Ce soluții ai când predomină nemulțumirea în echipa ta
Cum reacționezi când vezi că oamenii din echipa ta nu mai sunt mulțumiți la jobul lor actual? Și nu este doar o impresie personală sau de moment, ci datele din cel mai recent studiu Up România și eJobs.ro care arată că 41% dintre angajați sunt nemulțumiți și foarte nemulțumiți de actualul loc de muncă. Salariul, relația cu managerul și lipsa recunoașterii profesionale sunt principalele motive de frustrare. O treime declară că-și va schimba jobul în perioada următoare.
E clar că în acest context trebuie făcut ceva pentru a îmbunătăți mediul de lucru, pentru ca oamenii să se simtă în largul lor când vin la job și să fie motivați să rămână în echipă pe termen lung. Dar cum ar trebui gândită schimbarea și ce beneficii ar trebui să luăm în considerare, ne spune Loredana Vătăvoiu, Marketing Director la Up România, compania care a inițiat și campania Redefinim munca.
Cum putem să redefinim munca în 3 pași esențiali
Atenția ta, din rolul de HR sau de cel de manager al unei echipe, ar trebui să fie orientată spre schimbările pe care le poți face în relația cu oamenii tăi și în stilul de lucru, astfel încât să reduci acest procent de nemulțumire.
Loredana Vătăvoiu, Marketing Director Up România, îți propune să faci îmbunătățiri în 3 zone importante pentru a redefini munca în echipa ta:
- Cultura organizațională – Contează mult ca oamenii să simtă că sunt în locul potrivit. Compania trebuie să le ofere lucrurile de care au nevoie. Și aici vorbim și de beneficii, însă și de apreciere și de toate aspectele necesare ca să performeze.
- Flexibilitatea – Când vorbim despre flexibilitate, nu ar trebui să luăm în considerare doar zona de beneficii sau zona de program de lucru Merită să mergem mai departe, către o flexibilitate a gândurilor și a modului în care înțelegem lucrurile. Dacă reușim să fim mai toleranți între noi, să ne înțelegem mai mult, putem să ne ducem cu adevărat către o zonă de redefinire a muncii. Oamenii simt nevoia să fie ascultați, să primească o apreciere sau un feedback.
- Autenticitatea și agilitatea – Într-un context în continuă schimbare, doar prin agilitate și autenticitate putem să fim și creativi și să ne diferențiem în business și pe piața forței de muncă.
Cum lucrăm cu percepțiile oamenilor. Le putem schimba?
Din studiul realizat de realizat de Up România și eJobs.ro, reiese că oamenii care sunt nemulțumiți la joburile lor nu cred că au neapărat alternative mai bune în altă parte. Nu cred că la alți angajatori e neapărat mai bine. Pot fi modificate aceste percepții sau suntem noi o nație predispusă să fie nemulțumită?
Loredana Vătăvoiu de la Up România consideră că percepțiile sunt influențate de personalitatea oamenilor, de obișnuințe care au impact asupra modului lor de acțiune. În opinia ei există 3 categorii de oameni:
- În prima categorie se încadrează cei care știu exact ce vor.
- În a doua categorie sunt acei oameni care-și dau seama ce nu vor în timp ce fac anumite lucruri.
- În a treia categorie sunt cei într-o continuă căutare. Vor să facă îmbunătățiri pe plan profesional, vor să experimenteze diverse locuri de muncă pentru a vedea dacă sunt sau nu mulțumiți.
Sunt locuri de muncă în care oamenii rezistă și acumulează frustrări și alte locuri în care oamenii înfloresc dacă primesc ceea ce au nevoie. Despre asta este redefinirea muncii. Spunem noi că este un manifest pentru schimbare și acest lucru nu poate fi schimbat într-o zi, în două, ci este un demers pe termen lung pe care îl avem noi angajații, ei angajatorii, însă, în realitate, noi toți împreună.
Ce face concret Up România pentru a redefini munca
Pentru a redefini munca și pentru a aduce în echipă schimbări care să dea colegilor o stare de bine, ai nevoie și de inspirație. Și poți urmări campania Redefinim munca inițiată de Up România, acum doi ani, care este mai degrabă un stil de viață la nivel de business. De-a lungul timpului, au invitat la dialog influenceri și lideri de opinie din mediul de business, care spun lucrurilor pe nume. O altă acțiune a fost caravana Redefinim munca.
„Mergem în diverse orașe din România și vorbim cu oameni de HR și cu lideri din organizații despre acest demers. Cred că e foarte important ca ei să fie mai întâi conștienți de cum pot să schimbe locurile în care sunt. De asemenea, cred în exemplu personal foarte mult”, spune Loredana Vătăvoiu, Marketing Director Up România.
Iar rezultatele nu au întârziat să apară:
„Noi, în Up România, suntem în al treilea an în care am obținut certificarea Great Place to Work, iar anul acesta am primit cel mai mare punctaj de până acum. Asta îmi spune că toate demersurile noastre au avut rezultate și impact și în cadrul organizației”, adaugă Loredana Vătăvoiu.
