Confesiuni de lider: Felicia Georgescu, Head of HR & CSR Sodexo România & Bulgaria
Poți veni cu cele mai bune soluții pentru bunăstarea angajaților. Însă dacă organizația ta nu are o cultură sănătoasă, îndreptată către oameni și nevoile lor, e provocator să găsești cea mai bună rețetă. Despre cum ajungi la rețeta succesului în leadership, dar și cum poți face față cu brio în echipă perioadelor dificile, ne povestește Felicia Georgescu, Head of HR and CSR Sodexo România & Bulgaria!
Cu ce gânduri te-ai alăturat, în urmă cu aproape 9 ani, echipei Sodexo? Ce așteptări aveai atunci și cum ai descrie acum călătoria?
Trebuie să recunosc că atunci când am fost sunată de agenția de recrutare și mi s-a povestit despre Sodexo, nu aveam nici cea mai mică idee despre această organizație. Hai să vedem despre ce este vorba, mi-am spus și astfel, mânată de curiozitate, am mers la interviu și am întâlnit niște oameni minunați, care m-au inspirat și care au împletit viziunea Sodexo în aspirațiile mele de HR. Am simțit că rolul meu poate căpăta o altă dimensiune, poate avea un alt impact, căci Sodexo este despre a oferi o experiență cât mai bună angajatului. Sodexo continuă să orbiteze în jurul experienței angajatului, cu pasiune și perseverență. Mă regăsesc în misiunea acestei organizații, mă regăsesc în cultura acestei echipe, mă regăsesc în determinarea cu care reușim să ne reinventăm zi de zi.
Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit la început de drum în HR?
Sinceră să fiu nu îmi mai amintesc. Dar sfatul pe care l-aș oferi eu ar fi acela de a găsi locul în care poți fi tu însuți, jobul care să-și găsească ecoul în sufletul tău. Aș mai adăuga un pic de curiozitate, puțină ambiție și ceva curaj. Curiozitate pentru a învăța, ambiție pentru a fi mai bun decât tine însuți, curaj pentru a încerca zi de zi câte ceva nou.
Mai mult ca niciodată, parcă, oamenii din echipe pun preț pe transparență la locul de muncă. Cum abordează Sodexo comunicarea transparentă cu echipa?
Transparența în comunicare face ca deciziile de business să fie înțelese și ca atare acceptate, chiar dacă nu întotdeauna stârnesc un acord unanim. Transparența înseamnă încredere, dar și maturitate. Noi am ales să menținem o comunicare constantă și coerentă, astfel încât să fim cu toții conectați la aceeași realitate și să ne aliniem eforturile.
Venim după doi ani dificili pe toate planurile. Cum ați reușit să vă țineți echipa motivată și implicată în tot acest timp și ce planuri aveți pentru perioada următoare apropo de stilul de lucru și interacțiuni cu colegii?
Într-adevăr, au fost doi ani dificili, cu schimbări, cu mult imprevizibil… Am învățat să facem lucrurile altfel și să mergem mai departe. Modul nostru de lucru a fost discutat și decis împreună cu angajații, apropo de transparență, și se bazează foarte mult pe încrederea pe care o avem unii în alții. Munca de acasă, deși ne oferă într-o foarte mare măsură un echilibru al timpului, ne lasă și un mare gol. Avem nevoie de interacțiune directă, avem nevoie să menținem acel sentiment de apartenență la grup. De aceea ne-am adaptat rapid la un mod de lucru hibrid și am decis să lucrăm de la birou atunci când contează, atunci când simțim nevoia să ne vedem, atunci când știm că astfel putem fi mai eficienți și mai agili.
Care este cea mai importantă lecție deprinsă la job în acești ultimi 2 ani?
Lecția cea mai importantă pe care ne-a servit-o această perioadă este despre abilitatea de a te adapta, de a rezista în fața stresului și de a asimila schimbarea, de a fi pregătit pentru neprevăzut și de a înțelege că schimbarea, oricât de dificilă ar fi, înseamnă progres.
Nu putem ignora impactul pe care îl are stresul prelungit asupra noastră, iar un plan complet și flexibil de beneficii poate face diferența.
Gusto Pass Plus de Sănătate și Gusto Pass Plus de Echilibru sunt cele mai noi extensii ale cardurilor Sodexo. Ce a determinat crearea celor două?
Aceste două produse completează frumos experiența pe care o poți oferi angajaților și țintesc către susținerea stării de bunăstare a acestora. După doi ani de stres prelungit, preocuparea pentru menținerea stării de bine a angajaților a devenit o prioritate și nu are o soluție simplă. Aceste două produse Sodexo, ca de altfel toate celelalte produse din portofoliul nostru, oferă flexibilitate angajatului și îl îndeamnă să investească în sănătatea și în starea lui de bine, fie că este vorba de un prânz sănătos, de o discuție cu un nutriționist, de o vacanță sau, de ce nu, de un cadou.
Ce crezi că ar trebui să fie în fruntea listei de priorități a liderilor locali pentru cea de-a doua jumătate a lui 2022?
