. La We Are HR scrie din 2021 despre tendințele din resurse umane și te ajută să ții pasul cu tot ce e nou.