De asemenea, contează și zona de cercetare a pieței, atât pe zona de angajați, dar și pe zona de angajatori. Up România colaborează cu eJobs.ro pentru a lua pulsul pieței și a identifica problemele. Astfel știu ce să rezolve. Și abordează schimbarea nu ca pe o acțiune punctuală, ci durabilă:
„Trebuie să pornim în primul rând de la date concrete și să vedem cum putem să acționăm și să modificăm aceste procente. Da, bineînțeles că lucrurile nu se pot schimba de astăzi pe mâine. Este o construcție pe termen lung. Și oricând mă întreabă cineva când o să se termine campania aceasta, îi spun că nu avem un sfârșit. Și cred că e ceva în care ține și de faptul că sunt foarte mulți jucători implicați aici”, menționează Loredana Vătăvoiu.
Este important să reții că redefinirea muncii în România nu este doar o acțiune a angajatorilor sau a angajaților, e un dans în doi, sunt și companiile implicate, și angajații. De altă parte e și un context la nivel de piață. De aceea e nevoie de o aliniere și de conștientizarea faptului că lucrurile nu se schimbă peste noapte. Dar e îmbucurător că se văd deja rezultate concrete.
Ce beneficii ai putea lua în considerare pentru a-i motiva
Cu ce beneficii îi mai pot motiva? Aceasta este probabil întrebarea pe care ți-o adresezi constant. Iar soluția este, așa cum am aflat din inițiativa echipei Up România, să te informezi din studii și chiar să găsești idei pentru a valorifica și beneficiile despre care oamenii știu prea puțin. Dacă ne uităm la ierarhia beneficiilor pe care angajatorii o fac vedem că pe primul loc sunt cardurile de masă, iar la coada clasamentului se află cardul cultural. Pentru că, spun ei, angajații nu îl apreciază atât de mult. Însă acesta poate fi un beneficiu apreciat dacă îi descoperă plusurile. Iată care sunt acestea, atât pentru angajați cât și pentru companii:
Cardul cultural
Este beneficiul care îți poate duce colegii oriunde în lumea aceasta fără să plece neapărat din orașul lor. Își pot cumpăra o carte, se pot duce la un film, la teatru. Mai concret, cardul cultural le deschide un univers al cunoașterii. Și ce se întâmplă când au o minte deschisă? Devin performanți și creativi la job.
Cardul cultural are și o deductibilitate foarte bună. Angajatul plătește doar 10% impozit. Cu 210 lei, suma maximă pe care o are pe lună pe acest card, poate să vadă o piesă de teatru, să-și cumpere o carte, să se ducă la film și la un concert. Practic în fiecare săptămână poate accesa o experiență culturală, iar la final de an acumulează numeroase experiențe, care îl ajută să se dezvolte personal și profesional, să devină ceea ce-și dorește.
Flexibilitatea
Studiul realizat de Up România și eJobs.ro arată că 33,5% dintre angajați își doresc programul flexibil ca beneficiu. Pe de altă parte, dacă ne uităm la realitatea pieței, observăm că această flexibilitate începe să lipsească tot mai mult, pentru că sunt tot mai puține companii care au joburi remote sau chiar hibrid, invocând de multe ori faptul că e greu să motivezi echipele de la distanță. Ce poți face în acest caz? Poți redefini munca și de la distanță?
Ar trebui ca flexibilitatea să fie o normalitate în companii, adaptată nevoilor fiecărui coleg: „Redefinirea muncii nu are granițe și, totodată, nu cred că un mod de lucru hibrid sau de la distanță mai este astăzi un beneficiu sau nu mai este un beneficiu în ochii angajaților, ci este o normalitate și așa ar trebui să o înțeleagă ambele tabere”, spune Loredana Vătăvoiu, Marketing Director Up România.
Care este soluția în opinia ei? Angajatorii să ofere beneficii aliniate nevoilor oamenilor care lucrează la distanță.
„Vedem în realitate că beneficiile sunt la fel pentru cei care lucrează de acasă și pentru cei care lucrează la birou și poate ar trebui ca angajatorii să investească mai mult în înțelegerea acestor oameni, să aibă un dialog mult mai deschis și să nu intre în paradigma aceea în care oamenii care vin la birou sunt cei mai buni, oamenii care stau acasă nu sunt performanți, să dea unei părți super mare credibilitate, iar pe cealaltă să o denigreze. Pe termen lung, această abordare va avea un impact negativ, în contextul în care găsim tot mai puțini oameni pregătiți, în care vorbim de crize. E vorba de o flexibilitate mentală mai degrabă și de practicarea toleranței și a înțelegerii”, adaugă Loredana Vătăvoiu.
Există un procent semnificativ de oameni nemulțumiți de joburile lor, iar acest aspect ar trebui abordat cu responsabilitate și determinare pentru schimba lucrurile în bine. Desigur, nu vei putea schimba lucrurile peste noapte, dar merită ca în fiecare zi să faci un pas pentru a redefini munca și a aduce starea de bine în echipa ta, fiind atent la așteptările colegilor și oferindu-le beneficii care răspund nevoilor lor.
Ți-a plăcut articolul? Citește și alte articole despre beneficii:
Loredana Vătăvoiu, Up România: Acceptă schimbarea ca parte din ADN-ul de brand