Evident, menținerea stării de bine a angajaților. Nu putem ignora impactul pe care îl are stresul prelungit asupra noastră, iar un plan complet și flexibil de beneficii poate face diferența. Pe de altă parte, cred că trebuie să menținem o cultură organizațională agilă, capabilă să asimileze schimbarea și să identifice noi oportunități. Nu există o rețetă care să se potrivească peste tot. Poate însemna dezvoltarea de competențe noi, un nou model organizațional, un nou mod de lucru, un nou stil de leadership.
Ce carte te-a inspirat în upgradarea procesului de recrutare și o recomanzi, la rândul tău, colegilor?
O carte pe care am promovat-o intens, deoarece a stat la baza schimbării sistemului nostru de management al performanței, este Measure what Matters. Cred în această metodologie OKR introdusă de John Doerr, pentru că aduce aliniere în eforturi, transparență, agilitate și, nu în ultimul rând, ambiția și curajul de a tinde către obiective mărețe și inspiraționale. O altă carte despre schimbare este Atomic Habits. Schimbarea nu este ușoară, dar nici imposibilă. Cu cât este mai dramatică, cu atât satisfacțiile sunt mai mari. După cum spunea James Clear, succesul este produsul rutinei zilnice, al micilor obiceiuri zilnice care te conduc spre ce ți-ai propus, nu al unei schimbări radicale pe care o faci o singură dată în viață.
Ce tool-uri folosești pentru a-ți eficientiza munca?
Pentru toată lumea digitalizarea a căpătat un alt sens, nu mai este doar un trend, ci face parte din rutina zilnică. Drept urmare, folosim platforme digitale pentru a rămâne în contact și pentru a lucra într-un mod colaborativ.
Ce lider internațional admiri pentru autenticitatea sa și ce lecție ai preluat de la acesta?
Îl admir foarte mult pe Steve Jobs, pentru că a avut viziunea unei lumi noi, pe care a și creat-o. Îl admir și pentru autenticitatea sa, și pentru curajul cu care a schimbat lumea de business. Admir creativitatea lui, perseverența lui, abilitatea de a privi în viitor și de a oferi mai mult decât un produs… o experiență. Admir consistența lui de a gândi prin prisma experienței consumatorului.
După ce strategie te ghidezi pentru a-ți păstra concentrarea în zilele sau chiar perioadele agitate?
Am câteva reguli simple. În primul rând fac zilnic o listă de activități. Mă ajută să nu uit de ceva și totodată îmi oferă satisfacția conștientizării îndeplinirii unor obiective. Pe de altă parte, odată ce am lista, stabilesc prioritățile: ce fac eu, ce deleg, ce amân, ce anulez. În funcție de priorități, comunic mai departe cu cei din jur și mă asigur că lista mea de priorități este transparentă, astfel încât să nu las loc surprizelor neplăcute.
Cum te ferești de burnout?
Cred că prin disciplină. Am niște reguli simple pe care le respect și pe care le-am sugerat și celor din jurul meu: ședințe de 45 de minute în loc de 60, timp de muncă individuală blocată în calendar, pauză de masă, separarea spațiului de muncă în casă, astfel încât să mă pot deconecta atunci când mă ridic de la birou, prioritizare. Un alt lucru care mă protejează este acela de a-mi cultiva niște hobby-uri și de a le aloca timp. Pictez, citesc mult, merg cu bicicleta și petrec timp în aer liber.
Care este acea activitate care te încarcă cu energie în timpul liber și care are aportul ei în starea de bine la birou?
Cred că timpul petrecut cu băiatul meu este cel mai prețios și mă încarcă cu energie. Îmi plac dialogurile noastre și uneori aduc în discuția noastră provocări din sfera profesională. Vorbind cu el, găsesc soluții simple pentru probleme complicate. Glumim mult, râdem mult și astfel putem să depășim cu umor situațiile dificile.
Ce planuri aveți pentru perioada următoare din punctul de vedere al echipei, dar și al business-ului?
Am o echipă minunată, care este alături de mine în tot ceea ce facem. Avem obiective extrem de ambițioase, dar cred că nu atingerea lor este ceea ce ne animează, ci călătoria în sine către succes. Anul acesta avem câteva obiective mari: lansarea unei platforme prin care să comunicăm ușor în mass-media poveștile de succes din Sodexo, lansarea unui nou program de leadership, un plan de beneficii axat pe wellbeing și flexibilitate. Vrem să fim un model în ceea ce privește experiența și starea de bine a angajatului, atât prin ceea ce facem pentru colegii noștri, cât și prin ceea ce oferim pe piață. Vrem să facem business cu considerație pentru comunitatea în care lucrăm și pentru mediul înconjurător. Avem multe în plan și ambiții mari.
Ți-a plăcut acest interviu cu Felicia Georgescu, Head of HR & CSR Sodexo România & Bulgaria? Citește și:
Cum îți găsești curajul de a lua anumite decizii pe plan profesional