Generatia Alpha angajatii de maine
Focus

Generația Alpha. Ce trebuie să știi despre angajații de mâine

La ce ne putem aștepta de la următoarea generație pe piața muncii

Piața muncii a subestimat grav generația Millennials, așteptându-se la un grup de tineri, proaspăt intrați pe piața muncii, care nu se va maturiza niciodată. Asta se întâmpla acum ceva timp, pe la începutul anilor 2000, dar încă mai avem tendința să vorbim de Generația Y în acești termeni, uitând pentru câteva momente că ei reprezintă deja majoritatea la locul de muncă alături de Generația Z. Cu generația Alpha (copiii generației Millennials) nu ne mai permitem să comitem aceeași greșeală. Au crescut în timpul pandemiei, au experimentat online cursurile de la școală sau de la grădiniță și au toate skill-urile necesare pentru a inova tehnologic domeniile imediat ce se vor angaja. Și e important să ținem pasul cu ei încă de pe acum, pregătind business-ul conform celor mai recente standarde din tehnologie și anunțurile de recrutare – în variante video sau sub forma unor tururi virtuale care să-i atragă și să-i implice.

Cine e generația Alpha?

  • Numele a fost ales de sociologul australian Mark McCrindle. A ales prima literă din alfabetul grec (alpha), atât pentru că alfabetul latin folosit până atunci în nomenclatura generațiilor fusese epuizat, odată cu generația Z, cât și pentru a marca trecerea către o eră complet nouă.
  • Deși generațiile Y și Z sunt considerate ca făcând parte din secolul XXI, generația Alpha este singura care face parte în totalitate din noul mileniu.
  • Primele persoane din această generație vor intra oficial pe piața muncii în 2028.
  • Din generația aceasta fac parte cei născuți între 2010 și 2024.

 

Iată ce așteptări să ai de la generația Alpha:

 

1. Mai mult decât tech-driven, generația Alpha e tech-heavy

Născuți începând cu anul 2010, odată cu lansarea iPad-ului, copiii din generația Alpha nu au cunoscut nicio zi fără tehnologie. Se adaptează rapid la device-uri și aplicații noi, utilizează deja la capacitate maximă inteligențele artificiale existente pe piață (Siri, Alexa, Cortana etc.) și sunt mereu conectați. În câțiva ani, toate aceste abilități vor deveni hard skill-uri digitale esențiale pentru piața muncii.

 

2. Educația formală e la ordinea zilei pentru această generație

În acest moment, în toată lumea, există un procent mai mare de copii din generația Alpha înscriși în învățământul formal decât au existat în generațiile anterioare. Presupunând că trendul va continua, ne putem aștepta la următoarele situații:

  • Adulții din generația Alpha vor pătrunde în număr mare pe piața muncii mai târziu decât au făcut-o generațiile anterioare.
  • Vor fi mai bine educați și vor avea așteptări mai mari de la angajatori.
  • Vor contribui la deficitul forței de muncă în industria serviciilor.
  • Vor pune accent pe abilități și nu pe funcții/grade/note obținute.
  • Vor vrea să simuleze o zi de lucru la birou pentru a-și da seama dacă jobul li se potrivește.
  • Vor folosi AI și automatizarea în avantajul lor, învățând într-un ritm rapid și aplicând ceea ce au învățat diferit față de „carte”.
  • Le place să învețe împreună, colaborează bine în echipă și își doresc să li se ofere cursuri, traininguri care să-i pasioneze.
  • Vor aprecia cursurile/trainingurile gamificate deoarece joacă și urmăresc jocuri de la o vârstă fragedă.

 

3. Va oferi mai mulți lideri feminini

Generația Alpha crește într-o perioadă de mare diviziune rasială, socială și politică și asistă la conflictele inutile care au consecințe majore pentru civilizația noastră. Până în momentul în care va intra pe piața muncii, va exista suficientă diversitate în pozițiile de conducere. Potrivit datelor Eurostat, România este pe primele locuri în Uniunea Europeană în ce privește numărul femeilor aflate în poziții cheie de management, atât în companiile cu capital străin, cât și în cele românești. Astfel Generația Alpha trăiește cu această normalitate și nu își dorește să vadă bariere în calea ascensiunii profesionale, indiferent de gen.
<

4. Alpha, cea mai bogată generație la nivel global

Generația Alpha face parte din familii cu venituri semnificativ mai mari decât generațiile anterioare. Valoarea banilor este însă un concept ambiguu pentru copiii de maximum 10 ani de astăzi. Dacă pentru generațiile anterioare lipsa banilor s-a tradus printr-o nevoie de a acumula și de a avea, pentru generația Alpha banii nu „se fac”. Ei pur și simplu există și sunt, mai degrabă, vizibili în beneficiile directe: accesul la tehnologii, device-uri și la experiențe inedite. Astfel, pentru generația Alpha salariile mari nu vor fi un scop în sine, ci un mod de a-și împlini alte obiective.

