sanatatea mintala
Focus

Nu te mulțumi cu „Sunt ok!”

Caută să afli cum se simt oamenii într-adevăr

Ne mulțumim cu un simplu „Sunt ok!”. Trecem mai departe și ziua ni se umple de task-uri care parcă nu ne mai lasă timp pentru a fi atenți la emoții. Dar în această perioadă focusul ar trebui să fie pe starea emoțională a colegilor. Pentru că inevitabil ceea ce se întâmplă pe plan geopolitic le afectează dispoziția și eficiența la job. Cum ar fi dacă, azi, înainte de a se termina programul, ți-ai întreba colegii cum a decurs ziua pentru ei? Află mai multe despre sanatatea mintala a echipei, folosindu-te de sfaturile practice de la Liviu Elefterie, psiholog clinician și psihoterapeut la ATLAS.

 

Observă colegii!

Sanatatea mintala a angajaților este unul din subiectele foarte discutate în ultima perioadă, deoarece impactul acestuia se extinde asupra tuturor domeniilor vieții, de la cel social și personal, la muncă și dezvoltare profesională.

Motivul cel mai frecvent întâlnit pentru care o persoană își ia liber de la serviciu este pentru că se simte stresată, obosită, anxioasă și nu numai. Dacă observi că un coleg are un aspect din ce în ce mai neîngrijit, are schimbări de comportament bruște, emoții și schimbări de dispoziție, este iritat, ușor frustrat și chiar faptul că solicită din ce în ce mai mult timp liber, este momentul să tragi un semnal de alarmă. Din păcate aceste dezechilibre emoționale și psihice pot provoca și o serie de probleme fizice care, de asemenea, necesită atenție suplimentară și timp liber.

Este posibil ca unii colegi să nu arate simptome de epuizare atât de evidente, însă și lucrurile mărunte cum ar fi faptul că un membru al echipei nu mănâncă niciodată la prânz sau refuză să mănânce împreună cu colegii, faptul că se plânge de insomnii, incapacitatea de a soluționa probleme pe care înainte le rezolva cu o oarecare ușurință, dificultățile de concentrare, pot fi semne că acesta se află în punctul critic.

Stresul acumulat, presiunea de zi cu zi, termenele limită și cerințele multiple îl pot aduce într-o stare de anxietate, în punctul de a-i fi frică să nu-și piardă locul de muncă. Astfel de temeri și anxietăți sunt, de obicei, dincolo de raționamentul normal.

Indiferent că este vorba de oboseală, lipsă de somn, anxietate sau altceva, dezechilibrul psihic duce clar la scăderea productivității. Izolarea și retragerea din situații sociale este un alt semn că lucrurile nu sunt în regulă. Mulți oameni ajunși la limita puterilor pot ascunde și o stimă de sine scăzută.

Indiferent de ce semne observi, este foarte important să ții cont că poate colegului îi este teamă să vorbească, să se deschidă în fața cuiva. Problemele cu care se confruntă reprezintă un topic sensibil și foarte personal. 

S-ar putea să crezi că nu ești în rolul potrivit pentru a discuta despre cum se simte. Totuși, întrebându-l doar dacă este în regulă, îi demonstrezi că-ți pasă și că-i oferi șansa de a vorbi despre ceea ce îl frământă.

 

Sanatatea mintala a angajaților. La ce să fii atent

  • întârzie frecvent la birou,
  • arată obosit și pare stresat,
  • are probleme cu concentrarea, luarea deciziilor și gestionarea mai multor sarcini, 
  • evită activitățile sociale, stând singur la prânz,
  • este incapabil să accepte feedback-ul negativ,
  • își ia concediu suplimentar,
  • evită anumite activități de la locul de muncă, cum ar fi întâlnirile cu colegii,
  • devine copleșit sau ușor supărat,
  • devine agresiv și îi amenință pe ceilalți.

 

Ce demersuri poți să inițiezi?

Este foarte important să nu te aștepți ca oamenii să se deschidă de la prima încercare de a discuta despre subiectele ce privesc sanatatea mintala. Un membru al echipei trebuie să aibă încredere și curaj să-ți vorbească. Poți fi chiar tu vulnerabil, asta îi va oferi colegului o deschidere mult mai mare, astfel încât acesta să se simtă mai confortabil.

 

Fii empatic

A fi empatic este cheia succesului în acest demers. E important să înțelegi că nu este alegerea colegului să se simtă astfel. Decide dacă ești cea mai bună persoană pentru a purta o astfel de conversație. Nu trebuie să ai calificarea de psiholog, ci poți să fii un bun ascultător. Totuși, dacă există altcineva care ar putea fi o opțiune mai bună, cum ar fi un manager sau un prieten apropiat al acestuia, ar fi bine să predai „ștafeta”. 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Fii susținător și grijuliu

Este în regulă dacă nu știi cum să începi. Nu trebuie să ai toate răspunsurile, nimeni nu le are. Încearcă să menționezi lucruri specifice care te-au făcut să-ți faci griji. Reacția ta nu ar trebui să transmită „aceasta este o problemă serioasă”, deoarece ar putea să-i sporească teama față de viitorul lui.

 

Păstrează o atitudine prietenoasă

Dacă se supără, încearcă să nu o iei personal și explică-i că ești îngrijorat și dorești să ajuți, dar cu o atitudine prietenoasă. Este, de asemenea, important să-ți oferi suportul în soluționarea problemelor pe care acesta le întâmpină, fie că doar îl asculți, fie că te implici activ. Lasă-l să-și ia timp pentru a-și spune povestea și nu fi dezamăgit dacă nu este pregătit să acționeze. Oamenii trebuie să primească sprijin în ritmul lor. 

 

Încurajează discuția cu un medic sau profesionist

Oferă-i angajatului recomandarea de a apela la un profesionist. În cazul în care este deschis să primească suport specializat este dezirabil să îl ajuți în accesarea acestuia. De asemenea, îl poți direcționa către orice beneficii pentru sanatatea mintala oferite de compania în care lucrați, cum ar fi aplicațiile de terapie.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

De la burnout la un nou stil de viață

Primii pași în depistarea problemelor emoționale ale echipei

Grijă mare la comunicare!

Categorii:
Focus

Hilio este platforma care adună toate resursele pentru sănătate și well-being într-un singur loc, atât pentru utilizatorii individuali, cât și pentru companii. Reunește peste 1.000 de medici și specialiști verificați și licențiați în: psihoterapie, nutriție, coaching, parenting și consiliere financiară, care sunt disponibili 24/7, de oriunde, oricând.

Leave a Reply

*

*