Rivalitatea, un accelerator al performanței?
Competiția între angajați este o parte inevitabilă a mediului de lucru, indiferent de dimensiunea companiei sau de domeniul de activitate al acesteia. Singura diferență de la o organizație la alta, dar și de la un individ la altul este scopul întrecerii. Poate exista competitie pentru o mărire de salariu, o avansare în carieră sau pentru a le fi recunoscute meritele.
Totuși, în mediul de business, părerile sunt împărțite în privința competiției, unele studii aratând că ea poate motiva angajații și îi poate determina să depună mai mult efort pentru a-și atinge obiectivele. Altele însă subliniază faptul că rivalitățile pot provoca anxietate, nesiguranță sau chiar frustrare. În ambele cazuri este vorba despre răspunsurile emoționale ale oamenilor în fața competiției, dar și despre felul în care aceștia o percep. Ca să-ți fie mai ușor să înțelegi dacă are sens sau nu să cultivi competitie în cadrul organizației tale, ai nevoie să ai o imagine de ansamblu asupra avantajelor și dezavantajelor pe care acesta le atrage cu sine.
Competitie în echipă. Ce plusuri aduce?
Dezvoltă un grad mai mare de responsabilitate
Competitivitatea îi determină pe oameni să-și asume mai multe responsabilități atunci când doresc să-și atingă scopurile. Sunt deschiși să preia task-uri mai dificile, sunt mai atenți la deadline-uri și nu ezită să caute soluții în surse la care poate nu se gândeau anterior.
Încurajează oamenii să-și dezvolte noi abilități
Pentru a face față noilor sarcini, oamenii sunt mai deschiși să investească în dezvoltarea lor profesională, dar și personală. Iar dobândirea de noi abilități ajută echipa să facă față mai ușor unor sarcini dificile.
Crește productivitatea
Competiția în echipă încurajează, de asemenea, implicarea oamenilor și îi motivează să-i ajute și pe din jur, mai ales dacă au un scop comun. Potrivit lui Ashley Merryman, coautor al cărții Top Dog: the Science of Winning and Losing, competiția stimulează, totodată, și nivelul de creativitate.
Crește nivelul retenției
Când angajații se simt valoroși în echipă, este cel mai probabil ca aceștia să rămână loiali companiei pe termen lung. Totuși, potrivit unui studiu realizat de compania globală de consultanță în resurse umane Robert Half International, 43% dintre angajați nu vor ezita să părăsească un mediu de lucru mult prea competitiv.
Ce minusuri are un mediu competitiv
Poate crea frustrare
Ca să-ți dai seama dacă rivalitățile pot crea frustrare în echipa ta, e important să cunoști personalitatea fiecărui membru. Unii oameni preferă să fie evaluați în raport cu obiectivele proprii, iar asta nu înseamnă că sunt mai puțin productivi sau că nu se dedică sarcinilor 100%.
Poate deveni un factor demotivator
Comparația constantă poate fi obositoare pentru unii angajați. Chiar și cei mai performanți pot deveni neproductivi din cauza unei concurențe constante, în special atunci când nu se numără printre câștigători. Practic, se ghidează după modelul de gândire: „Dacă nu reușesc să câștig, atunci ce rost mai are să încerc?”.
Colaborarea dintre oameni poate deveni mai dificilă
Dacă angajații se privesc unii pe alții ca fiind concurenți, pot fi determinați să saboteze eforturile colegilor, ceea ce va conduce, inevitabil, la diverse conflicte.
Poate afecta work-life-balance-ul angajaților
Concurența poate crea, de asemenea, o perspectivă nesănătoasă asupra echilibrului dintre muncă și viață personală. Resimțind presiunea deadline-urilor, pot petrece mai mult timp la birou, pot să muncească și în afara programului de lucru sau chiar să renunțe la hobby-uri în detrimentul job-ului.
Un puzzle esențial
Managerii au un rol important, în primul rând, în comunicarea corectă în ceea ce privește competiția. Modul în care o fac poate crea diverse emoții, fie că este vorba despre anxietate, fie că este vorba despre entuziasm. Așadar, cum să înclini balanța către entuziasm?
Comunică transparent
Transparența la locul de muncă este esențială, mai ales atunci când vine vorba despre obiectivele, valorile, principiile și așteptările companiei. Nu ar trebui să lași oamenii să le ghicească, într-un mediu competitiv acest lucru ar putea să ia o întorsătură nefavorabilă atât pentru rezultatele companiei, cât și pentru motivația echipei.
Oferă feedback constant
Un loc de muncă bazat pe cultură a feedback-ului constructiv poate preveni orice conflict sau neînțelegere, dar și stimulează o competiție amicală între membrii echipei. Lasă o ușă deschisă, astfel încât oamenii să poate apela la ajutorul tău atunci când au nevoie de el.
Concentrează-te pe rezultatele pozitive
Uneori, discuțiile despre performanțe pot deveni ușor umilitoare pentru cei care nu au reușit să-și atingă obiectivele. Există domenii în care aceste discuții nu pot fi evitate. Dacă te regăsești în unul dintre ele, ar fi bine să te concentrezi mai degrabă pe aspectele pozitive, decât să atragi prea multă atenție asupra celor care nu au performat atât de bine. Astfel, vei ajuta oamenii să fie entuziasmați de ceea ce pot câștiga, nu de ceea ce pot pierde.
Evită competițiile inutile
Există un timp și un loc pentru competiție, iar de multe ori aceasta nu este potrivită pentru orice situație, echipă sau activitate. Concurența la job întotdeauna trebuie să aibă obiective clare și să fie o soluție pentru îmbunătățirea business-ului.
Dincolo de beneficii și avantaje, trebuie să le amintești oamenilor din echipa ta cât de importantă este competiția pe care o au ei înșiși. Ajută-i să-și stabilească obiective proprii cât mai clare și încurajează-i să-și folosească punctele forte într-un mod cât mai avantajos atât pentru ei, cât și pentru cei alături de care lucrează.
Ți-a plăcut articolul despre competitie în echipă? Citește și:
Ce este mai important, obiectivul individual sau al întregii echipe?