De la ceremonia de absolvire direct în scaunul de CEO
Singurul BootCamp pentru CEOs
Ana-Maria Mareș a câștigat anul trecut competiția Adecco România, iar la vârsta de 23 de ani, când mulți tineri încă încearcă să își dea seama ce și-ar dori să facă, a devenit CEO pentru o lună al filialei locale. „Am aflat de program de pe LinkedIn și, după ce am citit mai multe, mi-am zis că nu pot rata o astfel de oportunitate și am aplicat”, povestește Ana-Maria. „Nu există o limită de vârstă prestabilită și nu este neapărat necesară o experiență anterioară. Cu toate acestea, programul este dedicat tinerilor la început de carieră, dornici să înțeleagă cum funcționează o companie din domeniul resurselor umane. Elemente importante de care se ține cont sunt spiritul antreprenorial, entuziasmul și inițiativa. Din acest motiv, tinerii care au participat la activități extracuriculare pe durata liceului sau a facultății au un punct în plus în procesul de selecție.”
Deoarece programul se adresează persoanelor tinere, acesta e promovat predominant în online și în mod special în social media, iar procesul de aplicare este unul relativ simplu. Toți cei care doresc să aplice, trebuie să intre pe site-ul AdeccoWayToWork.com și să se înregistreze, atașând CV-ul și o scrisoare de intenție. Ulterior, selecția se face pe baza competențelor candidaților și sunt urmărite lucruri precum limbile străine cunoscute, gândirea analitică, creativitatea, spiritul de inițiativă și lucrul în echipă. La final sunt aleși trei finaliști pe baza celor mai mari scoruri, iar aceștia participă la un BootCamp #CEO1Month în Capitală. Timp de două zile, aceștia parcurg mai multe etape de selecție care pun la test competențele de mai sus.
„Mi s-a părut a fi un proces de selecție complex și destul de lung, dar din care cred că am învățat foarte multe lucruri”, explică Ana-Maria. „Finala a fost o adevărată provocare deoarece a fost un test continuu de adaptare la situații noi într-un timp scurt prin care am reușit să câștig mai multă încredere în mine.”
La finalul perioadei sale în competiție, Ana-Maria a avut ocazia să rămână în companie în calitate de Marketing Specialist. A acceptat și a devenit din start un membru valoros al echipei Adecco deoarece deja învățase și interiorizase toate valorile companiei și, mai mult decât atât, demonstrase că e o persoană de încredere atunci când responsabilitățile ciocăne la ușă. Dintre toți candidații de pe piața muncii, cei tineri, fără experiență par a fi singurii deschiși la astfel de teste intense, în special având promisiunea că la final îi așteaptă o carieră, atâta timp cât trec cu brio de toate etapele.
Bootcamp CEO1Month 2017
O lună de experiențe unice
Pe perioada lunii ca CEO „interimar”, Ana-Maria a participat la ședințele de lucru ale fiecărui departament și a vizitat o parte din filialele Adecco. A mers la întâlniri cu Florin Godean, Country Manager Adecco România, și a fost implicată direct în luarea unor decizii importante. Mai mult, deoarece competiția are și o etapă internațională, Ana-Maria și-a creat o strategie de promovare a activităților ei pe toate platformele de social media și un proiect de inovare prin care a propus o modalitate de adaptare a serviciilor Adecco la nevoile candidaților.
Din rândul tuturor câștigătorilor #CEO1Month Adecco sunt selectați top 10 finaliști, care sunt invitați la sfârșitul primei lor luni să participe la alt BootCamp, de data asta în cadrul etapei internaționale a concursului. La finalul acestuia se alege un CEO global pentru o lună, care să lucreze alături de Alain Dehaze, Chief Executive Officer Adecco Group. Anul trecut, Camille Clement, candidatul Franței, a fost câștigătoarea finală. Ca CEO al întregului grup Adecco, ea a călătorit în acea perioadă în nouă țări, a participat la o conferință la Casa Albă pe subiectul șomajului în rândul tinerilor, a susținut un interviu live din mijlocul Bursei din New York, și-a prezentat strategia propusă în fața a 300 de manageri ai Grupului Adecco și a primit 15.000 de euro pentru a-și continua studiile și cariera.
Însă chiar și la nivel național experiența ca „CEO pentru o lună” e remarcabilă pentru tineri, căci îi pune față în față cu beneficiile la care visează, învațându-i totodată să-și asume responsabilitățile pozițiilor importante. Poți fi team leader, dar asta înseamnă să știi să coordonezi o echipă; poți fi manager, dar să ai o viziune globală; poți fi chiar și CEO, dar asta înseamnă să gândești și să acționezi strategic în tot ceea ce întreprinzi.
„Programul e mai mult decât un internship. E o oportunitate foarte bună de dezvoltare personală și o experiență internațională”, concluzionează Ana-Maria. „De la vândutul limonadei din cadrul etapei The Lemon Bucket Challenge, până la prezentarea unei strategii pe următorii trei ani în fața board-ului Adecco, cred că fiecare etapă a fost o oportunitate de a mă cunoaște mai bine și de a-mi depăși limitele.”
Fiecare generație intră pe piața muncii cu o miriadă de prejudecăți, iar asta îi afectează șansele de a se angaja pe un post specific cunoștințelor dobândite de-a lungul studiilor sau al experiențelor anterioare. În cazul generației tinerilor de azi, temerile sunt că aceștia își doresc foarte multe fără să depună efort, că nu au etică de muncă și că nu înțeleg loialitatea față de angajator, dar adevărul e că aceste trăsături se învață atâta timp cât experiențele sunt pe măsură. Programul Adecco „CEO pentru o lună” demonstrează chiar asta: că dacă le oferi o șansă și îi înveți cum să gestioneze responsabilitățile, te vor surprinde devenind angajați loiali, pasionați de tot ceea ce fac și dornici să învețe ceva nou în fiecare zi.