 

5. Atașați de mici de branduri

Multe companii din întreaga lume deja au realizat ce putere de cumpărare fantastică au copiii din generația Alpha, prin influența lor asupra părinților. De aceea au lansat o mulțime de produse și servicii special concepute pentru aceștia. Fitbit, compania care produce ceasuri de fitness (printre altele), a creat Fitbit Ace, o brățară gândită special pentru copii, prin care și-au propus nu doar să familiarizeze generația tânără cu produsele lor, ci și cu brandul lor, de care speră să se atașeze. Cum ar fi dacă am proceda la fel cu brandurile de angajator? Da, mai e cale lungă până când vei angaja primii reprezentanți din generația Alpha, dar gândește-te ce ușor îi vei atrage dacă ei deja visează să lucreze la tine în companie! Ai putea să faci o zi a porților deschise pentru generația Alpha. Chiar dacă nu se vor angaja acum, vor ține minte experiența și vor vorbi despre ea.

 

6. Cea mai democratică generație

Pentru că sunt atât de bine informați și atât de obișnuiți cu tehnologia, copiii din generația Alpha sunt deseori implicați în achizițiile făcute de familiile lor. Părinții nu mai reprezintă autoritatea pe care o reprezentau în trecut și sunt, în prezent, mai degrabă shareholderii familiei, cei care trebuie convinși, dar care nu dețin neapărat dreptul de veto. De aceea generația Alpha va crește cu un spirit democratic puternic, iar angajații noștri de mâine se vor aștepta la o lume în care părerea lor are greutate.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

7. Vor să lucreze în companii inovatoare, dar pot fi aproape de burnout

Dependența generației Alpha de tehnologie va fi benefică pentru inovația la locul de muncă. Însă ambiția tinerilor de a schimba societatea prin muncă îi poate aduce aproape de burnout. Tinerii nu se deconectează și își pun astfel sănătatea în pericol, cu impact asupra altor generații care încearcă să țină pasul cu ei. În loc de programul 9-18.00 și de 5 zile de lucru pe săptămână, vor avea o zi lucrătoare continuă, de 7 zile pe săptămână, care va duce la creșterea productivității pe termen scurt, cu prețul sănătății mentale.

 

8. Vor fi exigenți față de viitorul angajator

Se vor implica 24/7 într-un proiect care le place, dar vor cere mai mult de la angajatorii lor decât Generația Z și Millennials. Nu vor accepta să lucreze pentru o companie care nu se aliniază la valorile lor și care nu se implică în societate. Vor ca prin joburile lor să contribuie la îmbunătățirea lumii în care trăim, să oprească cauzele schimbărilor climatice și să militeze pentru egalitatea veniturilor. Vor lucra motivați de valorile lor de a-i ajuta pe ceilalți, dar își vor dori și recunoașterea succeselor. Pentru ei nu este suficient să inoveze, au nevoie ca managerii și colegii lor să vadă că inovează pentru a avea un sentiment de împlinire.

 

9. Influenceri de la vârste fragede

Ryan’s World e un canal de YouTube care aparține lui Ryan Kaji, un băiat de opt ani care face recenzii video la jucării sau experimente amuzante. La finalul lui 2019, Ryan avea peste 23 de milioane de abonați, iar video-urile sale, peste 34 de miliarde de vizualizări. Iar Ryan nu e singurul exemplu în acest sens. Generația Alpha apreciază părerile celor de vârsta lor, atât în online, cât și în offline, iar asta a deschis calea multor influenceri tineri, printre care compania ta și-ar putea găsi chiar ambasadori de brand, deși poate părea încă prematur.

 

Cum adaptezi recrutarea pentru Generația Alpha

Pentru a-i convinge să vină în echipa ta, trebuie să folosești pentru recrutare aceleași platforme pe care le folosesc și ei (cum ar fi momentan TikTok) cu texte care ating interesele lor și anunțuri în formate video sau tururi virtuale. Să le oferi beneficii care să răspundă nevoilor lor precum flexibilitatea, wellbeing-ul și învățarea virtuală. Generația Alpha se așteaptă ca bunăstarea emoțională, fizică și mentală să fie parte a unui contract social. Vor companii care să fie atente și să-i sprijine când trec prin momente dificile din punct de vedere emoțional și să le ofere sentimentul că sunt într-o familie.

Și, mai presus de toate, dacă vrei să recrutezi talente Alpha de top, trebuie să fii perceput ca o companie Alpha la nivel de management, valori, tehnologie, implicare în societate. Tinerii vor o experiență de lucru personalizată, fie într-un birou fizic, fie de acasă. Nu pot lucra cu lideri care nu îmbrățișează aceeași tehnologie ca ei.

 

Sunt încă mici, dar sunt și puternici, ceea ce înseamnă că nu îi putem subestima. Organizația ta e pregătită pentru generația Alpha?

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cum pui bazele unui program de internship de succes

Cum sprijim candidații entry level de azi să devină angajații de mâine

Categorii:
Focus

Lucrează de 10 ani în Marketing & Advertising, orientându-se mai degrabă pe ceea ce poate face acest domeniu pentru Industria de Recrutare. După ce a finalizat un masterat în Antropologie la Central European University, a realizat că e fascinată de felul în care se creează adevărate comunități în interiorul companiilor. De aici a pornit pasiunea pentru People Management & Company Culture, o pasiune pe care a transformat-o în job în cadrul echipei eJobs România, devenind chiar Specialist acreditat în Brandingul de Angajator în 2019, după ce a absolvit Academia de Employer Branding al Universum Global.

Leave a Reply

*

*