Cum se atinge succesul în echipă și cum te menții sus
Performanța nu se atinge peste noapte și de cele mai multe ori echipele care reușesc să o facă au în componența lor oameni cu vechime, cu experiență, care au înțeles clar de unde pleacă și înspre ce se îndreaptă. Iar o echipă performantă are nevoie și de un lider asemenea ei.
Un astfel de lider este Elena Pap, director regional Up Coop, ce face parte de peste 20 de ani din acest grup și care și-a însușit, de-a lungul timpului, numeroase lecții despre cum reușești să-ți faci brandul remarcat pe o piață în continuă schimbare.
Cum să menții succesul în echipă?
Ocupi poziția de director regional în cadrul Up Coop pentru România, Moldova, Bulgaria, Grecia și Serbia. Ce diferențe și ce asemănări ai sesizat între cele 5 țări?
O asemănare importantă este aceea că atât clienții, cât și colegii din aceste 5 țări sunt orientați către inovare, digitalizare, simplitate, cu scopul de a crea experiențe autentice și relevante pentru toate audiențele noastre țintă. Și ambiția este aceeași, indiferent de țară, să motivăm, să creștem calitatea vieții angajaților, cetățenilor, partenerilor noștri prin soluții și produse moderne, adaptate tendințelor și nevoilor pieței. Diferențele provin din contextul politic și economico-cultural, însă la bază lucrurile sunt similare.
Ce înseamnă pentru tine performanța?
Înseamnă, în primul rând, adaptabilitate și capacitatea de a aduce oamenii împreună și de a crea contextul optim pentru excelență. Dacă e ceva ce am învățat în ultimii ani, e că a te adapta este singurul lucru care te ajută să navighezi eficient în orice situație, chiar și când este complet neprevăzută. De asemenea, performanța înseamnă cultivarea unui mediu în care accentul se pune pe inteligență colectivă, pe muncă în echipă.
Empatia și susținerea sunt absolut necesare în relațiile interumane, iar cele de business nu fac excepție. Personal, mă mândresc cu oamenii din echipa Up România, care, pe lângă că sunt profesioniști desăvârșiți, sunt și persoane minunate, alături de care știu că succesul este un scop pe care numai împreună îl putem atinge.
Up România este prezent pe piață deja de 20 de ani, iar tu ai fost acolo încă de la început. Ce decizii crezi că au ajutat la menținerea companiei printre jucătorii de top din domeniu?
Înainte de a mă alătura Up România, în 2002, ca director financiar, lucram la o companie de consultanță financiară, unde coordonam departamentul de contabilitate. Mi s-a părut o adevărată provocare propunerea de a face parte dintr-o echipă cu 5 oameni, într-un domeniu nou, dar cu perspectivă, deoarece industria biletelor de valoare era la început de drum, iar posibilitatea de a susține puterea de cumpărare a salariaților prin acordarea de tichete de masă în România încă nu era cunoscută.
Era vorba despre un grup internațional, în plină expansiune teritorială și m-am întrebat: „Îmi asum riscul, intru în această aventură sau nu?”. Intuiția mi-a spus că da, și am ales să transform riscul într-o oportunitate și să devin parte a unui proiect nou, dar ale cărui valori le împărtășeam. Între timp am evoluat ca societate, transformările pe care le vedem sunt tot mai mari. Acum nu mai e suficient să le constatăm, ci trebuie să le anticipăm.
Să fii foarte conectat la vremuri, să anticipezi nevoi și să fii cu un pas înaintea tuturor, acesta e secretul transformării și consolidării unui business. Este și motivul pentru care, la Up România, punem accent pe digitalizarea serviciilor, pe îmbunătățirea experienței utilizatorului, pe propuneri inovatoare și pe parteneriate cât mai diverse.
În acest an, Up România a primit certificarea Great Place to Work®. Ce rol consideri că joacă satisfacția angajaților în obținerea performanței de către o companie?
Această certificare reprezintă o recunoaștere a faptului că, de-a lungul celor 20 de ani, am pus oamenii în mijlocul activității și deciziilor, astfel am păstrat alături de noi oameni implicați și pasionați de ceea ce fac. Ne-am bazat întotdeauna pe transparență, pe încredere și astfel am construit un mediu în care oamenii se simt în permanență valorizați și încurajați să fie performanți și să devină cea mai bună versiune a lor.
Ne mândrim cu faptul că majoritatea angajaților noștri au peste 10 ani vechime în companie, se cunosc foarte bine și reușesc să aibă o colaborare eficientă, care se reflectă și în succesul business-ului nostru.
În 2020, când totul se clătina, angajații căutau companii sigure și stabile. Ce aspecte crezi că vor fi importante în 2023?
Un prim pas pe care companiile pot să-l facă pentru a-și îmbunătăți relația cu echipele este să asculte, să fie prezente în viața angajaților și să vadă dacă sunt bine. Astfel, preocuparea companiilor pentru starea de bine a angajaților trebuie să fie susținută prin practici organizaționale solide.
De-a lungul ultimilor ani, retenția angajaților a devenit la fel de importantă ca atragerea de noi talente. Pentru noi, echipa este unul dintre cele mai puternice atuuri, iar pentru susținerea ei am implementat, de-a lungul anilor, mai mulți pași: asigurarea unui climat de colaborare, oferirea de cursuri de pregătire pentru o dezvoltare continuă, încurajarea inițiativelor, recompensarea lor printr-un pachet atractiv de beneficii extrasalariale, și, nu în ultimul rând, derularea de acțiuni de responsabilitate socială. Pentru că știm că a construi o societate durabilă depinde și de noi.
În 2021, s-a lansat platforma Up MultiBeneficii. Ce a condus la apariția ei?
Pandemia ne-a arătat cât de importante sunt adaptabilitatea, flexibilitatea și libertatea de a alege. Au fost modificări semnificative și în preferințele angajaților, iar acest lucru s-a reflectat și asupra beneficiilor extrasalariale. Astfel, angajații au fost cei care și-au exprimat dorința de a-și construi singuri pachetele de beneficii pentru a avea acces la produse și servicii personalizate pe nevoile lor.
Astfel a apărut Up MultiBeneficii, unde angajatorii oferă un buget lunar pe care salariații îl pot folosi exact așa cum vor, pentru că au o gamă variată de opțiuni.
Mai este loc de performanță pe această zonă a beneficiilor extrasalariale, a soluțiilor și instrumentelor moderne de plată?
Bineînțeles, întotdeauna este loc de mai bine, iar noi punem accentul pe inovație, atât acum, cât și în viitor. Astfel, ne concentrăm pe a ne implica în proiecte care contribuie la creșterea calității vieții oamenilor. Un exemplu în acest sens este hackathon-ul pe care l-am găzduit la sediul nostru din clădirea U-Center, la care au luat parte 22 de echipe de liceeni și studenți, care au dezvoltat proiecte care țin de Web 3, NFT-uri, sustenabilitate. 6 dintre echipe sunt acum în faza de accelerare, beneficiind de ore de mentorat oferite de experți interni și parteneri Up România.
Credem în oameni și în creativitatea lor, motiv pentru care în cadrul Up România încurajăm gândirea liberă și inovatoare. Colegii noștri vin mereu cu idei noi, care sunt analizate și de multe ori se transformă în servicii, fluxuri și optimizări cu impact în performanța companiei.
Ți-a plăcut articolul despre succesul în echipă? Citește și: