Oamenii care ne învață să devenim mai buni
Trăim într-o lume în care trebuie să ne reinventăm în permanență. Nu e un moft, ci o necesitate, dacă vrem să rămânem flexibili, adaptați, conștienți. Să ne cunoaștem mai bine este unul dintre cele mai valoroase procese în care putem investi timp și energie. Și, pe acest drum, nu suntem singuri. Trainerii, coachii și lectorii sunt doar câțiva dintre specialiștii care sunt gata să ne fie alături și să ne sprijine. Indiferent de câte ori avem nevoie să facem această călătorie în noi înșine.
Ți s-a întâmplat vreodată să simți că cine ești și ce știi să faci nu mai este suficient? Că informațiile noi și numeroase care-ți ies în cale te forțează să depui mereu efort de adaptare și înțelegere? În ciuda bunelor tale intenții de a fi la curent cu toate, ai fost vreodată copleșit de ritmul cu care trebuie să-ți faci update? Te-ai simțit uneori „pierdut”, căci nu ai știut pe cine să întrebi cum poți să devii mai bun, atât în viața personală, cât și-n cea profesională? Află că nu ești singura persoană care trece prin asta.
Din fericire, sunt mulți oameni care au nevoi similare cu ale tale, iar unii dintre ei pot fi chiar colegii tăi. Tocmai de aceea, dorința constantă pentru dezvoltare personala a dat naștere multor profesii care au exact acest rol: să ne ajute să ne facem ordine în viață, să ne clarificăm dorințele și intențiile, să ne fructificăm potențialul chiar și-atunci când nu știm prea bine ce ne poate pielea și de ce anume am putea să fim, cu adevărat, în stare.
Mariana Iordache, Maria-Iris Hoeppe și Alice Macrina Cornea sunt trei femei în slujba oamenilor care caută o nouă semnificație pentru viețile pe care le trăiesc. Ele vă pot ajuta pe tine și pe colegii tăi să vă redescoperiți, să vă înțelegeți mai bine și, în final, să vă îndrăgostiți din nou de cine sunteți și de ceea ce puteți să faceți. Sunt specialiștii care ne pot învăța să devenim mai buni: trainerii, coachii și lectorii.
În slujba oamenilor
Trebuie să iubești oamenii dacă vrei să lucrezi cu ei și dacă vrei să le fii alături. Altfel nu se poate. Tot ce faci trebuie să fie spre binele lor, trebuie să fii un catalizator care să-i ajute să se înțeleagă și să se accepte. De la această dorință de a le fi de folos celor din jur pleacă totul. Și așa au stat lucrurile și pentru Mariana Iordache, Maria-Iris Hoeppe și Alice Macrina Cornea.
„După o experiență de peste 20 de ani de resurse umane într-o companie multinațională, mi-am luat propria decizie de a pleca din acea companie. A fost o schimbare incitantă pentru mine, însă oamenii minunați, activitățile multiple și complexe din cadrul organizației, colegii cu care am colaborat mi-au dat curajul de a porni pe alt drum,” spune Mariana Iordache, care a decis să devină trainer și în urma participării la evenimente de acest fel unde-i admira pe oamenii care emanau încredere, care aveau abilități în comunicare și relaționare cu cei din jur, care aveau viziune și pasiune în tot ce făceau. „În 2010 au fost oameni care au crezut în mine, iar acum colaborez atât cu Autoritatea Națională a Calificărilor, unde sunt expert evaluator, cât și cu diverse companii, furnizori de formare profesională, universități sau asociații. Sunt formator autorizat și susțin diverse programe de formare profesională, consiliere în carieră, workshopuri, ateliere practice de resurse umane, dezvoltare personală și profesională, management, competențe antreprenoriale și programe pe fonduri europene”, spune Mariana.
