Competențe de comunicare: de ce sunt importante într-o echipă?
Știm cu toții că un bun manager nu este doar un bun profesionist, ci trebuie să dețină și alte abilități astfel încât echipa să-l urmeze, iar el să poată oricând motiva și sprijini pe membrii acesteia. Iar dacă ești manager la început de drum sau chiar și cu experiență, trebuie să știi că pentru a fi un adevărat lider pentru oamenii din compania ta, indiferent de departamentul din care faci parte sau industria în care activezi, nu trebuie să-ți lipsească diverse competente de comunicare.
Mai mult, o bună comunicare nu înseamnă doar să știm să vorbim și să ne facem înțeleși, ci să știm cum să abordăm o anumită tipologie de oameni, căci asta e realitatea, suntem diferiți și e destul de greu să creăm o echipă mare cu oameni care poate nu se află pe aceeași lungime de undă.
Asta am înțeles-o din experiențele pe care le-am avut cu echipele cu care am lucrat de-a lungul anilor, echipe mici de 3-4 persoane sau echipe mari formate din peste 20 de membri. Deși exista un șir de lucruri care ne uniformiza, dacă ne luai pe fiecare în parte la o cafea înțelegeai că avem personalități diferite cu totul și cu totul, hobby-uri diferite, ne petreceam timpul liber într-un mod diferit și, nu în ultimul rând, aveam un stil de comunicare distinct.
Astfel, managerul întotdeauna trebuia să ne abordeze diferit, apelând la un mix de competente de comunicare precum ascultarea activă, empatia, limbajul nonverbal, asertivitatea sau persuasiunea. Despre importanța acestor competente de comunicare, metodele prin care le poți îmbunătăți, dar și cum te pot ajuta în relație cu echipa, vom vorbi în continuarea articolului!
Cât de bine știi să comunici?
A ști să vorbești nu este suficient pentru a comunica. Și cu siguranță ai observat asta în discuțiile în care ți-ai dorit să transmiți un mesaj important, dar ce a ajuns la persoana din fața ta a fost cu totul diferit.
Mai mult, comunicarea eficientă în cazul unei companii reprezintă mai mult decât atât, căci este vorba nu doar de crearea relațiilor între oameni și soluționarea conflictelor când este cazul, respectiv comunicarea internă, dar de și trasmiterea mesajelor corecte către candidații care urmează să aplice la un job în compania ta și toate mesajele care vorbesc despre brandul tău de angajator, respectiv comunicarea externă. Iar liderul sau omul de HR are un rol important în a elimina orice problemă de comunicare pentru a îmbunătăți productivitatea și motivația angajaților. Este cum mai degrabă un cumul de lucruri pe care trebuie să le știi despre tine, dar și despre membrii echipei tale.
Iar ca să-ți dai seama dacă transmiți eficient și corect mesajele în echipă, în companie sau chiar în afara ei, ai nevoie de o autoevaluare. O poți face cerând feedback de la cei cu care interacționezi, iar pentru cele mai bune rezultate ai putea să o faci într-un mod anonim. Așa vei primi cele mai sincere răspunsuri. În urma lor vei ști la ce mai ai de lucrat și ce poți îmbunătăți.
De asemenea, îți poți pune câteva întrebări din care îți vei da seama singur dacă știi să comunici eficient cu echipa. Spre exemplu, dacă există conflicte nerezolvate între membrii echipei, atunci e clar că ai de lucrat la partea de soluționare a acestora. Sau dacă oamenii vin la tine după o ședință și te întreabă lucruri despre care ai vorbit în cadrul acesteia, atunci e clar că ai de lucru la transmiterea mesajelor.
Aceste competente de comunicare impactează nu doar echipa ta sau organizația în care lucrezi, dar și brandul de angajator. Știi foarte bine că atunci un candidat își caută un job angajații actuali se numără printre principalele surse de informare despre compania respectivă.
Nu uita că pentru o comunicare eficientă cu cei din jur este important să te cunoști. În acest caz, ideile tale sunt mai bine structurate, iar cuvintele sunt mai bine alese.
Ce avantaje ai dacă deții competente de comunicare?
