Cum te ajută inteligența emoțională să oferi feedback
Oferirea de feedback este o acțiune pe care o întreprinzi zi de zi în relația cu oamenii din echipa ta. Poate fi vorba despre coaching informal sau părerea pe care o expui în cadrul unui Performance Review. Ba mai mult, poți chiar să oferi feedback inconștient prin limbajul corpului sau alte semnale.
Dar, indiferent de metoda de comunicare aleasă, feedback-ul este fundamental pentru manageri sau team leaderi. Iar dezvoltarea abilității de a oferi feedback, cu ajutorul inteligenței emoționale poate face o diferență enormă asupra felului în care acesta este recepționat.
Ce are de-a face inteligența emoțională cu feedback-ul?
Inteligența emoțională este capacitatea de a identifica, înțelege și gestiona emoțiile. Mai simplu spus, este abilitatea de a face emoțiile să funcționeze în favoarea ta, în loc să acționeze împotriva ta.
Desigur, din perspectiva inteligenței emoționale, este important ca principalul tip de feedback pe care îl oferi să fie o laudă sinceră și punctuală. Acest lucru se datorează faptului că feedback-ul pozitiv consecvent ajută la construirea unei culturi a „siguranței psihologice”. Acesta este un mediu în care angajații se simt în siguranță să își asume riscuri, să fie ei înșiși, să vină cu idei noi și chiar să greșească.
Cu alte cuvinte, un mediu sigur din punct de vedere psihologic este unul care se bazează pe încredere – încredere că liderii de echipă și colegii sunt de partea ta și nu-ți vânează fiecare greșeală pentru a te trage de urechi.
Dar, în timp ce laudele contribuie la consolidarea încrederii, uneori trebuie să oferi și feedback despre cum oamenii ar putea să se îmbunătățească. Este singurul mod în care oricine poate crește. Și tocmai de aceea feedback-ul ar trebui să fie constructiv.
Ce înseamnă concret să oferi feedback constructiv?
Oamenii care oferă feedback constructiv oferă sugestii și recomandări trecute prin filtrul empatiei și înțelegându-și totodată interlocutorul. Aceștia sunt familiarizați cu punctele tari, punctele slabe și abilitățile unice ale membrilor echipei. Știu că sunt anumite persoane care preferă să primească feedback individual, dar și cei care-l acceptă un feedback colectiv, oferit în cadrul unui grup.
Utilizând 2 întrebări simple, vei putea transforma feedback-ul negativ din ceea ce destinatarul consideră că este dureros, în ceva extrem de util.
Ce părere ai despre…?
Este o întrebare atât de simplă, dar este extrem de eficientă:
Ce părere ai despre prezentarea pe care ai făcut-o ieri?
Ce părere ai despre noua ta sarcină?
Cum simți că merg lucrurile în acest proiect?
Sigur, probabil că se întreabă ce părere ai despre prezentarea lor, cum se descurcă în noua sarcină sau cum merg lucrurile la acest proiect. Poate chiar știu deja care sunt problemele și cum ar putea să îmbunătățească lucrurile. Și aici ai șansa să le câștigi încrederea; oferindu-le niște laude.
Spune-le ceva ce au făcut bine și de ce apreciezi acest lucru. Spune-le ce ai învățat de la ei sau ceva la care simți că excelează cu adevărat. Cu cât ești mai specific, cu atât mai bine. În același timp, vor lăsa garda, deoarece te vor vedea ca pe cineva care este de partea lor.
În acest moment, ultimul lucru pe care vrei să-l faci este să te folosești greșit de încrederea pe care ai câștigat-o pentru a ataca… motiv pentru care formularea celei de-a doua întrebări este atât de importantă:
Pot să-ți împărtășesc și eu un feedback constructiv?
În momentul în care ceri unei persoane dintr-o echipă permisiunea de a împărtăși feedback constructiv, ea va ști la ce să se aștepte. Întrucât ai stabilit deja că intenția ta este de a ajuta, nu de a face rău, ea va fi dornică să pună în practică tot ceea ce ai de împărtășit.
Nu vei mai fi privit drept șeful mereu nemulțumit sau colegul care încearcă să se facă remarcat prin punctarea minusurilor celorlalți. Ci mai degrabă persoana care oferă un plus de valoare, care-i ajută pe ceilalți să le fie mai bine. Iar mai constructiv de atât, nici că se poate.
Ți-a plăcut articolul „Cum te ajută inteligența emoțională în arta oferirii feedback-ului”? Citește și:
5 cărți de business traduse în română în 2022