Și Maria-Iris Hoeppe, senior coach cu background de peste 15 ani în sales & management în mediul B2B și de peste 12 ani, în paralel, în domeniul dezvoltării personale, trainingului și coachingului, și-a dorit să facă această meserie după ce a văzut pe pielea ei beneficiile unui astfel de proces. De opt ani, ea e și executive și team coach la compania pe care a fondat-o, Leadership Integrativ. „După un curs valoros de dezvoltare personală, din Marea Britanie, în 2001, care deja îmi deschisese mult orizonturile, aș putea spune că viața mea a intrat pe o altă orbită, în care am început să mă raportez la existență din perspectivele posibilitate, potențial, obiective, lecții, curaj, autocunoaștere, depășire. Dar să trăiesc aceste cuvinte, nu doar să fie niște umbre pe pereți,” povestește Maria-Iris Hoeppe. „În 2002 am avut un coach care a văzut în mine chiar mai mult decât puteam vedea eu și unele întrebări pe care mi le-a pus au fost ca niște scântei care au aprins focuri ale împlinirii pe care nu le-am mai putut stinge. Îmi aprinseseră niște adevăruri știute de sufletul meu. Astfel, în 2003 mi-am schimbat jobul, dintr-o firmă medie într-o multinațională mare. Am abordat multe proiecte interesante, în afara jobului, cursuri cu multă substanță, am început să pictez, să scriu, să creez altfel de relații și să călătoresc foarte mult,” spune Maria.
Alice Macrina Cornea e lector la Fundația Calea Victoriei, unde susține mai multe cursuri care pun accent pe dezvoltarea personală. Și-a ales meseria încă de la 13 ani, când a decis că va fi psiholog. Ceea ce s-a și întâmplat. Azi, Alice e psiholog în domeniul resurselor umane, coach şi consilier pentru dezvoltare personală şi vocaţională. „Sunt un om pasionat de oameni, pus în slujba oamenilor prin orice proiect desfășor. Viața mea de zi cu zi este despre dezvoltare, cunoaștere și evoluție. Am ales să fac din pasiunea pentru oameni și pentru dezvoltare un stil de viață, așa că pot spune că mă ocup cu facilitarea învățării și dezvoltării pentru acei oameni care vor să trăiască autentic și conștient în viața lor”, explică Alice.
De la cel care învață la cel care-i învață pe alții
Dorința de a-i ajuta pe alții a fost doar începutul pentru Mariana, Maria și Alice. Din momentul în care și-au pus în minte că asta e ceea ce-și doresc să facă, pentru fiecare dintre ele a început drumul lung al pregătirii și perfecționării în noile domenii alese, unul care, așa cum recunoaște fiecare dintre ele, nu se termină niciodată. Ca să poți să fii în fața oamenilor, trebuie să fii mereu bine pregătit, la curent cu noutățile, cu urechile și cu mintea deschise. Pe scurt, gata oricând să înveți. În plus, în această meserie nu poți să spui niciodată cu exactitate cine învață pe cine. În lucrul cu oamenii există un flux continuu de energie și informație care circulă și-n cadrul căruia se realizează comunicarea.
Alice își dă seama mereu de acest lucru în întâlnirile ei de la Fundația Calea Victoriei: „A fi lector presupune să dau mai departe, să mă îmbogățesc eu pe mine înainte de a da celorlalți și, mai mult decât atât, presupune să fiu de fiecare dată într-o stare emoțională, intelectuală, fizică și spirituală potrivite pentru a le dărui oamenilor starea cea mai bună din care pot învăța pentru că, de fapt, nu dau din ceea ce știu, ci dau din starea pe care eu o am. Îi ajut pe oameni să acceseze o stare potrivită din care să poată învăța, prin care să se poată dezvolta și din care să evolueze.”
