lider
HR Trends

Elena Pap, UP Coop: Tu alegi calitatea și cantitatea muncii, oamenii îți dau echilibrul

Secretele unui lider cu 21 de ani experiență

Într-o perioadă destul de impredictibilă, cu un ritm alert în business, cauți poate repere pentru a-ți reîmprospăta viziunea. Ți-ar plăcea să înveți cum abordează alți lideri provocările momentului de pe piața muncii, de unde se informează pentru a rămâne relevanți ca profesioniști și pentru a-și menține echipele competitive. Te întrebi poate ce oportunități de creștere ai în rolul de lider și cum să-ți impulsionezi oamenii să se dezvolte. Și pentru că focusul pe business și pe rezultate îți ocupă mare parte din zi, cum menții echilibrul cu viața personală?

La toate aceste întrebări îți răspunde Elena Pap, Director Regional UP Coop, cu o experiență de peste 21 de ani în companie, din care 4 ani la nivel regional în Europa, conducând echipele din România, Serbia, Bulgaria, Grecia și Republica Moldova. Descoperă cum a reușit să treacă peste perioadele dificile din business, ce o energizează și o echilibrează, dar și cum reușește să aibă una dintre cele mai mici rate de fluctuație din România și din regiune în organizație.

 

 

 


Lucrezi în cadrul UP România de peste 21 de ani. Spune-ne, te rog, care sunt cele mai importante lecții pe care le-ai învățat ca lider în acești ani și cum te-au ajutat să-ți îndeplinești mai bine rolul?

Fiecare zi este o lecție pentru mine și învățând din micile exemple de zi cu zi am ajuns să creez această poveste de 21 de ani. Cum am ajuns aici? Am crezut în oameni, fiind partenerul lor, încercând să fiu un exemplu, pentru că și cel care este în fața ta este un exemplu pentru tine. Și îl urmezi dacă dă dovadă de responsabilitate, dacă este autentic și dacă vezi că e pasionat. Acestea au fost lecțiile pe care le-am învățat și poate e mult spus că le-am predat și altora, dar așa am reușit să construim împreună. Pentru că nimic nu se poate face de unul singur. Cifrele le poți pune într-un bilanț, dar ele nu se fac singure. Se fac cu oameni. În fiecare zi învăț de la ei cum să devin mai puternică. Cum să rămân autentică pentru că oamenii simt atunci când nu le spui adevărul sau le îmbraci într-o formă diferită o situație. Am împărtășit cu ei și lucruri bune și mai puțin bune.

 

Trăim într-o perioadă agitată pe toate direcțiile și destul de impredictibilă. De unde îți iei tendințele sau reperele în acest moment?

Îmi iau informațiile din industria noastră, dar nu numai. Expunerea internațională mă ajută foarte mult, faptul că sunt conectată la tot ceea ce se întâmplă în zonă, prin filialele pe care le avem. Sunt conectată la tot ceea ce se întâmplă în grup, fiind și membru al Comitetului Executiv al Grupului, mă întâlnesc fizic cu membrii și suntem în contact de ori câte ori este nevoie acest lucru. Discut cu oameni care vin din culturi diferite, cu echipe care au maturități diferite. De exemplu, echipele din Grecia și din Republica Moldova sunt formate din membri tineri (fiind înființate acum 5-6 ani), iar cea din Bulgaria este mai matură. Echipa din Serbia a testat alte proiecte, adiacente core business-ului. Venind în contact cu oamenii din aceste echipe sunt la curent cu toate tendințele. În limita timpului disponibil pe care îl am, particip la întâlniri cu diverse organizații. Aflu elementele care definesc fiecare industrie, punctele sensibile dincolo de ceea ce citești în revistele de specialitate. 

Mă informez de la oamenii din echipele pe care le conduc, care sunt deschiși către nou, către provocare și către performanță. În companie, suntem deschiși către generațiile tinere și organizăm evenimente de tip hackathon de inovație. Îi pun în contact pe colegii mei cu generația Z pentru a înțelege ce își doresc tinerii, unde vor să ajungă în carieră și cum vor să ajungă. Sprijin educația și sunt deschisă la evenimente care mă hrănesc și mă țin conectată cu realitatea, dar și cu modalitățile de creștere pentru un lider de azi.

 

Cum vezi pe de o parte viitorul pieței muncii, ținând cont de provocările momentului (schimbările continue, integrarea Generației Z) și pe de altă parte unde crezi că sunt niște oportunități de creștere pentru un lider de azi? 

Cuvântul care definește viitorul pieței muncii și viitorul în general este tehnologia. Totul se schimbă și vedem că tehnologia ocupă un loc din ce în ce mai important. Făceam o analiză chiar și la nivelul echipelor pe care le conduc și ne-am dat seama că echipele de IT devin un fel de core-business. Până acum vorbeam despre echipele comerciale sau financiare ca parte importantă a business-ului. Dar lucrurile se schimbă și tehnologia ne va duce într-o direcție pe care trebuie să o descoperim împreună. La care trebuie să fim atenți și să luăm partea bună pentru că întotdeauna dacă o cauți și ești înconjurat de oameni care au același scop, o vei afla. Tehnologia va înlocui din meseriile repetitive, care ne împiedică să ne dezvoltăm creativitatea. 

