Cum gestionezi stările emoționale ale colegilor în această perioadă
Schimbările asupra cărora nu deținem controlul sunt tot mai frecvente în ultima perioadă și, inevitabil, acestea își pun amprenta asupra stării emoționale. A ta, ca lider, și a oamenilor din echipele pe care le coordonezi. Ce poți face pentru a-ți susține oamenii și pentru a crea un mediu echilibrat de lucru în contextul actual, în care toate privirile sunt îndreptate spre situația din Ucraina? Există câteva lecții pe care le-ai deprins poate în ultimii 2 ani și care se pot aplica și acum. Indiferent de momentele sau de evenimentele pe care le întâmpinăm, contează să arăți că ești om, să vorbești despre emotiile tale, fără teama că vei părea vulnerabil, să știi să asculți oamenii și să-i încurajezi ca împreună să gândiți acțiuni care readuc echilibrul. Coordonarea unei discuții care implică multe aspecte emoționale poate părea dificilă în acest context, de aceea poți urma sfaturile unui specialist în terapie cognitiv-comportamentală,.
Gabriella Bondoc, psihoterapeut cu peste 9 ani de experiență și fondatoarea Clinicii Hope îți oferă ghidare pentru a face față mai ușor acestei perioade în care este important ca un lider să fie bine, să știe de unde să-și ia resursele și să poată astfel să-și ghideze și echipa către o stare mai bună.
Cum să abordez subiectul situației curente din Ucraina cu echipa? Care este cea mai bună metodă prin el ar trebui discutat?
În perioada aceasta leadership-ul este important. Poate că exemplul președintelui Zelenski, care a ales să nu-și părăsească țara și să ceară ajutor pentru ucrainieni, ne confirmă tuturor că oricât de greu ne-ar fi suntem un exemplu pentru echipele noastre. Liderii ar trebui să fie primii care vorbesc cu deschis despre frică, despre insomnii, despre sentimentul de neputință și lipsă de control. Ar fi bine ca managerii să acorde 10-15 minute pe zi pentru a vorbi despre știri, de a recunoaște emotiile pe care le au și ei și pentru a asculta emotiile pe care oamenii din echipele lor le au. În același timp, aceste discuții sunt și o ocazie de a veni cu soluții. Poate sunt anumite tehnici care pe tine, ca lider, te-au ajutat: de exemplu, tehnicile de respirație, limitarea știrilor, donațiile. Și astfel puteți gândi la nivel de companie modalități de susținere a refugiaților. Această abordare a dat multor companii un sens în această perioadă. A ajuta este un mecanism de combatere a stresului. Poți susține valori (care sunt și ale companiei) prin aceste inițiative. Oamenii își iau astfel gândul de emotiile proprii, poate sentimentul de victimizare nu va fi la fel de puternic. Având îndrumare din partea liderului își dau seama că pot ajuta.
Cum aduc echilibrul în echipă și cum motivez oamenii într-o perioadă agitată, presărată cu incertitudini?
Lucrurile ar trebui să funcționeze după un program. 10-15 minute în care fiecare își spune ce simte, ce crede despre această perioadă. Discuțiile ar trebui axate și pe motivarea oamenilor să facă ceva. Ține cumva și de cultura locului. Ca lider ar trebui să le transmiți că noi putem face ceva. Și să mobilizezi oamenii ca într-o anumită zi, la o anumită oră să vă întâlniți și să donați haine și alimente. Să oferi exemplul personal. Aceste acțiuni vor ajuta la detensionare și vor permite întoarcerea la muncă și crearea unor spații separate, pentru emoții și pentru lucru.
Ce ton ar trebui să am în comunicarea cu echipa în această perioadă?
Exemplele din perioada aceasta ne confirmă că perioada liderilor care ridică tonul sau caută diverse modalități de a se impune a trecut. Acest stil de conducere e perimat. Un lider trebuie să arate că este om, să promoveze valori precum blândețea, conectarea, respectul. Oamenii nu ar mai trebui să permită nimănui ridicarea tonului, iar liderii ar trebui să fie conștienți de consecințele pe care le poate avea o abordare nepotrivită.
Ce ar trebui să facă o companie pentru a avea grijă de sănătatea emoțională a oamenilor săi, astfel încât oamenii să fie mai pregătiți pentru situații imprevizibile?
Există programe de sănătate emoțională care pot fi implementate atât în companii mari, cât și în companii mici. Fiecare companie ar trebui să aibă un program de prevenție care să ajute oamenii indiferent de perioadele și situațiile care vor veni. Am remarcat în perioada pandemiei interesul liderilor pentru a face ceva în această direcție. Inițiativa de a acorda atenție sănătății emoționale este benefică și în gestionarea perioadei actuale. Este mult prea devreme să știm dacă această grijă pentru gestionarea emoțiilor în pandemie ajută și acum, dar vă pot oferi exemplul terapeuților alături de care lucrez. Și noi am trecut prin stres și ne-a afectat perioada pandemiei. Însă practica și cunoștințele ne ajută să ne repliem, să tragem aer în piept și să conștientizăm să adevărata libertate stă în felul în care reacționezi la evenimente imprevizibile. Acestea pot să vină, dar ceea ce ne definește ca ființe umane este felul în care reacționăm în fața lor.
Ce lecții învățate din pandemie pot să transmit acum echipei mele?
Cred că o să ne ajute ce am învățat în pandemie să rezistăm și perioadei actuale. Am învățat să ne ajutăm, să fim alături unii de alții. Am învățat că e important să ne luăm resurse din interior. Și acum e important să ne încurajăm oamenii să-și facă timp pentru ei, să ia pauze, momente în care să facă ce le place pentru a-și găsi astfel energia necesară gestionării emoțiilor.
Ai găsit utile informațiile din articolul „Cum gestionezi emotiile colegilor în această perioadă”? S-ar putea să te intereseze și: