Greșeli care stau în calea întâlnirilor de evaluare de 5 stele
Întâlnirile de evaluare, cunoscute mai degrabă sub denumirea 1 on 1 meetings, pot fi sursa unor informații prețioase atât pentru angajator, cât și pentru angajat. Însă pentru ca ele să aibă rezultatul scontat și ambele părți să plece mulțumite sau măcar lămurite la finalul lor e important să punctăm câteva greșeli ce pot apărea pe parcursul întâlnirii.
Întâlnirile de evaluare au devenit acum o parte integrantă din programul unui manager. Însă s-au adaptat oare companiile suficient la cultura discuțiilor deschise sau aceste meeting-uri sunt tratate doar ca alte întâlniri de actualizare a statusului diverselor proiecte în desfășurare?
Adeseori, managerii rămân prinși în vârtejul de discuții despre sarcini, proiecte, deadline-uri și lucrări pe parcursul unei întâlniri de evaluare. Și tocmai de aceea, am compilat o listă a celor mai frecvente greșeli pe care un manager le-ar putea comite de-a lungul unui astfel de meeting.
Greșeala nr.1: Managerul este distras în timpul întâlnirii
Atunci când un manager își programează o întâlnire de evaluare, omul din echipă se așteaptă să aibă parte de atenția nedivizată a acestuia pe tot parcursul meeting-ului. Un telefon care sună în mod repetat sau verificarea periodică a mail-urilor de serviciu îl va descuraja pe cel convocat în întâlnire să-și spună off-urile.
Primul pas către câștigarea încrederii membrilor din echipă este să li se arate că sunt prețuiți. De aceea e important ca managerul să fie un ascultător activ și să acorde toate atenția cuvenită fiecărui om în parte.
Greșeala nr. 2: Follow-up-ul lipsește cu desăvârșire
În cadrul unei întâlniri de evaluare se discută în mod normal idei și probleme importante pentru angajat, iar dacă la mai multe zile după comunicarea lor nu se face nimic în acest sens, atunci motivația respectivului va fi afectată. Când se pierde încrederea, atunci omul în cauză va ezita să mai ofere feedback. Va simți că nu există niciun motiv pentru a pierde timp vorbind despre lucruri care nu se vor întâmpla niciodată. Iar acesta este primul pas către pierderea unui membru al echipei sau înstrăinarea sa.
Greșeala nr. 3: Discuția este dominată de superior
Scopul unei întâlniri de evaluare este ca angajatul să aibă ocazia de a lua cuvântul și să se simtă implicat. Dacă discuția se transformă într-un monolog al managerului, atunci vocea celorlalți membrii din echipă nu va fi niciodată auzită. E o linie foarte fină între conducerea elegantă a unei discuții și dominarea completă a acesteia. Și din acest motiv e important ca aceste meeting-uri să aibă la bază un șir de întrebări care să permită exprimarea liberă a gândurilor.
Ben Horowitz, autorul bestseller-ului The Hard Thing About Hard Things, punctează foarte bine acest aspect: „În timpul întâlnirii, deoarece este întâlnirea angajatului, managerul ar trebui să vorbească 10% și să asculte 90% din timp. În cele mai multe one-to-one meetings lucrurile stau fix invers”.
Greșeala nr. 4: Nu se vorbește despre starea de spirit a angajatului
În cartea Inteligență emoțională, Daniel Goleman descrie Coeficientul Emoțional (EQ) ca fiind capacitatea de a recunoaște diferite emoții și de a simți ceea ce simt oamenii din jurul tău. De fapt, cercetările arată că aceasta este cea mai importantă calitate pe care o poate avea un manager, ea cântărind uneori mai greu decât abilitățile tehnice și organizaționale.
Și tocmai de aceea, în timpul întâlnirilor de evaluare, angajații ar trebui provocați să vorbească și despre felul în care se simt. Despre ce-i mulțumește și unde cred că ar mai fi loc de îmbunătățiri, dar și despre obiectivele lor.
Aducerea în discuție a acestor subiecte ajută managerii să-și cunoască mai bine oamenii, dar și să construiască relații autentice la job. În plus, adresarea acestor întrebări va seta un ton personal și natural întregii discuții, iar oamenii se vor relaxa.
Greșeala nr. 5: Managerul grăbește desfășurarea întâlnirii de evaluare
Persoanele ce ocupă poziții de conducere au, în mod normal, mai multe întâlniri zilnice pe care și le programează una după alta. Dar privirea continuă a ceasului în timpul întâlnirilor individuale de evaluare, nu ajută angajatul să se simtă în siguranță pentru a discuta întrebări dificile sau problemele cu care se confruntă. Acest tip de meeting-uri necesită suficient timp pentru a purta discuții lungi și semnificative, dar și pentru ca superiorul să-și ia la finalul lor câteva notițe pe baza cărora să facă ulterior un follow-up.
O întâlnire de evaluare cu fiecare membru din echipă este cea mai bună armă pentru creșterea performanțelor individuale și colective, dar și pentru soluționarea problemelor. Cu toate acestea, greșelile cruciale, mai sus menționate, pot afecta relația cu angajatul și împiedică depistarea metodelor prin care se poate crește moralul și motivația echipei. Sperăm că în compania din care faceți parte nu se comit frecvent astfel de erori, dar dacă ele totuși se întâmplă, acum e un moment numai bun pentru a veni cu mici propuneri de ajustare.
Ți-a plăcut acest articol dedicat întâlnirilor de evaluare? Citește și:
Comunicare internă sau cum faci primul pas în Employer Branding