- Mediul de lucru este mai armonios, iar echipa mai motivată, mai productivă,
- Poți să eviți sau să soluționezi conflictele dintre membrii echipei cu ușurință,
- Știi să negociezi atât cu viitorii angajați, cât și cu clienții sau partenerii,
- Poți să recunoști profilul candidatului încă de la interviul de angajare,
- Știi să oferi feedback negativ într-o manieră pozitivă,
- Folosești empatia în favoarea ta, căci relaționezi mai bine cu echipa, partenerii sau clienții,
- Știi să pui întrebările potrivite astfel încât persoana din fața ta să-și expună părerea într-un mod onest,
- Ai mai multă încredere în tine,
- Îți poți exprima liber preferințele,
- Îți poți exprima sentimentele negative sau pozitive într-o manieră clară, fără ca să faci pe cineva să se simtă prost.
Te naști bun comunicator sau devii?
Deținerea de competente de comunicare e din ce în ce mai importantă, în special când vorbim de poziții de leadership, acolo unde trebuie să motivezi oamenii, să-i asculți sau chiar să-i critici. De multe ori, datorită unor competente de comunicare dezvoltate, putem să evităm situații conflictuale sau putem să luăm decizii mai bune.
E important să știi să comunici eficient nu doar la locul de muncă, ci și în grupurile de prieteni sau în mediile familiale.
Unii oameni au falsa percepție că aceste competențe sunt înnăscute, așa cum este în cazul trăsăturilor temperamentale sau reflexelor. Realitatea este că putem să le rafinăm atât pe parcursul copilăriei, cât și ulterior de-a lungul carierei. De aceea, cu cât începe mai rapid educația din acest punct de vedere, cu atât adultul este mai social. Ca să lucrezi la ele mai poți apela și la traininguri de comunicare ce te vor ajuta să treci peste anumite bariere.
Cum poți să obții competente de comunicare sau să le îmbunătățești pe cele pe care le ai deja?
Dacă ai trecut prin procesul de autoevaluare și știi deja la ce ai de lucrat, atunci ai ajuns la pasul potrivit. Pentru a comunica mai eficient e nevoie de exercițiu și atenție la fiecare detaliu în timpul unei conversații luând în calcul atât elementele verbale, cât și pe cele nonverbale. Uite câteva recomandări pentru a comunica eficient!
Pregătește-ți câteva idei înainte de o discuție
Pentru că nu toată lumea știe să vorbească clar și liber cu ceilalți, e important să-ți treci pe foaie sau în minte câteva idei ale discuției ce urmează. Tocmai pentru ca să nu rămâi cu impresia că ți-au scăpat anumite mesaje, poate chiar foarte importante pentru realizarea unui viitor proiect. În acest mod, nu vei uita esențialul, iar cel cu care stai de vorbă va observa că ești pregătit pentru această discuție. O astfel de conversație îți va oferi mult mai multe rezultate față de una la care mergi nepregătit.
Abordează fiecare persoană în funcție de personalitate
Oamenii sunt diferiți de la o echipă la alta și de la o companie la alta. De-a lungul experiențelor profesionale, dar al și celor personale cu siguranță ai descoperit acest lucru. Sunt oameni care nu sunt pe aceeași lungime de undă, dar sunt nevoiți să interacționeze și să lucreze armonios pentru a obține cele mai bune rezultate și mulți dintre reușesc să facă acest lucru. Iar ca să ai o discuție productivă din care să reiasă clar mesajele tale, trebuie să-ți cunoști foarte bine membrii echipei și să ai un stil de comunicare diferit pentru fiecare în parte. Așa vei ști cu ce atitudine să începi discuția, dar și ce limbaj să folosești astfel încât să fii înțeles.
Cere feedback colegilor sau echipei pe care o manageriezi
Sunt lucruri pe care uneori nu ne dăm seama că le facem greșit, iar o părere din afară te poate ajuta să îmbunătățești anumite competente de comunicare. Din răspunsurile colegilor sau persoanelor cu care interacționezi la locul de muncă îți va fi clar la ce mai ai de lucrat sau ce poți îmbunătăți. Iar cu asta te pot ajuta trainingurile de comunicare.
Fii atent la limbajul nonverbal și paraverbal
Aici poate fi vorba de poziția corpului, expresii faciale, mișcări ale ochilor sau gestica. Atenția ta însă nu trebuie să fie doar pe mișcările persoanei cu care vorbești, ci și asupra propriului limbaj corporal. Ca să înțelegi din toate acestea câte ceva trebuie să cunoști și semnificația acestora. O carte care te poate ajuta să interpretezi mai ușor gestica sau mimica persoanei din fața ta e „The definitive book of body language” de Barbara Pease și Allan Pease.