Tehnologia va schimba și direcția muncii și direcția altor activități. Trebuie să ne ținem de acest flux și să vedem cum ne poate schimba tehnologia pe noi, cum putem noi să contribuim la ceea ce ne aduce tehnologia în viața de zi cu zi. Ne va ajuta dacă o înțelegem și o facem să ne înțeleagă și ea pe noi. Fiind partenerii putem să vedem toate oportunitățile pe care ni le oferă și nici ea nu se poate dezvolta fără creativitate. 

 

Rolul pe care îl ai este destul de provocator. Conduci mai multe piețe și ultimii ani nu au fost ușori. Cum gestionezi crizele? Cum reușești să-ți motivezi echipa într-un moment de criză, astfel încât să te asiguri că și business-ul își păstrează stabilitatea?

Povestea începe cu mult înaintea ultimilor 4 ani. Am trecut prin mai multe crize, și în 2008 și în 2010. Am reușit să-mi fidelizez și să-mi țin oamenii aproape de mine, să le mențin curiozitatea pentru nou, pentru provocare. Când a venit criza Covid, am spus: „împreună vom depăși și acest obstacol”. Solidaritatea oamenilor la echipa UP România, construită înainte de criză, ne-a făcut să fim puternici și să nu ne pierdem echilibrul în cele câteva luni în care am lucrat de acasă și a fost nevoie să ne reinventăm. Toate relațiile solide, create de-a lungul anilor precedenți, și-au spus cuvântul. Știam că împreună putem să depășim și această perioadă și următoarele care au venit.

Dincolo de provocări, de riscuri, cel mai mult contează echipa. Dacă reușești să-ți motivezi echipa, dacă reușești să fii acel lider pe care oamenii îl urmează și în care cred, poți depăși această perioadă. Dacă ar fi să definim echipa din România în ultimii 4 ani, putem vorbi despre maturitate, de experiență. Am reușit să cooptăm și echipele din celelalte filiale. Să facem sinergii. Am reușit să fim parteneri în diferite proiecte și să facem hub-uri.

Eu am devenit lider pe zonă în a doua jumătate a anului 2019 și la câteva luni după a venit pandemia. Am fost nevoită să învăț să lucrez de la distanță cu echipele din zonă. Și am reușit cu ajutorul oamenilor. Am luat experiența din România și am dus-o în toate celelalte filiale. Am adus înapoi din celelalte filiale mai noi viziunea lor, abordarea diferită, orientarea către tehnologie și am reușit să facem hub-uri pe diverse domenii: financiar, IT, marketing și asta ne-a ajutat foarte mult. Am văzut că nu suntem singuri. Împreună am reușit să depășim toate obstacolele. 

 

Care ar fi un top al celor mai mari succesuri ale tale? Cum ai reușit să le realizezi? 

Întotdeauna am considerat că realizările mici conduc la realizările mari. Dacă ar fi să fac un top al celor mai mari realizări ale mele, ca lider, acesta ar cuprinde:

1. Am anticipat schimbările care vor fi în tehnologie și am răspuns acestora. Acum câțiva ani, activitatea noastră era 100% pe hârtie. Și a trebuit să o transferăm. Sute de mii de beneficiari, zeci de mii de clienți, zeci de mii de parteneri au trecut în formatul digital. 

2. Am anticipat schimbarea și am pregătit echipa pentru ea. Din cei 30 de colegi care lucrau direct în producție, doar 3 au ales să plece pentru că și-au găsit alte joburi. Restul au fost reprofesionalizați. Sunt colegi care lucrau în zona de producție care acum și-au găsit locul în celelalte departamente. Faptul că am reușit să-i ajut să-și schimbe mindset-ul și să-și depășească temerile (pentru că au trecut de la imprimare la departamentul comercial sau la testare în IT) este una dintre cele mai mari realizări. 

3. O altă realizare este în Republica Moldova, când legislația privind tichetele speciale s-a schimbat. Atunci ne-am apropiat de tehnologie, am făcut modificări și am arătat cât aport are această industrie prin inovație. 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Perioada aceasta pare foarte încărcată, cu un ritm foarte alert atât la job, cât și în afara lui. Este important să menținem niște limite sănătoase între viața profesională și cea personală. Cum reusești tu să le delimitezi pe cele două și cum încurajezi echipa să aibă acest echilibru? 

