Cum ar trebui să gestionezi concediile pentru a motiva echipa
„De mâine intru în concediu!” e unul dintre anunțurile venite din partea oamenilor din echipa ta, care îți dă probabil o stare de neliniște și multe întrebări despre felul în care se va desfășura activitatea. Pe de o parte îți dorești ca aceștia să se relaxeze, pe de altă parte ai misiunea de a te asigura că business-ul merge mai departe. Cum faci să menții echilibrul, să-ți susții și oamenii și să le transmiți o stare bună pentru concediu, dar pe de altă parte să coordonezi activitatea astfel încât să nu se simtă lipsa anumitor colegi?
Iată cum ar trebui să gestionezi concediile astfel încât să nu ajungi într-un punct critic:
Planifică vacanțele într-un brainstorming
Perioada în care fiecare coleg își ia concediu de odihnă nu ar trebui să fie stabilită unilateral, de manager, ci în echipă, respectând prevederile din Codul Muncii:
Art. 148. [programarea concediului de odihna]
Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.
De asemenea, ai în vedere că trebuie să acorzi 10 zile lucrătoare consecutive pentru un concediu:
(5) În cazul în care programarea concediilor se face fracționat, angajatorul este obligat să stabilească programarea astfel încât fiecare salariat să efectueze într-un an calendaristic cel puțin 10 zile lucrătoare de concediu neîntrerupt.
Este important este să comunici politicile de concediu anual tuturor colegilor imediat ce sunt angajați. Pe lângă prevederile legislative care trebuie respectate, pot fi și prevederi stabilite la nivel de companie, prin regulamentul intern. De exemplu, concediul anual să fie luat în următorul format: o săptămână din 7 ianuarie până pe 30 martie; două săptămâni de la 1 aprilie până la 31 august; o săptămână de la 1 septembrie la 31 decembrie.
Așa cum organizezi brainstorming-uri în urma cărora se nasc cele mai bune idei, așa ar trebui să organizezi și o sesiune de dezbateri despre concedii. Lasă colegii să rezolve împreună situația concediilor, stabilind totuși câteva reguli: să nu fie prea multe suprapuneri în aceeași perioadă și în același departament.
Transmite constant mesajul că îți dorești ca toți colegii să se bucure de vacanțe și că este important să se sprijine reciproc astfel încât fiecare să aibă ocazia să se relaxeze. Să susții ideea că sunteți o echipă și că micile probleme legate de concediu pot fi rezolvate împreună motivează mult oamenii să se implice astfel încât să găsească acea formulă optimă pentru a-și lua vacanță.
Încurajează schimbul de experiență în echipă
Începe prin a analiza ce se întâmplă înainte de concediul de odihnă al oricăruia dintre colegi. De regulă trebuie să-și termine task-urile la zi și să mai facă și în plus pentru a se asigura că activitatea lui e acoperită cât timp va lipsi. Iar o astfel de practică nu este deloc sănătoasă, nu crește implicarea oamenilor, ci mai degrabă încurajează burnout-ul. Totul pornește însă de la mentalitatea managerului. Misiunea ta este să transmiți o viziune sănătoasă colegilor, evitând pe cât posibil ideea că fără ei compania nu poate funcționa. Încurajează-i ca pe parcursul anului sau cu o anumită perioadă înainte de concediu să facă schimb de experiență cu alți colegi și, în momentul în care se apropie vacanța, să delege și să fie încrezători că munca lor poate fi continuată.
Evită pe cât posibil să judeci modul în care oamenii își petrec timpul liber
Este posibil ca într-o situație destul de încordată în care remarci că se suprapun concediile colegilor să folosești criterii de departajare și să-l favorizezi pe cel care, de exemplu, are bilet de avion cumpărat cu ceva timp înainte și să-l defavorizezi pe cel care poate merge la un concurs pentru a-și urma pasiunea. Însă nu este rolul tău să judeci sau să dai prioritate modului în care oamenii aleg să-și petreacă timpul liber.
Ia în considerare un sistem aleatoriu pentru a determina cine își va alege mai întâi zilele libere
Există tool-uri precum wheeldecide.com unde poți nota numele colegilor și astfel poți face sistemul de alegere mult mai amuzant. Notează care sunt colegii care câștigă prioritate în alegerea zilelor și ai în vedere ca anul următor să aibă prioritate și alții astfel încât să creezi un echilibru.
Urmează modelul italian, în care două săptămâni compania își ia concediu
Evident că decizia depinde de tipul business-ului, dar dacă acesta permite, nu o ezita să pui în practică acest model foarte popular în Italia. Tot ce trebuie să faci este să anunți din timp partenerii, clienții, să transmiți ideea că este o tradiție a companiei. Astfel eviți discuțiile despre concediile de vară și planificarea lor.
Ia în considerare și alte forme de relaxare
Misiunea ta este să te asiguri că oamenii din echipa ta se bucură și de alte beneficii de relaxare pe parcursul anului și chiar să le propui modalități prin se pot reîncărca cu energie. Și este important să afli de la ei cum arată acea vacanță care îi relaxează. Unii poate sunt adepții city break-urilor și preferă să-și ia weekend-uri prelungite, alții poate preferă să lucreze dintr-o destinație de vacanță sau vor zile libere pentru a-și urma o pasiune. De asemenea, le poți acorda liber de ziua de naștere sau o zi pe lună pe care să o petreacă în afara biroului, făcând altceva decât task-urile zilnice (de exemplu să meargă într-o companie client și să înțeleagă flow-ul acolo sau să ia masa cu un client).
Încurajând oamenii să facă ceea ce le place și să se expună unor idei noi vei crea mai multă valoare și mai multă implicare în echipă, continuând să creșteți în direcția dorită. O abordare flexibilă față de timpul de lucru și timpul de relaxare va spori încrederea și angajamentul colegilor față de manager.
Nu uita ca tu, la rândul tău să-ți iei concediu!
Când îți dorești ca totul să iasă bine în perioada concediilor, contează mult ca tu însuți să fii un model. Să arăți că business-ul poate supraviețui și fără tine. Dacă însă doar vorbești despre concedii și le neglijezi pe ale tale și în companie poate fi dezordine, lipsă de încredere și chiar discuții în contradictoriu. Veți fi mai bine și veți funcționa mai bine împreună dacă veți pune wellbeing-ul în centrul preocupărilor.
Indiferent de politica pe care o are compania în privința concediilor, este important să ții cont în mod rezonabil de nevoia colegilor de odihnă și recreere. Și este normal ca oamenii să aibă cerințe diferite în ceea ce privește concediul, iar unele să depindă și de familie. Contează ca la nivel de companie să existe câteva reguli, dar și flexibilitatea pentru a discuta în echipă despre vacanțe și pentru a le stabili în mod echitabil.
Ți-a plăcut articolul despre cum să acorzi concediu colegilor astfel încât să-i motivezi? S-ar putea să-ți placă și:
Concediu de odihnă. Cum îl acorzi corect din punct de vedere legal