comunicare
HR Trends

Punct ochit, dar nelovit!

Spunem adio sau ne bazăm pe o comunicare mai bună?

Ne place să stabilim obiective îndrăznețe și să le bifăm de îndată ce sunt atinse. Dar există și situații în care constatăm că lucrurile nu au decurs tocmai așa cum ne doream. Să le spui colegilor că nu și-au atins obiectivele, nu e prea plăcut. Poți atrage un val de supărări, dezamăgiri și chiar decizii radicale. Dar nici să le spui adio nu este o soluție. Contează să găsești abordarea potrivită. În 10 pași le poți reda, prin comunicare,  avântul de care au nevoie pentru atingerea obiectivelor.

În mod ideal, colegii ar trebui să știe care sunt obiectivele lor, însă totul depinde de o comunicare clară a acestor obiective, dacă a existat, dacă a fost clară. Înainte de începe o discuție, fii propriul tău intervievator:

> Le-am comunicat colegilor în mod explicit obiectivele pe care le au de atins?
> Care sunt KPIi? La ce interval se va face evaluarea?
> Au parte de training în atingerea obiectivelor?

Dacă nu ai făcut asta, o sesiune de prezentare clară a obiectivelor este mult mai utilă decât o conversație despre neatingerea lor. Însă dacă tu știi că ai făcut tot ceea ce ține de tine în comunicare, ai respectat timpul de evaluare, ai oferit formarea necesară și totuși obiectivele nu au fost atinse, o discuție pe un ton calm și empatic poate lămuri și rezolva lucrurile.

 

Comunicare pentru atingerea obiectivelor

 

1. Ia pulsul stării de spirit!

Poate cea mai potrivită abordare este să începi prin a vedea care este dispoziția colegilor și dacă există factori externi care-i împiedică să-și atingă obiectivele. Răspunsurile la întrebări precum: „Cum îți este?” „Ce probleme ai întâmpinat în ultimul timp?” te pot ajuta să simți cât de mult trebuie să pregătești terenul înainte de a intra în subiect.

2. Vino cu exemple concrete!

Construiește o argumentare solidă în susținerea punctului tău de vedere. Nu te limita doar la observații vagi, precum „Nu răspunzi” care nu conturează o cale clară pentru schimbare. Ai putea să nuanțezi răspunsul astfel: „Am observat că nu ai răspuns la jumătate din e-mailurile mele. În plus, ultimele două deadline-uri au fost depășite fără să anunți acest lucru”. Astfel colegii pot face o legătură între comportamentele lor și așteptările tale.

 

3. Explică modul în care comportamentul afectează echipa

Este posibil ca ai tăi colegi să nu realizeze modul în care comportamentul lor afectează compania sau echipa. Explică-le ce își propune să realizeze compania și cum se încadrează rolul lor în misiunea companiei. Atunci când le oferi o perspectivă mai largă și o înțelegere a impactului lor asupra activității, și implicarea colegilor poate veni mult mai ușor.

 

4. Punctează-ți așteptările!

Este posibil ca unii colegi să nu fi înțeles ce ar trebui să facă, iar cea mai bună modalitate prin care poți așeza lucrurile în normal este să le reamintești obiectivele, KPIi și atitudinea dorită, dar și modul în care își pot atinge obiectivele. De asemenea, încearcă să afli dacă au nevoie de training-uri suplimentare pentru a putea să-și atingă targetul și să se ridice la înălțimea așteptărilor.

 

5. Clarifică non-negociabilele

Este important ca în timpul discuției să punctezi acele obiective care nu sunt negociabile. De exemplu, ai putea stabili că este important să completeze statusul proiectelor înainte de ședințe. Apoi puteți analiza împreună care sunt acei factori care-i împiedică să atingă acest obiectiv și cum ar putea să-și organizeze mai bine timpul pe viitor. Poți ajuta oamenii prin prioritizarea sau delegarea unor task-uri.

 

6. Ține cont și de obiectivele colegilor

Ai fost ferm, ai comunicat obiectivele non-negociabile, dar e nevoie să păstrezi un echilibru în discuție și să ții cont și de ceea ce-și doresc colegii care nu au obținut rezultate în activitatea lor. Rezervă-ți timp pentru a afla ce obiective și ce dorințe au, ce ar vrea să facă în următoarea perioadă. Astfel poți afla dacă rolurile și target-urile lor sunt atribuite corect. În funcție de activitățile care îi motivează, puteți regândi obiectivele astfel încât acestea să fie realiste și de ajutor atât pentru colegi, cât și pentru companie.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

7. Încurajează-i să fie autorii propriilor soluții

Parcă ne mobilizăm mult mai ușor când soluțiile sunt cele propuse de noi, nu impuse de alții. Pe același principiu ar trebui să mergi și în relația cu ai tăi colegi. Oferă-le ocazia să fie propriii lor manageri și să spună ce vor face pentru a-și îmbunătăți rezultatele, ghidându-i prin întrebări precum: „Ce putem face împreună, pentru a preveni aceste probleme de performanță în viitor?”. Motivația pentru atingerea obiectivelor va fi astfel mai mare decât dacă le-ai stabili sau impune tu soluțiile.

 

8. Prezintă consecințele

Situația pare roz, există un plan de remediere, însă ai luat în calcul că din diferite motive ați putea ajunge din nou la pasul 1? De aceea este bine să le prezinți colegilor consecințele neîndeplinirii obiectivelor. Și nu trebuie să se lase cu sancțiuni disciplinare, dar este normal ca anumite beneficii, cum ar fi promovarea sau zilele extra de concediu, să rămână în stand-by.

 

9. Stabiliți împreună un follow-up

Tăcerea nu este o veste bună și nicio strategie care să mobilizeze. După ce colegii sunt de acord să lucreze pentru îmbunătățirea performanței, stabiliți o dată pentru a vedea care este statusul activității lor, dacă au început să-și atingă obiectivele sau dacă întâmpină probleme. Și fii pregătit să le recompensezi performanța fie și printr-un simplu „Mulțumesc”.

 

10. Exprimă-ți încrederea

Scopul conversației în care dai feedback este unul constructiv, ascultarea activă și deschiderea ta spre soluțiile propuse de colegi fiind importante în percepția mesajului transmis. Această abordare îi va ajuta să se simtă apreciați și să-și dorească să atingă obiectivele. Pe lângă susținerea soluțiilor propuse de colegi, o vorbă bună poate fi acel motor care pune lucrurile în mișcare. Așa că nu te sfii să le spui că ai încredere în ei și în abilitățile lor de a îmbunătăți rezultatele.

Ți-a plăcut articolul „Punct ochit, dar nelovit! Spunem adio sau ne bazăm pe o comunicare mai bună?” S-ar putea să-ți placă și:

 

Ce a fost primul? Scopul sau drumul până la el?

 

 

E despre călătorie, dar fără destinație am sta acasă

Categorii:
HR Trends

După absolvirea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, a lucrat timp de 8 ani în presa scrisă, în PR și în marketing pentru o companie de recrutare. În 2016 a simțit că e momentul pentru o nouă provocare în carieră și s-a alăturat echipei eJobs și ulterior și echipei We Are HR. În portofoliul său se află articole pe subiecte precum modificările legislative în domeniul muncii, cultură organizațională, leadership, employer branding, precum și interviuri cu specialiști în HR și manageri de companii.

Leave a Reply

*

*