Deleagă, dar și măsoară!
Deja ai prins gustul delegării, știi care sunt pașii pentru o delegare ca la carte și ce sarcini nu ar trebui pasate echipei. Însă nu lăsa delegarea să fie doar o altă activitate din agendă, ci măsoar-o și îmbunătățește-o constant printr-o analiză a stilului tău de conducere, dar și a reacțiilor echipei.
Începe cu un self-assessment pentru a evalua modul tău de a delega:
→ Explic clar oamenilor ce au de făcut?
→ Cedez responsabilitățile potrivite și definesc clar autoritatea lor de a lua decizii?
→ Ofer instrucțiuni pe tot parcursul proiectului? Ofer instrucțiuni doar la început și aștept rezultatele la final?
→ Deleg oricărui coleg care cred că poate face treabă bună?
→ Folosesc delegarea pentru a dezvolta abilitățile colegilor?
→ Apreciez implicarea colegilor în sarcinile pe care le deleg?
Răspunsurile la aceste întrebări ar trebui să-ți arate dacă delegarea este stilul tău de conducere, un mod prin care ghidezi echipa fără a simți nevoia de a o controla, creând structuri simple și eficiente, care duc toate acțiunile și resursele în direcția dorită. Compară rezultatele obținute cu cele pe care le așteptai și punctează metodele folosite în realizarea sarcinilor. Gândește-te la tehnici mai bune pe care le-ai fi putut folosi. Ia în calcul, de asemenea, și alte idei noi. Pentru a te asigura că niciuna dintre aceste informații valoroase nu se pierde, documentează atent procesul de evaluare și ține-l aproape pentru data viitoare.
„Din perspectiva mea, cantitatea și calitatea inițiativelor finalizate în echipă, reprezintă un bun indicator al gradului de delegare. Când inițiativele vin de oriunde din echipă, de la lider sau de la specialiști, din interior create sau preluate din exterior și implementate, se vede în energia și rezultatele echipei”, spune coach-ul Rodica Obancea.
Răspunsurile la aceste întrebări ar trebui să-ți arate dacă delegarea este stilul tău de conducere, un mod prin care ghidezi echipa fără a simți nevoia de a-i controla, creând structuri simple și eficiente, care duc toate acțiunile și resursele în direcția rezultatelor dorite.
De asemenea, bazează-te pe feedback-ul colegilor care pot spune dacă managerii deleagă prea mult odată, dacă deleagă persoanelor potrivite și cum desfășoară un proces de delegare:
- Răspunde la întrebările Cine? Ce? Când?
- Managerii explică oamenilor de ce ar trebui să realizeze un task?
- Își ajustează stilul de leadership pe parcursul procesului?
- Când deleagă își arată aprecierea și recunoștința față de reușitele anterioare ale colegilor?
Delegare cu succes
- Oamenii sunt reactivi (au capacitatea de a acționa de îndată pentru a face față unei situații urgente sau neprevăzute, fără să ceară permisiunea managementului).
- Poziția liderului este frecvent periferică, lăsând vizibilitatea și responsabilitatea pentru acțiune, direct membrilor echipei.
- Liderii își fac timp să observe, dar și să asculte pe cei care au idei, dar și pe cei care contrazic autoritatea, pe cei cu opinii diferite pentru a integra toate perspectivele relevante în crearea de valoare.
Ți-a plăcut articolul „Deleagă, dar și măsoară!”? S-ar putea să-ți placă și:
Confesiuni de lider: Delano Angel Lișcă, director comercial Synevo