Criză de personal în HoReCa?
Problema forței de muncă a devenit cea mai „arzătoare” provocare cu care se confruntă angajatorii din domeniul HoReCa. Iar companiile nu stau în loc, unele sunt nevoite să preia modelul companiilor din producția de componente auto și se implică în crearea de școli profesionale pentru a-și crește viitorii angajați, altele importă forță de muncă din străinătate. Eforturile pe care le depun pentru a stopa această criză de angajați, totuși nu sunt suficiente.
„Industria ospitalității se confruntă cu o mare criză a forței de muncă. Este o permanentă luptă în a convinge tineri să vină spre turism și cred că aici fiecare dintre noi trebuie să jucăm un rol activ și să le arătăm cât de frumos, cât de plăcut este și cum poți să fii împlinit și mulțumit lucrând în această industrie”, spune Călin Ile, reprezentant al Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR) și director general al hotelului Ibis Gara de Nord. În opinia sa, numărul de candidați oferiți de piața muncii în acest moment nu este nici pe departe suficient raportat la creșterea pe care o înregistrează sectorul.
De asemenea, el spune că sistemul educațional nu oferă o bază de selecție suficientă, astfel încât majoritatea angajaților se formează la locul de muncă, și nu în școală așa cum ar trebui. „Îi luăm aproape de la zero și investim în formarea lor pentru această meserie”, spune Călin Ile.
Și nu doar numărul absolvenților de astfel de școli este insuficient, dar și interesul tinerilor pentru aceste specializări scade de la an la an. De cele mai multe ori, ei sunt îndrumați de părinți să facă o facultate, iar cei care totuși ajung să se formeaze în acest domeniu, sunt din categoria celor care nu reușesc să obțină note mari în școală.
„Cred că este o problemă de educație care vine, în primul rând din familie și apoi, din lipsa unui sistem de învățământ potrivit. Părinții muncesc din greu pentru a-și întreține copiii, care deși sunt capabili să muncească, nu o fac, având totul la îndemână. Mulți părinți consideră că este necesar să ai o facultate și așa foarte puțini mai ajung în școlile profesionale și dacă ajung, ajung în ultima instanță, în niciun caz din pasiune sau dorința de a face o anumită meserie”, crede Zoe Dobre. Acest lucru se poate observa și din statisticile care spun că unu din patru tineri români cu vârsta cuprinsă între 15-24 de ani, nu sunt elevi sau studenți și nici nu lucrează.
De ce românii nu vor să lucreze în HoReCa?
Este clar că în industria HoReCa angajatorii caută de zor angajați, dar, înainte să găsim soluții, poate că ar fi mai bine să vedem care sunt motivele care declanșează deficitul de personal. Ele pornesc de la oportunitățile multiple pentru același profil de oameni, numărul românilor care aleg să plece la muncă peste hotare pentru salarii mai mari, dar și atitudinea diferită față de muncă a noii generații comparativ cu cea anterioară.
Toate la un loc determină angajatorii să apeleze la soluții de recrutare mai dificile și de durată, cum este importul de personal din țări mai puțin dezvoltate economic față de România.
„Din ce în ce mai mulți angajatori se gândesc la aducerea personalului din țări asiatice”, spune Zoe Dobre, directorul de resurse umane al grupului de restaurante City Grill.
Grupul de restaurante City Grill, format din 19 unități de lucru, este chiar una dintre companiile care va apela la acest „plan de atac”, aducând de luna aceasta, personal din Nepal, care se va alătura celor 1.300 de angajați români din cadrul grupului.
„Este o opțiune serioasă și de aceea industria pune presiune pe autorități în reglarea procedurilor de aducere a forței de muncă din străinătate. Trebuie să fie mai ușor din punct de vedere birocratic, să meargă mai repede acest proces de angajare a străinilor”, mai spune Călin Ile, menționând că importul de forță de muncă din străinătate constă într-un proces dificil care durează destul de mult timp.