Lecția de Coaching: Mindset pentru un Team Leader 2.0
Noii angajați, Millennials și cei din generația Z, sunt aici. Și vor un alt tip de Team Leader. „Command-and-control” nu e doar demodat, ci dezavuat. Au venit, și-au ocupat locurile în organigramă și bat din picior. Au alte așteptări de la job și nu prea au răbdare să aștepte până se dezmeticește corporația. Ar vrea să fie altfel, de azi. Și cum foarte curând vor reprezenta peste jumătate din totalul de angajați, corporația trebuie să se miște rapid.
Ce-i mâna pe ei în luptă, ce-au voit acel Apus?
Nimic rău, până la urmă. Mai degrabă vor binele. Tot binele. În principal pun accent pe learning și dezvoltare personală, așteptând de la managerul direct obiective foarte clare, suport, feedback permanent, recunoaștere, un mediu de lucru plăcut, plus… tot pachetul de beneficii. Șiii… ar mai fi o chestie, se așteaptă să aibă un rol. Un rol care să le fie recunoscut, nu unul de formă. Vor să fie vizibili, să aibă un cuvânt de spus, să fie ascultați.
Cum spuneam, așteaptă să vadă un nou tip de Team Leader. Un manager cu față umană, preocupat sincer, în primul rând, de dezvoltarea lor profesională. Dacă ei ar fi genul Luke Skywalker, atunci un Team Leader ideal ar fi, evident, Yoda.
Cum devii maestrul Jedi, ca să-i poți învață pe alții? Ca Team Leader îți trebuie ceea ce se numește Coaching Mindset!
Dezvoltă oamenii, obține rezultate! Cam asta ar fi deviza unui Leader-Coach. Iar un mindset este de obicei suma unui set de credințe (sau crezuri dacă îți sună mai bine).
Coaching Mindset ar fi suma următoarelor reguli:
• Cred că e important să căutăm soluții nu probleme și vinovați. La orice problema pot există mai multe soluții și nu sunt neapărat eu deținătorul celei mai bune dintre ele.
• Cred că oamenii sunt mai implicați atunci când trebuie să pună în practică propriile soluții, decât pe cele impuse de alții.
• Cred că oamenii își doresc fundamental să învețe și să se dezvolte. Este parte din natură noastră și dacă nu este obstrucționată de un management agresiv, această natură va ieși la suprafață, mai devreme sau mai târziu.
• Cred că oamenii se pot schimbă dacă își doresc cu adevărat.
• Cred că oamenii își doresc să aibă succes. În cele mai multe cazuri oamenii vor să fie performanți, să obțină rezultatele cele mai bune. Nu-și doresc să fie percepuți că generatori de probleme sau să livreze rezultate slabe.
• Cred că oamenii se vor ridică la nivelul așteptărilor, dacă li se insuflă încredere și sunt încurajați să găsească propriile lor soluții, fără să le spună cineva cum să rezolve problemele pas cu pas.
Pe lângă acest set de credințe un Coaching Mindset e definit de 4 comportamente fundamentale:
1. Un alt nivel al Atenției. O altă calitate a Ascultării. O atenție profundă, reală și mai extinsă. Focus către ei. Coachii NLP sunt trainuiti să învețe un tip de ascultare cu întreg corpul. Cu urechile, cu ochii, cu mintea și cu inima. Să audă dincolo de mesjul verbal și pe cel non-verbal. Să audă nu doar ce se spune, ci și ce nu se spune. Să asculte nu doar mesajul, ci și starea interlocutorului. Și cel mai important, să asculte în liniște! Asta nu înseamnă să nu vorbească peste interlocutor, ci să nu gândească peste interlocutor. Să aibă nu doar o liniște exterioară, ci și una interioară.
2. Curiozitate. Una veritabilă. Unealtă de baza a Coachingului nu este răspunsul cu care să-l faci praf pe interlocutor, ci întrebarea, care îi deschide acestuia o nouă perspectiva. A învața să pui întrebări, este calea către aflarea răspunsurilor esențiale. Și uneori un foarte bun tool de management. A învața nu doar distincția dintre întrebările închise și cele deschise, și când să le folosești, ci mai ales cum să pui acele întrebări după care se lasă liniștea în sala, pentru că ai ajuns la esență. Lasă-te ghidat de curiozitate și vei ajunge acolo.
3. Autenticitate. Totul începe cu o relație solidă. Coachingul este frecvent menționat ca o metodă de accelerare a performanței. Dar el se bazează pe o fundație fără de care nu poate există nici măcar o simulare de Coaching. Și această fundație se numește încredere! O relație autentică se bazează pe încredere reciprocă, iar încrederea reciprocă apare când oamenii sunt autentici.
4. Obiective. Totul începe cu setarea Obiectivelor. Plecăm de la cele ale organizației, apoi ale departamentului și în final ale fiecărui individ. Clarificăm ce trebuie să obțină, nu cum. Când știi ce trebuie să obții, încotro trebuie să te îndrepți, capeți claritate. Și vorbim aici inclusiv de obiectivele pe care și le setează fiecare pentru el, ca parcurs de carieră și dezvoltare profesională. Cum setăm aceste obiective este cheia relației dintre Team Leader și coechipier.
Use the Force, Luke!
Pe data viitoare. Până atunci nu uita: accelerează-ți succesul!
Dacă ești în căutarea unui salt determinant te afli la un click distanță de reușită: sorelradu.com!
Ți-a plăcut acest articol? Citește și: