Ce ar trebui să facă în plus omul de HR?
Rolul tradițional al HR-ului s-a schimbat și știm că se depun eforturi pentru a modifica această percepție a angajaților, însă un aspect pe care ar fi indicat să pui un accent mai mare este comunicarea. Ce e bine de avut în vedere însă e faptul că nu ești singurul, căci comunicarea este o provocare pentru majoritatea departamentelor.
„De multe ori nu se știe că este o inițiativă venită de la HR – ar fi bine să comunicăm către oamenii din organizație. Să povestim în ședințe și să ne oferim să ajutăm cu detalii sau cu implementarea proiectelor”, menționează Oana Botolan Datki, SEE Managing Partner la Consulteam, companie cu activități în domeniul resurselor umane.
Cu alte cuvinte, e important să asigurăm beneficii pentru echipă, dar și mai important e cum le comunicăm – angajații trebuie să înțeleagă că echipa de HR chiar se preocupă de starea lor de bine.
Totodată, când vine vorba de training, teambuilding sau dezvoltare în carieră, managerul direct e cel care implementează programele în urma unor discuții și decizii luate împreună cu oamenii din echipă, iar HR-ul oferă instrumente și urmărește implementarea, motiv pentru care se creează percepția că managerii sunt cei care derulează proiectele. Poate aici iar ar mai fi de lucrat, la sinergia dintre HR, celelalte departamente și management.
Ce ar trebui să facă în plus departamentul de HR?
De aceeași părere este și Sorina Donisa, care spune că de multe ori se întâmplă ca HR-ul să realizeze multe activități pentru angajați, mai ales pe partea de dezvoltare personală, însă nu le promovează în interiorul companiei.
„Mulți nu știu câtă muncă este în spatele realizării unui plan de carieră, a unui plan de dezvoltare a competențelor la nivel de organizație și în momentul în care angajații beneficiază de programe de dezvoltare tot meritul este acordat trainerului, însă nimeni nu se gândește la cine a facilitat punerea în practică”, spune Sorina Donisa.
De câte ori ai apelat la o persoană de HR în ultimele șase luni?
De puține ori angajații au inițiativa de a-și spune nemulțumirile sau lucrurile care nu le plac la jobul lor, preferând să le discute doar între prieteni sau cu colegii. Iar de cele mai multe ori, dacă nemulțumirile persistă prea mult timp, te trezești cu o cerere de demisie în față, fără să știi ce s-a întâmplat.
Ce e de făcut atunci?
Dacă vrei să fii la curent cu dorințele, ideile și planurile angajaților, ai toată libertatea de a discuta cu fiecare în parte. Pot fi niște întâlniri informale la un suc sau o cafea din care nu doar că vei afla cum se simt oamenii din compania ta, dar vei avea posibilitatea să împărtășești ideile tale privind viitoarele proiecte pe care vrei să le pui în aplicare. Feedback-ul angajaților te va ajuta să înțelegi mai bine ce-și doresc și să implementezi proiecte care să se plieze pe nevoile lor.
„Motivația are legătură și cu stresul. Când dificultatea unei sarcini este apreciată incorect, angajatul va fi submotivat sau supramotivat. În ambele situații, performanța întârzie să apară. Și de aici și stresul. Dacă ești stresat, următorul pas este să apreciezi eronat dificultatea unui task și ciclul se repetă”, explică psihologul și trainerul Alexandru Bușilă.