employer branding
Employer Branding

Cum formezi departamentul de employer branding

Oamenii care construiesc brandul de angajator

„Cine are departament de employer branding?” Moment de liniște. Câteva mâini ridicate: una, două, trei. Câțiva ezită, semn că au un om dedicat sau lucrează la strategia de employer branding, dar nu au ajuns să aibă un departament dedicat. Probabil te numeri printre ei și ți-ar plăcea să faci lucrurile mai organizat, să ai alături o echipă de employer branding. Aceasta vine cu forțe noi în atragerea talentelor și lucrează la nivelul de implicare în companie.

Acesta este pulsul evenimentelor dedicate brandului de angajator la care am participat în ultimul an. De la ele, am plecat cu teme de gândire: dacă mâine aș începe construirea acestui departament cine este potrivit să facă parte din el și mai ales care este rolul fiecărui om în povestea employer brandingului care, în ultimul timp, câștigă tot mai multă importanță pentru o companie?

 

Employer branding-ul, responsabilitatea managementului?

În raportul 2020 Outlook: The Future of Employer Branding, Universum, liderul global în employer branding, a intervievat 2.000 de seniori executivi. I-a întrebat cine ar trebui să-și asume activitățile de employer branding. Rezultatele arată că părerile sunt împărțite și ușor confuze. 60% dintre oamenii de HR spun că această responsabilitate îi revine CEO-ului. Un CEO are deja agenda încărcată și să-i adaugi și această responsabilitate, nu este o soluție. Firește, că CEO-ul poate participa la ședințele de employer branding, unde vine cu expertiza sa, dar nu poate face un job ca la carte din asta. 37% dintre respondenți spun că responsabilitatea aceasta ar trebui să revină boardului de directori, 32% spun că este treaba HR-ului, iar 28% sunt de părere că marketingul ar trebui să se ocupe de employer branding.

Pentru a trece peste această nelămurire și pentru a evita pasarea responsabilității de la un departament la altul, multe dintre companiile din străinătate au creat propriile departamente de employer branding. Astfel înțeleg care elemente din oferta de angajare sunt atractive pentru publicul-țintă, le pun în valoare și oferă transparență. Iată cum ar trebui să gândești un departament de employer branding. 

 

Cum dai contur unui departament de employer branding

Gândește-l ca o agenție de marketing cu abilități în atragerea talentelor. E ca și cum ai avea 700 de piese de lego și ești super creativ cu resursele pe care le ai. Când ai nevoie de feedback, HR-ul îți este aproape, iar dacă vrei un design nou, echipa de marketing și cea de IT te ajută.

Un mix din diverse departamente

Colegii din departamentul de HR și cei din departamentul de comunicare pot face casă bună împreună: „Vedem că aceste două departamente lucrează tot mult mai mult împreună și că bugetele lor încep să se suprapună”, spune  Karl-Johan Hasselström, Global COO la Universum Global, în cadrul unui interviu pentru eJobs România.

 

HR

De ce ar trebui implicat: Este cel mai activ în lupta aceasta pentru atragerea talentelor. E în prima linie, cum se spune. Vorbește zilnic cu candidații, dar și cu angajații și are insight-uri valoroase despre așteptările acestora, mai mult decât oricine altcineva din companie.
Cum ajută: Cu feedback real de la candidați pe care îl share-uiește în echipă. E cea mai bună cercetare de piață care poate contura strategia de employer branding.

 

Comunicare/Marketing

De ce ar trebui implicat: Sunt cei care vin cu partea creativă și ajută la direcționarea mesajului către audiența potrivită, la timpul potrivit. Realizează materialele de brand și pun în valoare atuurile companiei, ca angajator.
Cum ajută: Valorifică feedback-ul colegilor din HR pentru a dezvolta campanii targetate, în care arată cum vin în întâmpinarea nevoilor candidaților.

 

Content manager

De ce ar trebui implicat: Ai nevoie de același ton al vocii pentru a comunica cu publicul.
Cum ajută: Cu articole optimizate SEO, documentare, alegerea fotografiilor potrivite.

 

Community manager

De ce ar trebui implicat: Dacă publicul nu este implicat în discuții, nimic nu se întâmplă.
Cum ajută: Ține legătura cu HR-ul și se ocupă de postările în social media, de creșterea engagementului. Răspunde în social media și monitorizează reputația companiei în online.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Events Planner

De ce ar trebui implicat: Multe echipe de recrutare nu sunt pregătite să organizeze și să gestioneze evenimente cum ar fi târgurile de carieră, dar și conferințe de dezvoltare a carierei pentru candidați.
Cum ajută: Identifică evenimentele unde brandul poate fi prezent. Se ocupă de strategia evenimentului, de stabilirea unei relații cu candidații, de partea logistică și comunicarea pre și post eveniment.

