Cum să construiești o cultură bazată pe curaj, nu pe temeri
Emoțiile influențează mult comportamentul oamenilor din echipa ta, iar una dintre cele mai puternice emoții este frica. De multe ori, experiențele pe care le-au avut în companie, fie în relaționarea cu managerii, colegii, fie deciziile care au fost luate contribuie la crearea acestui sentiment. De altfel, conform unui sondaj eJobs, frica provenită din experiențe nefericite este menționată și de candidați ca barieră în găsirea unui nou job. În contextul actual, în care lucrurile se schimbă mult mai des decât în anii anteriori, frica poate fi chiar mai mare. Și aici este rolul tău să intervii, pentru a crea o cultura sănătoasă și experiențe de lucru bazate pe curaj, nu pe temeri.
Întrebările care pot conferi temeri
Printre cele mai importante preocupări ale oamenilor în acest moment sunt cele legate de stilul în care vor lucra și de partea financiară:
- Ce se întâmplă dacă suntem obligați în vreun fel sau altul să ne întoarcem la birou?
- Ce se întâmplă dacă nu-mi pot atinge targetul?
- Ce se întâmplă dacă jobul meu este automatizat sau externalizat?
- Dacă salariul meu este mai mic decât al colegului?
Pentru a putea gestiona aceste temeri este important să înțelegi psihologia fricii, în special pe fondul incertitudinii. Într-un context dominat de incertitudine, în care oamenii se simt nesiguri în ceea ce privește viitorul lor, tind să fie dominați de frică, să supraestimeze riscurile și să subestimeze capacitatea lor de a face față provocărilor. Pe de altă parte, și un mediu în care se insistă asupra siguranței și asupra faptului că „sunteți protejați”, nu este motivant și nu determină oamenii să acționeze. Misiunea ta este să asculți activ, să oferi răspunsuri și siguranță psihologică pentru ca oamenii să acționeze. Să conștientizezi că există:
- Culturi bazate pe frică, unde oamenii sunt reactivi și unde atmosfera din interior se resimte în rezultate și în exterior, în lucrul cu partenerii, clienții.
- Culturi birocratice unde regulile sunt respectate, indiferent dacă acestea sunt corecte sau greșite.
- Culturi curajoase în care managerii promovează siguranța psihologică, reduc temerile oamenilor, astfel încât aceștia să se poată concentra asupra obiectivelor comune și să obțină rezultatele dorite. Aceste culturi generează și cea mai mare încredere în rândul clienților lor.
La fel cum nu toți oamenii se nasc curajoși, nici companiile nu se pot naște cu o cultura a curajului. Și nici nu putem cere liderilor să fie curajoși de pe o zi pe alta. Este ca și cum ai cere oamenilor:„Ai un milion de mile, așa că ne-ar plăcea să te ocupi de aterizarea avionului”, spune Brené Brown, cercetătoare și scriitoare americană, profesor la Universitatea Houston. Oamenii pur și simplu nu au setul de abilități necesare.
Dar poți crește o cultura a curajului și lideri curajoși.
„Curajul se poate învăța, este observabil și este măsurabil”. Putem învăța oamenii cum să se prezinte și cum să facă față situațiilor dificile. Liderii pot alege curajul în locul confortului pe tot parcursul zilei. Și, da, este ok să fii vulnerabil, este zona în care viitorii lideri ar trebui să se concentreze, dar este și cea mai grea. Vulnerabilitatea implică <<incertitudine, risc și expunere emoțională>>, toate acestea fiind vitale pentru curaj și pentru crearea unei culturi a curajului”, adaugă Brené Brown.
Ascultă temerile și abordează-le deschis
Lucrul remote din ultimul an sau de la birou (care nu mai este plin de colegi ca acum doi ani) a intensificat sentimentele de singurătate și deconectare. Așadar poți stabili mai des întâlniri one to one în timpul cărora să întrebi colegii cum se simt și să-i asculți. Să acorzi atenție și comportamentului nonverbal. Și să abordezi deschis temerile nerostite, încercând pe cât posibil să le atenuezi (acolo unde ai și argumente) și chiar să vorbești despre cum a fost pentru tine ultimul an, pentru ca oamenii să simtă susținere și să poată rămână concentrați asupra lucrului. Astfel încurajezi și gândirea îndrăzneață și gestionarea provocărilor momentului.
Iar această abordare este vitală dacă iei în considerare și statisticile care arată că principalul motiv pentru care angajații buni renunță la job este acela că șefului lor nu le pasă de ei, conform unui studiu Accenture.
