deficit de atenție
Focus

Cum să combați deficitul de atenție în echipă

Cum se manifestă?

Poate ai remarcat că oamenii din echipa ta nu sunt mereu concentrați asupra task-urilor sau asupra mesajelor importante pe care le primesc în cadrul unui training. Și la o primă vedere sunt mulți factori care le mută focusul de pe activitățile pe care le-au început: notificările de pe telefonul mobil, zgomotul din birou sau colegii care le solicită ajutorul pe un proiect. Dar pentru toate aceste situații există și soluții, astfel încât să încurajezi atenția la job. Pauzele de mișcare, feedback-urile frecvente, dar și folosirea tehnologiei sunt doar câteva dintre opțiunile aflate la îndemâna angajatorilor pentru a veni în sprijinul persoanelor care suferă de un deficit de atenție. Alte soluții, dar și cum se manifestă deficitul de atenție, cum poți ajuta angajații care se confruntă cu asta, află în continuarea acestui articol de la Bogdan Pîrtoacă, psiholog clinician și specialist Hilio.

Persoanele cu ADHD vorbesc adesea despre lipsa de sprijin din partea angajatorilor ca fiind un motiv pentru care ar putea să părăsească locul de muncă. Cu toate acestea, cu sprijin, înțelegere și câteva mici schimbări pentru valorificarea punctelor forte și ale talentelor, sunt șanse mari ca cei care se confruntă cu asta să reprezinte un atu pentru organizație.

ADHD este o tulburare de neurodezvoltare, caracterizată printr-un tipar comportamental și care poate duce la afectarea performanței în mediul social, educațional sau profesional, potrivit Manualului de diagnoză și statistică a tulburărilor mintale DSM-5. Manualul împarte simptomele în două categorii: lipsa atenției, pe de o parte, și hiperactivitatea și impulsivitatea, de cealaltă parte.

 

Care sunt cauzele și factorii de risc?

Cauzele și factorii de risc care determină ADHD la acest moment rămân în mare parte necunoscute, dar cercetările actuale arată că genetica joacă un rol important. Pe lângă asta, oamenii de știință iau în calcul și studiază și alte cauze posibile, dar și factori de risc, printre aceștia numărându-se:

–   leziunile cerebrale,

–   expunerea în timpul sarcinii sau la vârste fragede la substanțe toxice, cum ar fi plumbul, consumul de alcool și tutun în timpul sarcinii,

–   nașterea prematură,

–   greutatea mică la naștere.

  

Cum se manifestă?

Deficitul de atenție se manifestă astfel: 

  • dificultăți de concentrare, afectează memoria de scurtă durată;
  • dificultăți legate de pornirea sau planificarea activităților;
  • dificultăți legate de organizare și pierderea lucrurilor;
  • persoana este ușor distrasă de lucruri mărunte, pe care alții nici nu le observă.

Impulsivitatea se manifestă prin:

  • discuții sau comportamente realizate în urma impulsului de moment, fără luarea în considerare a consecințelor; 
  • dificultăți legate de controlul emoțiilor.

Hiperactivitatea 

De obicei, adulții cu ADHD sunt mult mai puțin activi decât copiii care au același diagnostic, aceștia putând avea totuși simptome precum: neliniștea și nevoia de a bate din picior, de a mișca mâinile sau degetele, de a face mișcări repetitive. Unele persoane sunt diagnosticate cu tulburare de deficit de atenție, fără hiperactivitate. Această situație este întâlnită mai ales în cazul femeilor.

Deși nu este un simptom de bază, mulți oameni cu ADHD au probleme cu somnul. Acest lucru poate avea consecințe neplăcute pentru cei care sunt nevoiți să înceapă programul de muncă dimineața.

 

Ce tipuri de locuri de muncă se potrivesc persoanelor cu ADHD?

În general, locurile de muncă potrivite pentru persoanele care au un deficit de atenție au următoarele caracteristici:

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

  • se potrivesc bine cu interesele și abilitățile individuale, având în vedere că plictiseala și interesul scăzut vor face ca focusarea atenției să fie mult mai dificilă;
  • ziua de lucru foarte bine structurată;
  • oportunități de a face mișcare;
  • feedback constant și imediat din partea managerului și a colegilor.

Joburile ce nu sunt potrivite pentru persoane cu ADHD

Oamenii care se confruntă cu un deficit de atenție nu sunt tocmai potriviți pentru joburi ce presupun perioade lungi de lucru în izolare, sarcini monotone și repetitive sau cele care necesită niveluri ridicate de concentrare pe perioade lungi de timp.

 

Cum îi sprijinim pe cei cu deficit de atenție la job?

Primul pas pe care angajatorii îl pot face pentru sprijinirea angajaților diagnosticați cu ADHD este să afle mai multe despre afecțiunea cu care aceștia se confruntă. Să arate înțelegere și un nivel mai ridicat de flexibilitate.

În acest sens, este recomandată stabilirea unui interval flexibil de lucru în locul unui program rigid. Totodată, ar fi util ca aceștia să aibă posibilitatea să delege anumite activități mai puțin esențiale ale jobului pentru care au fost angajați.

 

Focus pe mediul de lucru 

Alte modificări rezonabile pe care angajatorii le pot face sunt legate de îmbunătățirea mediului de lucru. Iată câteva dintre ele: 

  • realizarea unor indicații vizuale postate pe un perete, care să conține diagrame cu rutinele de lucru, post-it-uri pentru reamintirea unor aspecte esențiale din anumite proiecte;
  • remindere fizice – ordonarea la finalul zilei de lucru a ceea ce va fi necesar de realizat a doua zi, eventual etichetarea instrumentelor, documentelor etc.;
  • ecrane mai mari de lucru, astfel încât toate informațiile să rămână vizibile, acest lucru având un efect pozitiv asupra memoriei de lucru;
  • încurajarea utilizării alarmelor și a cronometrelor;
  • reducerea factorilor distractori prin utilizarea căștilor cu muzică sau zgomot ambiental sau a dopurilor pentru urechi, sau dacă acest lucru este posibil, prin crearea unui spațiu de lucru cu un nivel scăzut de distragere a atenției.

Intervenția asupra rutinelor de lucru și de management prin:

  • oferirea feedback-urilor frecvente prin planificări zilnice sau săptămânale, urmărirea constantă a progresului realizat;
  • împărțirea sarcinilor în etape clare, distincte;
  • determinarea acestora să facă pauze de mișcare frecvente;
  • pauze programate în timpul întâlnirilor sau activităților ce se extind pe o perioadă mai lungă de timp.

Nu în ultimul rând, folosirea tehnologiei, prin intermediul aplicațiilor, poate ajuta angajatorii să se adapteze la necesitățile persoanelor cu ADHD în sarcini precum: prioritizarea activităților, remindere, generarea de zgomot alb sau sunete ambientale.

 

 

Ți-a plăcut articolul despre cum să încurajezi angajații cu un deficit de atenție? Citește și:

Positive leadership și cum construim o cultură organizațională solidă

De ce ai nevoie de un program de wellbeing în companie

Cum vulnerabilitatea te ajută să fii mai flexibil?

Categorii:
Focus

Hilio este platforma care adună toate resursele pentru sănătate și well-being într-un singur loc, atât pentru utilizatorii individuali, cât și pentru companii. Reunește peste 1.000 de medici și specialiști verificați și licențiați în: psihoterapie, nutriție, coaching, parenting și consiliere financiară, care sunt disponibili 24/7, de oriunde, oricând.

Leave a Reply

*

*