 

IT/ Development

De ce ar trebui implicat: 79% dintre candidații care și-au căutat joburi în ultimii ani au folosit datele din online despre companii pentru a lua o decizie, arată un studiu al companiei americane Pew Research Center. 34% au spus că prezența online a companiilor a fost cea mai importantă pentru ei.
Cum ajută: Strategia de employer branding trebuie clar gândită pentru online. Echipa de IT este cea care contribuie la o dezvoltare prietenoasă a serviciilor de employer branding în zona digitală.

 

Managementul

De ce ar trebui implicat:  Karl-Johan Hasselström, Global COO la Universum Global, chiar recomandă ca managerii să fie implicați pentru că EVP-ul (Employee Value Proposition) și strategia pornesc de jos în sus, dar e greu să reușești dacă nu ai susținerea managementului și o direcție clară, tradusă prin obiective și așteptări.
Cum ajută: Cu expertiza lor. 

 

Dacă nu ai oameni, îi formezi prin certificarea în employer branding

Contează enorm să ai oameni care înțeleg publicul intern și extern și vin cu idei creative pentru a atrage candidații și a reține angajați. Oamenii care au cunoștințe despre employer branding pot forma mai ușor o echipă și pot construi împreună. Cum există extrem de puține cursuri universitare despre employer branding, singura opțiune sunt cursurile ținute de Universum, liderul global pe acest domeniu. Am certificat peste 1.000 de persoane în employer branding în toată lumea”, precizează Karl-Johan Hasselström. În România, urmează a doua sesiune de cursuri la Academia de Employer Branding powered by eJobs, iar înscrierile au început deja. Cursurile cuprind module de învățare susținute atât online, cât și offline, acces la o comunitate de experți din toată lumea și se încheie cu un studiu de caz care aduce certificarea recunoscută internațional de Expert în Employer Branding. 

 

Ce faci când ai departament de employer branding, dar bugetul întârzie

Intenția este bună, echipa de employer branding s-a format. Entuziasm mare, dar bugetul întârzie să apară.  Dacă faci parte din această echipă, pregătește un scurt raport prin care arăți câți bani pierde compania atunci când un angajat pleacă din companie. Arată ce poate face un brand de angajator puternic. Dacă te poate ajuta să scazi și cu 1% costul pe care organizația îl are, asta ar fi un argument foarte clar”, precizează  Karl-Johan Hasselström. Sfatul său este să întrebi direct managementul: „Ce-și doresc oamenii de la o carieră?”. Să îi pui să-ți răspundă și apoi să le arăți realitatea. În 99% dintre cazuri există o discrepanță majoră între ceea ce talentele vor și ceea ce managementul crede că ei vor. Și asta este foarte convingător. Trebuie să folosești cifre ca să-i convingi, adaugă Karl-Johan Hasselström.

O echipă de employer branding se ocupă îndeaproape de imaginea companiei  și înțelege care elemente din oferta de angajare sunt atractive pentru publicul-țintă, credibile, distincte. Face tot posibilul să le valorifice, să le scoată în față într-un mod cât mai creativ. Contează ca în această echipă să fie oameni dedicați care să stabilească obiective clare, să aducă skill-urile potrivite pentru a dezvolta o strategie durabilă. Și mai presus de toate să țină cont de rezultate pentru a îmbunătăți. Exact ca în Lego, contează să găsești piesele și să le îmbini cât mai creativ pentru a construi responsabil, pentru candidați și angajați. 

 

Ți-a plăcut articolul despre employer branding? Citește și:

Greșeli frecvente în construirea strategiei de employer branding

Top 7 reguli de employer branding

Categorii:
Employer Branding

După absolvirea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, a lucrat timp de 8 ani în presa scrisă, în PR și în marketing pentru o companie de recrutare. În 2016 a simțit că e momentul pentru o nouă provocare în carieră și s-a alăturat echipei eJobs și ulterior și echipei We Are HR. În portofoliul său se află articole pe subiecte precum modificările legislative în domeniul muncii, cultură organizațională, leadership, employer branding, precum și interviuri cu specialiști în HR și manageri de companii.

Leave a Reply

*

*