Ce fac companiile când nu găsesc candidați?
An de an, tot mai mulți români pleacă peste hotare. Fie că pleacă la mai bine sau din lipsa de oportunități, exodul talentelor a adus România într-o situație dramatică în ceea ce privește deficitul de forță de muncă, în companii rămânând sute de posturi neocupate. Angajatorii însă nu se lasă intimidați de situația actuală și încearcă să rețină oamenii în țară și să echilibreze balanța dintre cererea și oferta de candidați. De cele mai multe ori o fac pe cont propriu și le iese foarte bine.
Populația României a scăzut cu 200.000 de oameni într-un singur an (în perioada 1 ianuarie 2017-1 ianuarie 2018), arată datele de la Eurostat. Situația e și mai dramatică dacă ne uităm la o perioadă mai mare, mai exact, România a pierdut 3,4 milioane de persoane de la aderarea la UE până în 2017, potrivit ONU. Cifra plasează România astfel pe locul doi în lume, după Siria, în ce privește migrația.
În perioada 2012-2017, cei mai mulți români au plecat din zona Nord-Est a țării, pe locul doi clasându-se Sud-Muntenia, în timp ce „bronzul” revine județelor din nord-vestul țării.
Când nu ai oportunități, ți le creezi singur
În pofida faptului că an de an companiile cresc salariile, iar metodele de retenție sunt din ce în ce mai creative, românii continuă să plece în străinătate. Iar pentru că nu mai găsesc forță de muncă disponibilă în țară, importul de personal din străinătate a ajuns să fie o opțiune tot mai mai des luată în calcul de angajatori, tocmai pe fondul crizei de candidați din piață. Întâlnim tot mai frecvent în hoteluri sau restaurante angajați din Filipine, în timp ce în construcții lucrează tot mai mulți vietnamezi sau nepalezi.
Există însă angajatori care au ales să găsească soluții pentru a calma deficitul forței de muncă în interiorul granițelor, nu în importul de forță de muncă. Cum? Prin extinderea sau deschiderea de puncte de lucru în localități mici, unde descoperă o paletă nouă de candidați, pe care se „bat” mai puțini angajatori, contribuind, în același timp, la susținerea și creșterea comunităților respective, nu întotdeauna cele mai prospere.
Am aflat chiar de la ei care a fost raționamentul cu care au pornit la drum, de ce trebuie să continuăm să susținem comunitățile mici și ce obține o companie din asta.
Soluția win-win
Adică toată lumea are de câștigat. Vorbim deci de avantaje nu doar pentru candidați, ci și pentru angajatori, prin deschiderea, mutarea sau extinderea punctelor de lucru în comunitățile mici din țară, localități în care românii nu vor să plece în străinătate, dar nici la ei acasă nu au prea multe oportunități de dezvoltare. Astfel, nu doar compania câștigă forță de muncă, ci și comunitatea respectivă crește prin înființarea de joburi stabile.
O companie care s-a implicat într-un astfel de demers curajos e polaris medical, care a deschis un spital de recuperare medicală în 2015 în satul Suceagu din comuna Baciu, aflată în apropiere de orașul Cluj-Napoca.
„Îmi amintesc că atunci când le-am expus colegilor planul meu de a recruta personal numai din zona în care suntem situați, inițiativa mea a fost privită cu destul de mult scepticism. Însă odată cu trecerea timpului, eforturile au adus rezultate, am reușit să atragem și să stârnim interesul oamenilor, să consolidăm o bază de date de candidați cu potențial, să fim căutați de primării, de școli și să primim suficiente aplicații spontane”, își amintește Daniela Mureșan, director de resurse umane în cadrul Polaris Medical.
Astfel, cu ajutorul unor angajatori ca Polaris, comuna Baciu a ajuns să aibă astăzi peste 10.000 de locuitori, populație în creștere, acum zece ani abia atingând pragul de 8.000. Dacă până în 2015 oferta de locuri de muncă era extrem de mică în zonă, iar populația migra activ spre Cluj-Napoca sau chiar spre Ungaria sau Europa de Vest, în căutarea unui loc de muncă, odată cu deschiderea spitalului migrația a început să se inverseze.
