De ce beneficiile nu întotdeauna rețin oamenii în companie?
La o simplă căutare pe net a termenilor „beneficii pentru angajaţi” găsim o sumedenie de articole, care toate se prezintă ca fiind salvarea tuturor problemelor legate de HR: ,,Ai probleme cu retenţia? Beneficii… Ai probleme cu motivaţia? Beneficii. Ţi-e greu să convingi oamenii să se angajeze la firma unde lucrezi? Beneficii…” Înţelegeţi deja încotro mă îndrept cu aceste afirmaţii. Pentru a putea continua această discuţie doresc de la început să precizez unde mă situez pe axa importanţei beneficilor. Consider că acestă „unealtă” reprezintă exact ce-i spune numele şi anume un beneficiu, o valoare adăugată, un plus şi nu un factor de decizie. Sunt dispus să lucrez la firma X, am făcut această alegere iar ei pe lângă partea salarială şi oportunităţile de dezvoltare îmi oferă o serie de beneficii.
Putem foarte uşor să testăm aceste idei în cercurile noastre rugând un grup de colegi să noteze primele cinci motive pentru care nu pleacă din firmă, iar apoi să rugăm un alt grup de colegi să noteze primele cinci motive pentru care oamenii îşi dau demisia. Indiferent ce articol/studiu aş vrea să găsesc, partea de beneficii nu se află în top 3 pentru nici unul din situaţiile de mai sus. Oamenii rămân pentru că le place ceea ce fac, au un mediu de lucru plăcut, care-i stimulează şi pleacă în primul rând din cauza relaţiei cu superiorul direct şi pentru că munca pe care o fac nu-i stimulează suficient.
Care sunt cele mai importante beneficii pentru angajați?
Vreau din start să precizez că sunt unele beneficii mai importante decât altele, iar pentru fiecare persoană, acestea pot să cântărească diferit. Important este să vedem care sunt beneficiile importante şi care sunt în plus şi constituie o povară financiară pentru angajator. Este important să știm ce categorie de beneficii preferă angajatul, pentru a putea răspunde direct la o nevoie pe care acesta o are.
Cea mai dorită categorie de beneficii este din sfera medicală – controale la dentist sau oftalmolog, pe lângă serviciile medicale de bază. Cu o popularitate la fel de mare în rândul beneficiilor se regăsesc și programul flexibil şi posibilitatea de a lucra de acasă. Nu la fel de apreciate însă sunt abonamentele la sală, care nu reprezintă un beneficiu atât de important dacă salariul este unul motivant.
De asemenea de ajutor este o clasificare a preferințelor în funcție de gender. Spre exemplu, femeile ar prefera un abonament la sală sau yoga, în timp ce bărbaţii au ca primă opţiune evenimentele de socializare. De reţinut însă că fiecare angajat este diferit, iar cea mai bună modalitate de a-i oferi beneficii relevante este de a afla ce e important pentru el. Altfel, ne trezim că lucrăm cu mulţi furnizori pentru multe beneficii de care oamenii nici nu au nevoie.