Noțiunea de echilibru este foarte complexă. Cred că fiecare își dozează timpul și-și găsește formula proprie. Ca lider trebuie să-ți asculți colegii, să le simți nevoile, să le înțelegi temerile. Unele sunt legate de tehnologie și oamenii se tem că tehnologia le va lua joburile, dar putem găsi alte joburi pentru ei. Echilibrul vine din a avea confortul că vii la birou și ești ascultat și înțeles. Ești ajutat să-ți găsești acel echilibru cu tine însuți. De asemenea, este important să ai lideri maturi, care să susțină oamenii și cu ajutorul cărora să faci programe adaptate fiecărui tip de personalitate din echipă. 

De ce spun că fiecare își găsește echilibrul? Consider că am o viață foarte echilibrată și asta nu pentru că am un timp echilibrat petrecut la serviciu sau acasă. Dar încerc să nu duc poveștile de la job acasă și nici invers. Chiar dacă ajung târziu acasă, în momentul în care am intrat las la ușă situațiile din viața profesională. Acele câteva ore pe care le am seara în familie sunt foarte importante și mă încarcă de energie. Echilibrul mi-l dau oamenii, valorile și alegerile pe care le fac. Mă întreb: „oamenii aceștia îmi dau confortul și liniștea că fac bine?” E o întrebare la care fiecare ar trebui să răspundă pentru a găsi echilibrul. Tu alegi calitatea și cantitatea muncii, echilibrul ți-l dau oamenii cu care lucrezi

 

Aveți mulți angajați care sunt de ceva timp în companie și o rată de fluctuație destul de mică. Cum reușiți să promovați în cadrul companiei învățarea continuă și dezvoltarea profesională?

În fiecare an, toți colegii urmează cursuri de dezvoltare a unor skill-uri. Unii participă la cursuri internaționale despre ChatGPT, inteligență artificială. De asemenea se implică în proiecte internaționale. Hub-urile internaționale contribuie la un schimb valoros de informații care este adus în companie. Colegii care merg la formare fac ulterior workshop-uri interne. 

Avem programe de inovație pe care le lansăm periodic în cadrul companiei. Formăm echipe interdepartamentale care vin cu idei și unele dintre acestea sunt puse în practică în companie. Prin această abordare menținem un nivel ridicat de implicare a colegilor pentru că văd că ideile lor sunt ascultate, sunt premiate sau sunt puse în practică. 

Învățarea permanentă, schimbul de experiență cu oamenii din celelalte filiale, participarea la evenimente de inovație și la evenimente de tip hackathon (avem colegi membri în juriu sau speakeri) contribuie la motivarea oamenilor. Încerc să mențin împreună cu echipa un nivel ridicat de engagement și acest lucru îl pot realiza doar punându-i pe oameni în contact cu tot ceea ce se întâmplă în tehnologie, în inovație. 

 

Cum știi, ca lider, că ești pe drumul cel bun în ceea ce privește cultura organizațională? Cum măsurați în companie impactul acțiunilor pe care le faceți? 

Cei mai importanți indicatori în funcție de care evaluăm activitatea sunt fluctuația în echipă, care este scăzută și oamenii care aderă la programe de inovație în cadrul companiei. De asemenea, și câștigarea pentru al doilea an consecutiv a certificării internaționale Great Place to Work este un indicator pentru noi. Facem sondaje interne, luăm în considerare de fiecare dată ce trebuie îmbunătățit și implementăm. 

 

Exercițiu de imaginație: dacă ai putea să schimbi un singur lucru în industrie, care ar fi acela și de ce ai face schimbarea respectivă? 

În toate deciziile pe care le-am luat de-a lungul anilor, am ținut cont de ce informații am avut în acel moment, de ce se întâmplă pe piață și în economie. Vreau să cred că lucrurile au mers într-o direcție corectă prin deciziile luate. 

Dacă ar fi să schimb ceva, poate că din rolul de lider aș comunica mai mult despre industria în care lucrez, pentru că este o industrie care are rezultate benefice în toate direcțiile atât pentru angajați, atât pentru clienți, cât și pentru economie. Este bine ca oamenii să înțeleagă care sunt efectele pozitive ale industriei. Uneori am crezut că lucrurile sunt cunoscute, dar o comunicare constantă ar fi ajutat mai mult. 

 

Ți-a plăcut interviul cu Elena Pap, lider regional UP Coop? Citește și:

 

Cum arată leadership-ul colaborativ

 

 

Ce le inspiri tu, ca lider?

Categorii:
HR TrendsUpdate

Proiectul We Are HR, lansat în 2017, își propune să vină în întâmpinarea managerilor și specialiștilor în resurse umane cu cele mai noi tendințe din domeniu și cu o perspectivă diferită asupra proceselor de recrutare, retenție și motivare a talentelor. Atât site-ul cât și revistă omonimă oferă informații esențiale și statistici relevante despre industrie și pun în discuție tehnicile actuale de recrutare, precum și instrumentele și tehnologiile folosite în acest proces și modul în care acestea influențează viitorul unei noi generații de candidați și angajați.

Leave a Reply

*

*