„Din experiența ulterioară am constat faptul că oamenii din localitățile învecinate au apreciat că nu a mai fost nevoie să facă naveta și că au reușit să-și găsească locuri de muncă și servicii atât de aproape de casă”, povestește Daniela Mureșan.
Până în momentul de față, Polaris Medical a creat peste 250 de locuri de muncă, atât în domeniul medical, de îngrijiri, cât și în cel administrativ sau tehnic.
O comunitate cu locuri de muncă e o comunitate fericită
Compania nu s-a oprit la crearea locurilor de muncă, ci a început să califice, recalifice și să specializeze personalul ținând cont în special de nevoile pacienților. „Populația a apreciat faptul că i s-a oferit posibilitatea să lucreze într-o companie cu standarde ridicate, condiții de muncă de excepție, aproape de casă și de familii, dar, mai mult decât atât, faptul că am oferit și am susținut din fonduri proprii calificarea personalului pentru posturi precum infirmiere sau personal de curățenie”, spune Tudor Socea, directorul general la Polaris Medical.
Spitalul în care lucrează cei peste 250 de angajați, se întinde pe cinci etaje și dispune de 180 de paturi pentru spitalizare continuă, cinci secții de recuperare, 14 paturi pentru spitalizare de zi, bază de tratament și ambulator. În plus, pentru a avea o fluctuație de personal cât mai mică, compania e atentă să ofere angajaților cât mai multe beneficii, de la decontarea sau asigurarea transportului până și de la locul de muncă, la posibilități de dezvoltare profesională continuă, petreceri tematice organizate împreună cu familiile angajaților, dar și reduceri la consultații, tratamente și proceduri efectuate în cadrul spitalului.
„Cu siguranță, să lansezi sau să dezvolți companii în zone limitrofe orașelor mari sau în localități mai mici este o mare provocare. Dacă luăm în calcul potențialul populației din fiecare zonă și faptul că locurile de muncă create în acele zone oferă posibilitatea locuitorilor de a rămâne acasă, aceste facilități vor fi din ce în ce mai apreciate”, conchide Tudor Socea.
Pregătind generația de mâine
P&G este un alt exemplu de business care și-a extins activitatea în comunități mai puțin avantajate, deschizând o fabrică în orașul Urlați din Prahova. După un puternic declin economic înregistrat la începutul anilor ’90, localitatea trece azi printr-o ușoară revigorare. Cu toate astea, nu se află pe primele locuri ale prosperității la nivel de județ.
Aici, în 2010, P&G începea activitatea, iar 8 ani mai târziu, în prezent, produsele care părăsesc rafturile fabricii din Urlați ajung direct la un miliard de consumatori. „Investiția de la Urlați a avut un impact pozitiv în regiune, atât prin crearea de oportunități profesionale, cât și prin activitățile care au vizat dezvoltarea comunității de interes pentru companie”, spun reprezentanții P&G Urlați.
În momentul de față în fabrica din Urlați lucrează circa 300 de persoane. „Recrutăm permanent tinere talente. Asigurăm programe de internship plătit pentru studenți, masteranzi și proaspeți absolvenți și le oferim posibilitatea de a se dezvolta și implica în proiecte reale de îmbunătățire sau implementare de tehnologii noi pe liniile de producție”, mai spun reprezentanții P&G.
La fel ca Polaris, P&G investește constant în dezvoltarea profesională a angajaților prin cursuri și certificări de specialitate, prin participarea la conferințe și workshop-uri locale și internaționale, prin întâlniri, traininguri și informări periodice pe diverse teme.
„În P&G angajații sunt cea mai importantă resursă. Ne preocupă mult starea de bine a acestora, astfel că organizăm diverse concursuri în cadrul programelor noastre. De asemenea, participăm la competiții sportive. Avem o sală de sport complet echipată și funcțională în fabrică, unde angajații pot face fitness”, explică reprezentanții companiei.