Dă dovadă de interes față de persoana cu care vorbești
La acest punct ai nevoie să pui în practică ascultarea activă. Probabil că ți s-a întâmplat să vorbești cu cineva și să ai senzația că nu te aude sau este dezinteresat de ceea ce spui. Nu cred că te-ai simțit foarte plăcut, ci mai degrabă ți-ai dorit să se încheie acea conversație. Dacă acest dezinteres vine uneori și din partea ta, atunci ar fi bine să încetezi să mai faci asta. Cel mai bine este să amâni discuția pe mai târziu dacă simți că nu ești pregătit în acel moment.
Menține poziția
Sunt oameni care se lasă ușor manipulați sau ghidați în conversație de cei cu care vorbesc, iar dacă și tu te numeri printre ei, atunci încetează să o mai faci. Gândește-te de câteva ori până să oferi un răspuns sau lasă-ți timp de gândire și spune persoanei cu care discuți că vei reveni cu o decizie. Acest lucru te va ajuta să nu mai iei decizii care nu sunt neapărat ale tale.
Pentru a trece mai ușor prin punctele de mai sus, pornește cu câteva întrebări: „Ce vreau să transmit, care e scopul real al acestei discuții? Cum vreau să transmit? Ce-și dorește persoana din fața mea? Ce știe despre mesajul meu?”. Răspunsurile la aceste întrebări te vor ajuta să construiești și să transmiți ideile mai concis.
Cum să descoperi barierele de comunicare din echipă
Barierele de comunicare duc la anumite confuzii sau transmiterea unor mesaje greșite către oamenii din echipă, dar și din afara organizației. Asta se poate întâmpla în situația în care unul din membrii acesteia nu cunoaște limbajul folosit de către cel care vorbește. Cum îți dai seama dacă există bariere de comunicare?
Spre exemplu, atunci când delegi un task unui angajat, iar ceea ce îți livrează nu este conform așteptărilor tale. În această situație trebuie să fii atent, căci poate fi vorba de două lucruri, ori nu ai transmit corect responsabilitățile acestuia și așteptările tale, ori angajatul nu a știut să le exercite. Asta însă depinde de experiența angajatului sau dacă este primul său proiect sau nu.
Comunicarea eficientă într-o companie este absolut necesară, căci un bun dialog între angajați sau între manager și membrii echipei poate eficientiza procesele de lucru. De aceea, fie că ești manager, fie că ești om de HR, trebuie să cunoști barierele de comunicare.
De ce e bine să organizezi training-uri de comunicare pentru angajați?
Puține companii organizează astfel de traininguri pentru manageri sau echipe. Asta pentru că multe dintre ele nu înțeleg impactul pe care îl are lipsa comunicării sau o comunicare deficitară. Ce avantaje pot aduce echipei tale trainingurile de comunicare:
- Membrii echipei vor învăța să comunice mai eficient unul cu celălat. Ceea ce va duce la creșterea coeziunii echipei și la eficientizarea activității.
- Oamenii se vor adapta mai ușor la anumite situații problematice cu care se confruntă în fiecare zi la job.
- Vei identifica mai ușor barierele de comunicare, iar echipa va putea să lucreze la ele.
- Vor afla cum îi poate ajuta asertivitatea și persuasiunea în comunicare.
- Și echipa va învăța cum să folosească eficient limbajul nonverbal, dar și cum să-l interpreteze.
- Vor putea oferi și primi feedback constructiv, chiar dacă este unul negativ.
- Membrii echipei vor avea mai mare încredere în ei și vor trece peste anumite emoții atât în discuțiile cu colegii, cât și în ședințele de brainstorming.
- Vor înțelege ce înseamnă comunicarea toxică, dar și efectele ei asupra productivității și motivației la job.
Nu este un secret pentru nimeni că lipsa comunicarii sau comunicarea deficitară duce la apariției conflictelor la locul de muncă, scăderea productivității, iar în unele cazuri chiar la demisie. De aceea e important să înțelegi cât de importante sunt aceste competente de comunicare pe care le poți dezvolta prin traininguri. Ce va obține managerul?
Vei economisi timp
Angajații vor fi mai specifici în exprimare, vor furniza argumente obiective și vor formula întrebări punctuale. Iar asta ar economisi timpul pierdut adesea pe discuții din care nimeni nu rămâne cu nimic.
Un mediu de lucru mai plăcut
Pentru managerii pe care situațiile conflictuale îi compleșesc emoțional, în special pentru că nu știu să le gestioneze, training-urile ar putea elimina astfel de situații sau ar putea să îi învețe să le gestioneze mai bine.