Și Maria e de acord cu faptul că orice interacțiune e, în primul rând, un schimb de energie cu omul din fața noastră: „Eu îi stimulez pe oameni, individual și în grupuri, să aibă acces la filoanele lor de înțelepciune, logică și intuiție, îi învăț un număr restrâns de concepte noi, acelea fiind foarte bine puse în valoare și intenționat selectate să le ușureze accesul la învățare prin propria experiență și prin relaționare cu sine, mine și cu ceilalți”, povestește ea. „Mă simt onorată și datoare să am o prestație de calitate, din care oamenii să primească mai multă valoare decât au investit. Am emoții cu 1-2 săptămâni înainte, când încep să mă pregătesc pentru un grup sau pentru un program individual. Lucrez cu mine permanent, să îmi asigur o stare de bine emoțional, mental, fizic. Dacă nu sunt bine eu cu mine, nu am cum să fiu bună pentru clienții mei. Apoi, odată ce intru în acțiune, sunt într-un flux de prezență, conștiență, intenționalitate, acuitate și agilitate care mă țin departe de a fi propriul observator și mă țin conectată la oameni și obiective. De aceea, în timpul lucrului nu experimentez niciodată emoții neconstructive”, spune Maria.
Mariana vorbește, de asemenea, despre legătura directă și autentică pe care un trainer o stabilește cu clienții săi, despre faptul că, în ciuda conceptelor și teoriei pe care le predă, legătura de suflet e cea mai importantă. „Atât în piața muncii, cât și în cea de training sunt multe evenimente sau programe de formare, însă nimic nu se compară cu emoția cu care poți spune cursanților anumite aspecte practice din HR sau training. Îi vezi că trăiesc alături de tine anumite întâmplări, se simt pregătiți pentru orice etapă pe care o vor parcurge în carieră, știu ce poate fi dincolo de un interviu de recrutare, de o ușă pe care scrie «resurse umane»,” explică Mariana. „Îmi place să vin la cursurile mele cu diverse materiale educaționale sau să menționez anumite filme sau cărți și îmi crește inima când ei le notează pentru a le căuta ulterior. În anumite cursuri am primit și eu teme, sugestii de cărți pe care nu le citisem. Se creează o interacțiune minunată între oameni”, spune ea.
De ce au nevoie oamenii pentru dezvoltare personala
Cine sunt oamenii care vin să le întâlnească pe Alice, Maria și Mariana? Fie că o fac de bunăvoie, fie că ajung să le cunoască pentru că angajatorii le oferă acest prilej, oamenii care beneficiază de cunoașterea unui lector, coach sau trainer sunt uniți de o nevoie comună: să se înțeleagă mai bine pe sine, să depășească un blocaj, să învețe să se prețuiască.
Alice spune că, de obicei, o persoană care vine la un curs de-ale ei va veni, în cele din urmă, la toate. Pe lângă dorința oamenilor de a se cunoaște mai bine și de a comunica mai bine, pentru mulți „o preocupare de mare interes e cum să stabilească legături de lungă durată cu oamenii, cum să-i asculte pe ceilalți cu mai multă răbdare, cum să facă pentru ca toți ceilalți să îi asculte când vorbesc, deci zonele psihologice de interes pentru oameni sunt în aria de îmbunătățire și autocunoaștere”, povestește Alice. „Le spun de la început că totul e un proces, că nimic nu se întâmplă peste noapte pentru rezultate pe termen lung și că autocunoașterea e o călătorie, nu e ceva ce se termină la un moment dat, pentru că ajungem să ne cunoaștem pe noi prin fiecare activitate, interacțiune, experiență. Ei încep să-și schimbe modalitatea de a se privi pe ei înșiși, viața și lumea, își pun întrebări pe care nu și le-au pus până atunci și găsesc răspunsuri. Preocupările sunt pe cât de diverse, pe atât de similare. Ne aduc împreună evoluția și autenticitatea, eu, cel real, fără măști și fără ce ar vrea alții să audă și să vadă la mine.”