Compania însă nu s-a oprit aici, ci s-a implicat și în sistemul educațional din localitate. În 2017, P&G, în parteneriat cu Habitat for Humanity, a inaugurat o nouă sală de clasă pentru elevii Școlii Tehnice de la Liceul Teoretic Brâncoveanu Vodă. Aceasta se adresează elevilor din clasele a VIII-a și a IX-a și a fost inițiată de P&G în urmă cu patru ani, ca răspuns la o nevoie reală a comunității locale. În trecut, dacă un elev dorea să urmeze studii tehnice, trebuia să meargă la Ploiești, aflat la aproximativ o oră de mers cu mașina. Acum, toți copiii care se înscriu la aceste cursuri tehnice au șansa să studieze aproape de casă și, de asemenea, pot să obțină, după absolvire, locuri de muncă în zonă.
În ceea ce privește îmbunătățirea situației economice și stoparea migrației, reprezentanții P&G spun că investiția companiei a contribuit la crearea de noi locuri de muncă. De asemenea, prin programele P&G de responsabilitate socială este îmbunătățită viața oamenilor din zonă, iar obiectivul companiei este de a crește împreună cu comunitățile în care își desfășoară activitatea.
Deschiși spre fapte mari
Poate mai mici ca dimensiune față de companiile anterioare, însă la fel de dornici de a susține comunitățile mici sunt cei de la green bags solutions, fabrică înființată în 2012, în localitatea Stăuceni, din județul Botoșani, aflat în topul celor care au pierdut cei mai mulți locuitori de la aderarea României la UE până astăzi.
„De la bun început am avut obiectiv general dezvoltarea durabilă a economiei rurale prin încurajarea activităților nonagricole în scopul creșterii numărului de locuri de muncă și a veniturilor adiționale, precum și crearea și diversificarea serviciilor pentru populația rurală prestate de microîntreprinderi”, spune Alina Andrii, administratorul Green Bags Solutions, fabrică producătoare de pungi și saci.
După etapele incipiente ale proiectului, construcția și achiziționarea de utilaje, în fabrică au fost angajați 9 oameni. „Toți salariații sunt din mediul rural, mai precis din comuna Stăuceni, iar dintre cei 9 angajați, 4 au lucrat în străinătate înainte de a fi angajați în compania noastră”, povestește Alina Andrii.
Reprezentanții companiei doresc să extindă fabrica anul viitor, prin achiziționarea unor utilaje noi, iar acest lucru va atrage în mod natural și noi angajați. „Vom recruta tot din mediul rural, și anume din zona noastră. Bineînțeles că de-a lungul timpului am avut și fluctuații de personal, însă în ultimul an am avut stabilitate din acest punct de vedere. Ne menținem oamenii printr-un mediu de lucru plăcut și salarii peste media din mediul rural. Credem cu tărie că prin crearea de noi locuri de muncă în mediul rural, în special în producție, și prin remunerații decente putem păstra forța de muncă în țară, fapt dovedit de compania noastră”, subliniază Alina Andrii.
Fă-ți singur viitorul
Migrația a devenit un fenomen îngrijorător, mai ales dacă ne gândim că o mare parte dintre cei care pleacă sunt oameni cu studii superioare, care lasă vacante în țară poziții pe care noi ne chinuim să le ocupăm acum. Fiecare român plecat are, cel mai probabil, un motiv întemeiat, de la dorința de a avea un trai mai bun și instabilitatea politică din țară, până la sistemul medical și educațional nesatisfăcătoare. Totuși, există zone în care se pleacă pentru că nu există oportunități de carieră. Iar faptul că aceste companii și multe altele din țară au pus la dispoziția lor joburi stabile poate fi un pas spre stoparea migrației. Un pas mic pentru noi, un pas imens pentru un viitor mai bun, pe care românii să nu-l mai caute departe de casă.
Ți-a plăcut articolul? Citește și:
Ține-ți angajații aproape, oricât de departe ar fi