Greșeli pe care să le eviți din postura de manager
Rolul de manager, deși râvnit de o bună parte dintre angajați, e presărat și cu provocări și încercări, menite să testeze atât abilitățile, cât și intuiția unui adevărat lider. De asemenea, e important să recunoaștem că niciun manager nu este imun la eșecuri. În călătoria lui spre a inspira echipa și a o direcționa către obiectivele stabilite, există, de asemenea, și diverse capcane ce-i pot pune în pericol integritatea. În acest articol, vom explora îndeaproape ce greșeli ar trebui evitate de orice manager, fie că e la început de drum, fie că deja are o experiență solidă în spate.
Greșeli pe care ar fi bine să le eviți din postura de lider
Greșeala nr. 1: Nu încurajezi ideile echipei
O idee, bună sau rea, este mult mai ok decât nicio idee. Iar fiecare idee poate fi adaptată sau îmbunătățită astfel încât să performeze. De aceea este important ca managerul să nu pună eticheta pe o sugestie a unui angajat și să nu critice ideile lui. În caz contrar, data viitoare, angajatul respectiv nu-și va mai da cu părerea, considerând din start chiar și ideile bune eșecuri. De cele mai multe ori, frica de eșec îi poate determina pe lideri să nu meargă mai departe cu unele idei ale echipei. Ce poate face liderul în schimb? Ar trebui să creeze un mediu deschis și sigur în care membrii echipei se simt încurajați să-și împărtășească ideile, indiferent de rezultat, să ofere recunoaștere și apreciere pentru contribuțiile creative, să aloce timp pentru sesiuni de brainstorming și discuții despre idei noi.
Greșeala nr. 2: Nu asculți activ angajații
Având în vedere criza de forță de muncă existentă pe piața muncii, o mare parte din atenția managerului trebuie îndreptată pe retenția angajaților actuali. Iar primul lucru pe care îl poate face este să-i asculte, să înțeleagă ce-și doresc de la jobul lor actual și să le ofere ceea ce i-ar mulțumi și i-ar reține în companie.
Nu în ultimul rând, e bine să fie atent dacă angajații sunt fericiți la job sau nu, iar în consecință le ofere spre exemplu, programe de wellbeing.
Totodată, o altă soluție pentru a dezvolta spațiu pentru discuții transparente cu echipa, mai ales în contextul în care o mare parte dintre angajați lucrează fie 100% remote, fie în sistem hibrid, este prin încurajarea membrilor echipei să-și exprime gândurile și sentimentele, organizarea de sesiuni regulate de feedback, dar și asigurarea că există multiple modalități prin care membrii echipei pot să comunice direct cu superiorul.
Greșeala nr. 3: Nu oferi feedback constructiv
Uneori e greu să-ți controlezi emoțiile atunci când cineva greșește, însă pentru un manager este importantă această abilitate de a ști să ia măsuri într-un mod diplomat. Mai mult decât atât, discuțiile aprinse de față cu ceilalți colegi nu va face decât să afecteze negativ relația cu oamenii din echipă. O soluție ar fi o discuție privată între patru ochi în care managerul să povestească despre toate nemulțumirile. Despre cum să oferi feedback într-un mod constructiv, am explicat mai multe în acest articol!
Greșeala nr. 4: Nu înțelegi motivațiile angajaților
De multe ori, managerii fac greșeala de a crede că echipa lor este performantă doar când în joc sunt recompense financiare. Însă acest aspect însă nu este adevărat în totalitate. De aceea este important să înțeleagă motivațiile angajaților, ce îi face să vină la birou în fiecare zi și care este mediul în care ar vrea să-și petreacă timpul. Pentru asta, există deja diverse tool-uri prin care poți lua pulsul echipei.
E important să recunoaștem că și liderii sunt susceptibili la greșeli. Dincolo de rolul lor, rămân oameni cu propriile lor imperfecțiuni. Cheia însă nu este să evităm în totalitate greșelile, ci să ne asumăm responsabilitatea pentru ele și să căutăm modalități de a le transforma în căi de învățare.
Ți-a plăcut articolul despre greșeli de evitat din postura de lider? Citește și:
De ce generația Z simte că nu are o relație apropiată cu liderii