echipa
Focus

De ce echipa ta nu funcționează încă fix ca o echipă

Pune bazele unui grup unit!

Când ai ales să devii lider, ți-ai asumat responsabilitatea de a aduce oamenii împreună, de a coordona eforturile lor și de a-i inspira să lucreze împreună pentru a-și atinge obiectivele. Cu toate acestea, uneori, drumul către diverse obiective poate fi presărat cu provocări și obstacole de tot felul și te poți trezi într-un punct în care echipa ta nu mai funcționează ca o echipă.

În următoarele rânduri, vom explora împreună câteva dintre motivele pentru care echipa ta nu funcționează așa cum ți-ai dori și ce poți face pentru a o ajuta să atingă un nivel superior de coeziune și performanță.

 

Recompensezi doar comportamentele individuale

Felul în care alegi să recompensezi meritul oamenilor poate uni echipa sau, dimpotrivă, o poate dezbina. Dacă evaluările de performanță, bonusurile și promovările sunt concentrate doar pe individ, colegii ajung să se simtă într-o continuă competiție unul față de celălalt, iar asta îi împiedică să funcționeze ca o echipă. În această situație nu te poți aștepta să lucreze împreună pentru a îndeplini obiective comune.

Poți să schimbi acest lucru, dacă schimbi sistemul de recompense. Concentreză-te atât pe realizările individuale, cât și pe reușitele la nivel de echipă. Fă un mix de obiective, individuale și colective, ambele își au meritele lor. Recompensează fiecare coleg pentru victoriile întregii echipe și vei vedea cum oamenii vor fi mai motivați să împărtășească obiective comune și vor lucra mai bine împreună pentru a-și atinge țelurile.

 

Puterea de decizie este la tine

Într-o echipă este bine să împarți atât responsabilitățile, cât și puterea de decizie. Atunci când dai membrilor echipei autonomie în îndeplinirea sarcinilor, le transmiți că ai încredere în ei și îi ajuți să evolueze atât ca echipă, cât și individual. Lipsa distribuirii autorității pe de altă parte duce la întârzieri de proiecte, risipă de bani și de talente. Oamenii se simt frustrați, își pierd motivația și scad în productivitate. De aici până la apariția conflictelor interne și dezbinarea echipei mai este doar un pas.

Un lider eficient oferă oportunități pentru ca fiecare membru să se implice în procesul decizional și intervine doar pentru a asigura alinierea cu obiectivele organizaționale și pentru a evita riscuri majore. La urma urmei, cei care au lucrat îndeaproape la proiect pot aduce contribuții valoroase în procesul de luare a deciziilor.

 

Nu există scopuri specifice echipei

Oamenii care sunt uniți cu adevărat de un scop sunt cei pe care îi putem numi echipă. Problema este că adesea există o nepotrivire între oameni și scopurile companiei din care fac parte. Asta nu pentru că scopul organizației nu ar fi important, ci pentru că oamenii se conectează mai bine cu oamenii cu care lucrează în mod obișnuit și cu scopul care îi aduce împreună. De aceea, fiecare echipă are nevoie de un scop propriu, care să se alinieze la scopul companiei, dar cu care să se poată identifica mai ușor prin ceea ce fac zilnic.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Iluzia unui loc de muncă fără tensiuni încă există

Ca în orice relație, și între membrii echipelor apar tensiuni. Cea mai mare greșeală pe care o poți face e să ignori tensiunile și să speri că vor trece de la sine. În cel mai bun caz se vor aplana pe moment, însă, în timp, acestea se vor acumula și vor duce la conflicte mult mai mari. În loc să crezi în iluzia unui loc de muncă fără tensiuni și să construiești o cultură a tăcerii, mai bine înveți să le abordezi. Încurajează-ți colegii să discute deschis despre tensiunile lor și să caute împreună o rezolvare. Astfel de momente vor îmbunătăți calitatea relațiilor și vor menține echipa unită.

 

Funcționați după o ierarhie tradițională

Structurile organizaționale tradiționale, cu multe niveluri ierarhice pe verticală și reguli stricte, împiedică oamenii să comunice deschis unii cu ceilalți. Organigramele sunt adesea o modalitate de a lega ierarhic indivizii, în loc să încurajeze colaborarea în echipă și implicarea oamenilor în luarea deciziilor. Pentru a rezolva această problemă ar putea fi necesară schimbarea ierarhiei într-una mai flexibilă, cu relații preponderent pe orizontală, care să favorizeze un mod dinamic și fluid de a lucra împreună.

 

 

Ți-a plăcut articolul „De ce echipa ta nu funcționează încă fix ca o echipă”? Citește și:

Conflictele la job: cum le gestionezi pe cele vizibile?

Cum te ajută „Yes Culture” să sporești performanța

Categorii:
FocusLeadership

Specialist Marketing // A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării în cadrul Universității din București și a continuat studiile cu un Master în Social Media și Marketing Online, în cadrul SNSPA. Cu peste 7 ani de experiență în comunicare și marketing, este mereu în căutarea celei mai eficiente soluții pentru obținerea celor mai bune rezultate. La eJobs, Andra se ocupă de planificarea evenimentelor momentului, dar este totodată și mintea creativă din spatele anumitor proiecte de marketing.

Leave a Reply

*

*