Unde mai găsești candidați și de ce să te implici în educatie?
Lipsa acută de candidați pe piața muncii nu este cauzată doar de plecarea românilor în străinătate, slaba pregătire a tinerilor sau pretențiile lor prea mari, ci vine și din lipsa de consiliere vocațională a tinerilor din liceele românești.
Elevii sunt dezorientați în ceea ce privește viitoarea lor carieră. De cele mai multe ori își aleg facultatea în funcție de ce au mai auzit în familie sau de la prieteni. Iar o mare parte dintre ei nu știu exact ce presupun aceste specializări, nu știu dacă au abilitățile necesare pentru acestea. Astfel, în piața muncii ajung tineri care se reprofilează după câțiva ani de experiență sau preferă să plece peste hotare, să-și croiască un drum departe de casă.
„Indiferent de liceul pe care îl urmează sau cum învață, toți sunt la fel de dezorientați în ce privește meseriile sau ce vor să facă când o să plece de pe băncile școlilor. Companiile trebuie să-i ajute să-și găsească direcția, mai ales dacă vor candidați pentru joburile disponibile. Mulți dintre ei nu vor da la o facultate, nu se vor înscrie nici la examenul de Bacalaureat. Unii vor prefera să stea acasă sau vor alege să plece în străinătate”, explică Oana Botolan Datki, SEE Managing Partner al companiei cu activități în sectorul resurselor umane CTeam Human Capital.
În 2017, spre exemplu, doar 116.000 de absolvenți s-au înscris pentru a susține examenul de Bacalaureat din cei 200.000 de elevi care au terminat clasa a XII-a. O mare parte dintre cei care nu se înscriu, într-adevăr, au ales să plece la muncă în străinătate.
Ce rol au companiile în educatie?
Unul dintre motivele dezorientării elevilor este lipsa consilierii vocaționale. Programe care ar putea să-i ajute cu o direcție sau chiar să le descopere potențialul pe care, unii dintre ei, nici nu-l bănuiesc.
„Dacă nu au pe cineva în proximitate nu știu unde să se ducă, ce meserii există sau cum să-și facă CV-ul. Există elevi care vor să devină medici, dar au rezultate slabe la învățătură, nu au familie să-i susțină. Un consilier ar putea să-i direcționeze spre o școală profesională de asistenți medicali, spre exemplu”, mai spune Oana Botolan Datki care, împreună cu cei de la Romanian Business Leaders, au lansat un program de orientare în carieră care pune în contact elevii cu joburile și organizațiile prezente pe piață.
Mai sunt și alte companii care s-au implicat în educatie, însă nu suficiente cât să acopere lipsa de candidați. Printre companiile care s-au aliat ca să pregătească tineri meseriași se află Draxlmaier, Continental, OMV Petrom sau Automobile Dacia.
„În străinătate funcționează mai bine școlile profesionale. Copiii fac ore de practică exact pe roboți sau cu tehnologie cu care se lucrează în fabrici. La noi copiii din școlile profesionale lucrează pe motoare învechite, apoi se duc să se angajeze și trebuie să o ia de la zero”, precizează Datki.
Ce poți să faci ca să obții o sursă bună de candidați?
„Trebuie să-i ducem în companiile în care își doresc să lucreze, ca să-și dea seama dacă le place cu adevărat și ce presupun aceste joburi. E importantă partea de consiliere în carieră, trebuie să stăm cu ei de vorbă și să-i ajutăm să fie realiști cu capacitățile lor. Ar trebuie să mergem să le povestim ce presupun anumite domenii, cât de interesante sunt și ce trebuie să facă ei mai exact. Dacă nu facem asta, ajungem să ne plece oamenii din companii sau să se reprofileze la 30-40 de ani”, mai spune Oana Botolan Datki.
De multe ori, tinerii se orientează spre domeniul IT, tocmai pentru că se vehiculează în piață că acest domeniu oferă cele mai mari salarii. Asta însă nu este suficient. E important să le placă ceea ce fac și să o facă bine. Iar ca să facă asta companiile trebuie să se implice în pregătirea potențialilor candidați.
„Sunt multe companii care se implica în educatie, atât în proiectul nostru, cât și în altele. Dar sunt și firme care așteaptă să se întâmple o schimbare de la alt nivel: cei din sistemul de educatie sau statul. Sunt de acord cu asta, dar până să se întâmple ceva e mai bine să facem o comunitate de companii care susțin sistemul educațional”, spune Oana Botolan Datki.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
Cum să crești retenția oamenilor prin programele de coaching