Și Maria crede că cei care vin la ea sunt oameni proactivi, care caută să fie mai buni și care-și dau seama că au nevoie de ajutor. „Cine are cea mai mare nevoie de coaching? Omul deștept care se simte cumva prins în capcană, deși se știe în stare mental, fizic, emoțional. Cel care simte că are capacitatea de a atinge un vârf, însă nu reușește să își ducă viața la acel nivel, deși e activ, harnic și consecvent”, explică ea. „Coachingul nu este pentru oricine. Este pentru acei oameni onești cu ei și autentici, care, odată ce au lucrat cu ei și știu clar ce au de făcut, se apucă să și facă. Oamenii care fac coaching au o minte mai antrenată la schimbări și au înțeles care este valoarea schimbării. Schimbarea înseamnă viață. În natură, cel mai bun «silent coach» e cel care ne învață prin exemple, așa observăm că tot ceea ce nu se transformă moare.”
Oameni conștienți de sine, angajatori fericiți
Un om care simte pe pielea lui beneficiile sesiunilor de training și coaching nu e doar mai fericit, ci el reprezintă și un beneficiu pentru angajator. Tocmai de aceea multe companii oferă cursuri de dezvoltare, pentru că știu că, pe termen lung, ele sunt o investiție în angajați, atât la nivel profesional, cât și personal. E simplu: un om care se simte fericit e și un angajat mai mulțumit și mai performant.
Experiența i-a arătat Marianei că, adesea, angajații valorizează mai mult posibilitatea de a participa la astfel de traininguri decât un salariu mai mare. „Am observat că un mediu constructiv, un plan individual de dezvoltare, mai ales după procesul evaluării angajaților conform legislației, un program de compensații și beneficii în care este prevăzută pregătirea aduce mult mai mult decât o sporire a salariului”, spune Mariana.
„Nu am văzut încă vreun angajat care să-și spună «vreau să fiu rău, nepregătit, leneș, bolnav, sărac, lipsit de prieteni și de șansă, urât». Mulți vor să fie apreciați de cei din jur, să se simtă importanți în ceea ce fac, au ambiția aceea de «buton roșu». Rolul unui angajator este acela de a găsi acel buton, nevoia și ambiția angajaților de a le aduce încredere în sine și în companie însă, asemenea unui părinte, o poate face eficient cu ajutorul unui trainer.”
Și concluzia Mariei vorbește despre faptul că oamenii vor, pur și simplu, să crească, să fie mai buni, să fie priviți cu încredere și respectați ca angajați valoroși. „Nevoia de dezvoltare există în fiecare om. Ce pot face managerii este să îi ajute prin planuri de carieră, clarificări de obiective, evaluări, să le ofere un loc unde există un orizont și o recompensă a efortului, acel «what’s in it for me».”
Iar pentru Alice, matematica fericirii angajaților e la fel de clară: „Dacă vrei niște clienți fericiți, fă-ți mai întâi angajații fericiți și atunci, cu siguranță, ei, la rândul lor, vor avea grijă de clienți dintr-o stare de bucurie, mulțumire, dăruire pentru că nevoile lor interioare, de semnificație, de stimă și statut sunt împlinite de angajatori prin valoarea pe care le-o oferă trimițându-i la cursuri, investind practic în ceea ce contează și pentru ei.”
O viață cu sens, nu la voia întâmplării
Cine sunt, ce-mi doresc și ce pot să fac? Acestea sunt câteva dintre cele mai importante întrebări pe care oamenii care vor să trăiască cu sens și le pun azi. Iar răspunsurile nu mai vor să le afle doar pe cont propriu, în intimitatea propriilor gânduri, înainte de culcare, ca un ultim „task”, uitat undeva pe lista de activități dintr-o zi. Dimpotrivă! Realizarea de sine e printre cele mai importante obiective pe care orice om le are în lumea de azi, o declarație de intenție rostită cu voce tare, la care inclusiv angajatorul e invitat să participe atât ca susținător, cât și ca facilitator de oportunități prin care angajatul să ajungă la cea mai bună variantă a sa, să fie omul care știe că poate să devină!