Vei îmbunătăți brandul de angajator
Candidații care își caută un loc de muncă apelează de multe ori la angajații actuali pentru a afla informații despre mediul de lucru, despre valorile organizaționale, dar și despre relațiile dintre manageri și angajați. Astfel că, prin optimizarea comunicării, vei îmbunătăți și mesajele transmise în afara companiei. Totodată, Vei ajunge să creezi relații de lungă durată cu instituții, clienți sau parteneri.
Ce rol are asertivitatea în comunicare?
Asertivitatea este una dintre cele mai eficiente modalități prin care poți comunica eficient. Comunicarea onestă și directă transmite mesajul clar și exact așa cum dorești să ajungă la persoana din fața ta. Această metodă, cu siguranță, te va ajuta să îmbunătățești relațiile cu cei din jur. Cu toate acestea, nu trebuie să uiți să dai dovadă de diplomație în orice situație.
Asertivitatea presupune să ai capacitatea de a-ți spune părerea așa cum este ea, de a-ți susține punctul de vedere, de a refuza anumite cereri, de a-ți exprima sentimentele pozitive sau negative, fără să te simți vinovat.
Competente de comunicare: ce cărți să citești pentru a le îmbunătăți?
The Definitive Book of Body Language
Autori: Barbara Pease, Allan Pease
Autorii dezvăluie secretele comunicării nonverbale și te ajută să capeți mai multă încredere în tine în orice discuție față-n față. Vei descoperi cele mai comune gesturi pentru a comunica eficient și a obține reacțiile dorite. Îți imaginezi cât de mult te pot ajuta sfaturile din această carte la un interviu de angajare?
4 Essential Keys to Effective Communication
Autor: Bento C.Leal III
Este un ghid excelent pentru a pune în practică abilitățile-cheie care te vor ajuta să depășești barierele de comunicare, atât cu cei apropiați, cât și cu oamenii din mediul profesional. Ce vei învăța? Să gestionezi conflictele, să te exprimi și să fii empatic și asertiv cu persoanele din jurul tău.
Thanks for the Feedback
Autori: Douglas Stone, Sheila Heen
Feedback-ul este o parte importantă din comunicare, iar această lectură te va învăța să oferi feedback constructiv. Și nu doar cum să-l primești, ci și să-l accepți. Ai putea să recomanzi această cartea și oamenilor din echipa ta, mai ales că ei primesc feedback-uri mai des și e important să le interpreteze corect și să nu le ia personal.
Self as Coach, Self as Leader
Autor: Pamela McLean
Cartea Pamelei McLean te va ajuta să descoperi abilitățile de comunicare utilizând resursele interne pe care le deții deja. Prin abordarea diferită, cartea îți va oferi instrucțiuni eficiente și te va ajuta să găsești perspective de durată. De asemenea, te va învăța să folosești persuasiunea în avantajul tău.
Effective Communication in the Workplace
Autor: David L.Lewis
Comunicarea eficientă e un element important într-o companie, iar fundația solidă a relațiilor atât cu colegii, cât și cu clienții reprezintă un pas important pentru business. Această carte te va ajuta în comunicarea la locul de muncă pentru a crea un mediu mai plăcut, dar și pentru a îmbunătăți relațiile și a crește implicarea angajaților.
Emotional Intelligence
Autor: Victor Murphy
Lectura te va ajuta să-ți analizezi inteligența emoțională, dar te va învăța totodată și să o construiești. De asemenea, vei descoperi metode de a gestiona emoții ca stresul sau furia, dar și să-ți îmbunătățești motivația și să-ți menții atitudinea pozitivă. Această carte te ajută atât în dezvoltarea ta profesională, cât și în crearea unor relații sănătoase la locul de muncă.
Cum să ghidezi oameni cu personalități diferite
Fiecare angajat are nevoile sale, felul său de a lucra, dar și o personalitate diferită. Astfel că, un manager sau un om de HR trebuie să identifice tipologia oamenilor cu care lucrează pentru a afla ce îi motivează, ce-și doresc de la un job și cum ar putea să-i facă mai fericiți la locul de muncă.
Așadar, acum cunoști care sunt beneficiile care vin odată cu îmbunătățirea comunicării în toate formele ei. Trebuie doar să investești timp și să lucrezi la ele în fiecare zi pentru ca echipa să fie mai productivă, mai eficientă, iar brandul de angajator mai puternic.