Desigur, piața actuală a locurilor de muncă îi va face pe mulți să se gândească de două ori înainte de lua o astfel de decizie, dar lucrul alături de oameni care simt că managerului lor nu le pasă de ei nu poate fi de viitor.
Ajută-i să înțeleagă business-ul și să găsească scopul comun
Indiferent de contextul în care ne aflăm, ajută colegii să înțeleagă obiectivele business-ului, planurile pentru viitor, precum și cum pot contribui ei la realizarea acestor obiective și planuri. Încurajează solidaritatea față de un scop comun. Pe măsură ce se continuă cu munca remote, oamenii simt tot mai mult nevoia de a fi motivați, de a ști care este scopul înbusiness. Ajută-i să-l găsească și să conștientizeze că efortul lor contează.
Adoptă comportamentul curajos pe care ți-l dorești și de la echipa ta
Ți-ar plăcea ca oamenii din echipa ta să fie curajoși, dar curajul începe cu modele. Să ai inițiativă, să încerci să faci lucrurile bazându-te pe corectitudine și transparență, fără a pretinde că tu ai dreptate. Ca lider ești un barometru emoțional în companie și oferi indicii colegilor cu privire la modul de a răspunde și de a se comporta.
Dacă eviți să iei anumite decizii sau să acționezi, te poți aștepta ca așa să procedeze și oamenii din echipa ta. Într-adevăr sunt și situații în care aceștia vor înțelege că nu ai controlul asupra a tot ceea ce se întâmplă în companie, dar se așteaptă să acționezi corect și transparent în situațiile care țin de tine, oferindu-le astfel o siguranță psihologică care îi îndeamnă să se simtă încrezători și mai curajoși în acțiunile lor.
Așadar, înainte de a cere atitudine curajoasă, realizează o scurtă autoevaluare pentru a vedea cum ești ca lider și ce poți îmbunătăți.
Încurajează oamenii să-și depășească limitele
Într-un mediu de lucru în care oamenii sunt criticați pentru ideile lor sau există un control mare asupra a ceea ce fac, aceștia vor prefera să rămână în banca lor. Însă când susții acțiunile curajoase, reduci frica colectivă și construiești siguranța psihologică necesară pentru ca oamenii să ia cuvântul, să vină cu propuneri și să acționeze. De multe ori, în urma unor conversații curajoase și incomode se nasc idei bune.
Nu stigmatiza eșecul
Oamenii nu își propun să facă greșeli. Însă dacă nu se simt suficient de siguri ca să riște, vor repeta ceea ce știu că este acceptat, iar această abordare este o barieră în calea inovației. Când îți susții colegii chiar și în situațiile în care aceștia greșesc, susții performanța lor. Când privești eșecul ca pe un lucru necesar pentru ca oamenii să evolueze, și aceștia îl vor privi la fel și vor acționa fără teamă. Poți face primul pas la ședința săptămânală când le poți ceri să-și prezinte eșecurile din ultima săptămână și ce au învățat din fiecare. Apoi bucurați-vă de ceea ce ați învățat și puteți aplica în alte proiecte.
Dezvață ceea ce credeai că știi, pentru a reînvăța ceea ce trebuie să știi
Poate cea mai mare barieră în calea performanței este atitudinea Eu știu. Însă singurul mod prin care îți poți susține oamenii să se adapteze la orice realitate (pe care să recunoaștem, niciunul dintre noi nu o poate prezice cu exactitate) este să-i încurajezi să lase deoparte certitudinile și să recunoască că nu știu anumite lucruri. Să fie deschiși să dezvețe ceea ce credeau că știu, astfel încât să poată reînvăța ceea ce trebuie să știe.
Bariere în cultura curajului
Fricile care nu sunt gestionate sau sunt gestionate într-un mod nepotrivit, fără a ține cont de așteptările oamenilor și de ceea ce simt aceștia, sunt o barieră în calea dezvoltării unor skill-uri importante precum creativitatea și colaborarea atât de necesare în contexte dificile. Să incluzi curajul în cultura companiei este un act de curaj necesar acum. Iar dacă nu știi de unde să începi, caută resurse în interiorul tău. Transformă valorile companiei în comportamente observabile, transmite încredere oamenilor prin responsabilitate, integritate, non-judecată și empatie. Alege să acționezi cu mult curaj astfel încât să-i inspiri și pe colegii tăi.
Provocările nu lipsesc atunci când ai o listă lungă de roluri pe care trebuie să le ocupi. Dar, cu o doză de curaj și instrumentele necesare la îndemână, poți să treci cu brio peste ele. Curaj! Îți suntem alături atât cu cele mai eficiente tool-uri pe eJobs.ro!