strategia șah pion
Focus

Jocurile complexe cer ca strategia să fie pe măsură

Mix & Match: o lecție de leadership din șah

Cred cu tărie, ca multe alte persoane, că resursele umane nu pot fi reduse la simple cifre, iar când spun asta mă refer atât la domeniu, cât și la angajați și candidați. Totodată însă, mă gândesc, deseori, cum această opinie e transformată într-o scuză pentru a evita cifrele cu totul. Da, oamenii nu sunt numere pe o hârtie și nici ceea ce facem noi în HR nu poate fi cuantificat în întregime, dar nu e nici un domeniu în care putem lăsa deciziile în voia sorții. Trebuie să fim un pic calculați, să avem strategia corectă în spate, iar șahul ne poate ajuta din acest punct de vedere.

Nu știu dacă ai jucat șah vreodată. Eu recunosc că am făcut-o foarte puțin. Știu regulile de bază, cum trebuie mișcată fiecare piesă, dar cam atât. Anul trecut însă, urmărind serialul „Gambitul Damei” (The Queen’s Gambit), am descoperit foarte multe lucruri pe care nu le știam despre șah, inclusiv câteva lecții care cred că pot fi transferate cu succes către HR, ca să evoluezi ca profesionist, ca manager și ca om de business:

 

1. Revizuiește-ți deciziile pentru a evolua

Jucătorii profesioniști de șah își revizuiesc chiar și partidele câștigate. Asta pentru că realizează că, în alte condiții, deciziile lor ar fi putut duce la o altă concluzie a jocului și că nu se pot baza neapărat pe pe viitor pe strategia veche. Așa cum spune și maestrul de șah Garry Kasparov:

„Majoritatea oamenilor cred că dacă ceva a funcționat ieri și funcționează azi, va funcționa și mâine. Dar învinșii vor veni întotdeauna cu o nouă strategie.”

Așa că întreabă-te întotdeauna:

  • Cum pot atrage mai multe talente în companie?
  • Cum pot ridica nivelul de engagement?
  • Cum pot deveni mai bun la jobul meu?

Pune-ți aceste întrebări chiar și atunci când crezi că totul e cât se poate bine, pentru că răspunsurile te vor ajuta să evoluezi ca profesionist.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

2. Susține-ți echipa la fiecare pas

Piesele din șah sunt ca oamenii din echipa ta. Au diferite calități și chiar și atunci când sunt pe posturi similare, aceștia pot evolua diferit. Vezi cazul pionului, care, ajuns la capătul opus al tablei, poate obține noi avantaje. Similar, pionii care acționează în grup pot câștiga în fața pieselor mai puternice. Dar un pion lăsat singur, fără susținere sau strategia potrivită, se va pierde imediat. La fel stă treaba și cu oamenii din echipa ta, pe care trebuie să înveți să îi citești și să le oferi susținerea de care au nevoie pentru a evolua și pentru a face performanță.

 

3. Analizează strategia competiției

Cel mai interesant lucru la șah e că îți dezvolți puterea de a anticipa. Când îți vizualizezi mutările pe tablă, vezi și potențialele mutări ale oponentului tău. Acestea pot fi răspunsuri sau atacuri directe. Niciodată nu știi cu siguranță cum va acționa un jucător, dar dacă îi studiezi mișcările și jocurile anterioare mai mult timp, vei avea un fond suficient de bun pentru a avansa cu strategia proprie. Și în HR e bine să ții cont de oponenți.

  • Ce i-ar putea atrage pe angajații tăi la o altă companie?
  • Cum recrutează eficient alte organizații?
  • Cum își promovează alții brandul de angajator?

Întotdeauna avem ceva de învățat de la competiție, chiar și atunci când avem impresia că suntem cei mai buni.

 

Ți-a plăcut acest articol despre strategia în leadership? Citește și:

Cum reclădim după criză fără să ne întoarcem la rutină?

Organizații Flash: ce putem învăța din industria filmului?

Categorii:
Focus

Lucrează de 10 ani în Marketing & Advertising, orientându-se mai degrabă pe ceea ce poate face acest domeniu pentru Industria de Recrutare. După ce a finalizat un masterat în Antropologie la Central European University, a realizat că e fascinată de felul în care se creează adevărate comunități în interiorul companiilor. De aici a pornit pasiunea pentru People Management & Company Culture, o pasiune pe care a transformat-o în job în cadrul echipei eJobs România, devenind chiar Specialist acreditat în Brandingul de Angajator în 2019, după ce a absolvit Academia de Employer Branding al Universum Global.

Leave a Reply

*

*